فهرست مطالب

37391

به نام خدا و سلام به کاربران عزیز سایت پرشین حساب

امروز قصد دارم یک آیتم کنترلی را برای توضیح بدهم و امیدوارم بتوانید از آن به نحو احسن استفاده کنید. شاید خیلی از شما و یا دوستانتان تا بحال یکبار پشت رول حسابداری شرکتهای تعاونی مواد غذایی و یا فروشگاه های توزیع بزرگ مواد غذایی در سطح شهر قرار گرفته باشید. سیستم حسابداری خیلی پیچیده ای ندارند ، و اگر یک نرم افزار اتوماسیون خوب داشته باشید به راحتی می توانید از یک کمک حسابدار کامپیوتری بخوبی استفاده کنید.

در این بخش بد نیست یک قسمت کنترل داخلی از این دسته از سیستمهای حسابداری را بدانید که شاید خیلی به چشم نیاید و مورد توجه قرار نگیرد ، ولی می تواند بالابودن هوشمندی و ظرافت کار حسابدار را به رخ بکشد. شرکتهای پخش به عنوان واسطه های اجرایی کارخانجات تولیدی مواد غذایی و بهداشتی و حتی لوازم خانگی ، اشانتیون هایی را به عنوان تبلیغات به فروشگاه ها ارائه می کنند که این اشانتیون ها بیشتر حالت موجوی جنسی دارند . به عنوان مثال یک فروشگاه پودر شوینده در ازای فروش هر10 کارتن ، یک کارتن 12 تایی را به عنوان اشانتیون به فروشگاه تعاونی ارائه می دهد . این در صورتی است که در فاکتورهای فروش هم تخفیف خیلی کمی لحاظ شده است که با دادن این اشانتیون ها جبران درصد سود برای خریدا می شود.

حال سوال اینجاست که شما به عنوان یک حسابدار چگونه کنترل این دسته از اجناس را که تعداد آنها کم هم نیستند، در دست می گیرید؟

یکی از راهکارهایی که می توانید اجرا کنید ، تعریف یک انبار مجازی به نام انبار اشانتیون است ، که شما می توانید تعداد اشانتیون ها را با ایجاد کد در حساب های انتظامی و ثبت مقداری با انبار اشانتیون به خوبی لینک کنید. حالا شما به صورت لحظه ای آمار میزان اشانتیون ها را طبق توافق با شرکت مورد نظر به صورت تفکیکی در دست گرفته اید. و ما مصرف این موجودیها چگونه است ؟

متاسفانه اشتباه بسیاری از شرکتها و فروشگاه ها ، لحاظ کردن مختلط اجناس اشانتیونی با اجناس خریداری شده در انبار است و به تبع ، چیدن در ویترین ها و فروش این اجناس می باشد. این در صورتی که حداقل کار ممکن جدا کردن کد این کالاها از دیگر کالاهای خریداری شده هنگام فروش است .

راه حل بهتری که می توان جهت مصرف اجناس اشانتیونی به کار برد ، توزیع مرحله به مرحله بین کارکنان به عنوان پرداخت غیر نقدی  پاداش ، کارانه و … می باشد. در اینصورت دیگر اشانتیون ها وارد موجودی واقعی شما نشده و درصد سود و میزان تخفیف را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

در پایان این بخش ، پیشنهاد می کنم اگر می خواهید وارد سیستم حسابداری این دسته شرکها شوید ، مطلع باشید که در کنار ساده بودن مکانیزم حسابداری و مالی ، حجم ورود و خروج بسیار گسترده ای دارند و انبار ، قلب تپنده مجموعه شرکتهای توزیع و پخش مواد خوراکی و بهداشتی محسوب می شود . اگر کنترل لحظه ای انبار از دست شما برود تمامی بخش ها و حسابها شما را تحت تاثیر مستقیم خود قرار می دهد.

برای شما آرزوی سربلندی دارم .

میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

8 پاسخ

  1. مبحث اشانتیون یک مبحث فوق العاده جالب و درعین حال کمی پیچیده و حساس است
    خیلی ازشرکت های مواد غذایی دقیقا مثل همین که شما گفتید اشانتیون میدهند.
    بعضی شرکت ها اشانتیون در صدی و بعضی دیگر کالایی بعضی دیگر هر دوی آنها است

    بعضی از برندهای معروف موادغذایی اشانتیونی که میدن به این صورت که مثلا میگن 3 تا 1 جایزه بدهید اما دو نکته جهت قبولی این اشانتیون از طرف کارخانه وجود دارد : 1) حداکثر اشانتیون هایی که ارائه میکنید به خریداران مثلا 10 در صد خرید ماهیانه باشد همچنین2) هدف ماهیانه خود که توسط کارخانه اعلام میشود را زده باشید . لازم بذکر است در تخفیف 3 تا 1 شما تخفیفی حدود 33 در صد می دهید پس یکی از کنترل های مهم واحدحسابداری و شخص مدیر مالی همین است که در صورت اهمال ضرر سنگینی به شرکت زده خواهد شد.

    1. نکته مهمی است که باید به آن خیلی بیشتر مدیران این بخش باید به آن توجه داشته باشند.
      از اظهارنظرتون سپاسگذارم .

    1. سلام سرکار خانم رزی
      از حسن توجه شما سپاسگذارم . آرزوی لحظاتی خوش برای شما را خواستارم .
      موید باشید.

  2. سلام به خاطر مطالب مفیدتون واقعا ممنون . فقط اینکه من عضو سایت شما هستم ولی مطالبی هست که من هرچه سعی میکنم نمیتوانم انها را مشاهده کنم لطفا راهنماییم کنید. ودراخر در رابطه با کلاس اموزش قوانین مالیاتی علاقه مندم در ان شرکت کنم ولی چون شهرستان زندگی میکنم و شنبه ها و سه شنبه ها برای اموزش حسابداری به تهران می ایم دوره های بعد یا فعلی این کلاس در یکی از این دو روز برگزار میشود که من شرکت کنم ؟

    1. سلام کاربر گرامی
      شمایی که برای آموزش انقدر ارزش قائل هستید و 2 روز در هفته به تهران می آیید ، پس دیگه فکر نمی کنم تشخیص اینکه این کلاس که یک کارگاه فوق العاده کاربردی هست ، کار مشکلی براتون باشه ، پیشنهاد میکنم این هفته را استثناً برای روز 5 شنبه برنامه ریزی کنید ، امکان تغییر زمان نمی باشد.
      موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :