فهرست مطالب

یک حسابدار و حتی یک مدیر باید با اطلاعات تخصصی نحوه برخورد با اموال ، ماشین آلات و تجهیزات آشنایی کامل داشته باشد. اموال ، ماشین آلات و تجهیزات بخش اصلی دارایی های جاری واحد تجاری را تشکیل می دهد و به همین دلیل اندازه گیری آنها از نظر گزارشات مالی از اهمیت بسیار برخوردار است. طبق اصول پذیرفته شده حسابداری اقلام اموال ، ماشین آلات و تجهیزات باید به هبهای تمام شده ثبت می شود.

همانطوریکه می دانید اصل بهای تمام شده یکی از مفاهیم گسترده در حسابداری است.در این اصل مبنای مناسب برای شناسایی اولیه عناصر صورتهای مالی، بهای تمام شده تاریخی است، یعنی در هر مبادله ارزش متعارف آنچه واگذار می شود فراهم کننده مبانی و شواهد مستند در مورد ارزش متعارف چیزی است که تحصیل می گردد.

برای درک بهتر این اصل یک مثال خدمت شما ارائه می کنم، فرض کنید شما ملکی را که شامل یک ساختمان مسکونی است در سال 1394 به مبلغ 10میلیارد ریال خریداری کرده اید که عمر مفید برآوردی آن 20 سال است، در پایان سال 94 شما مبلغ 5 میلیون ریال به عنوان استهلاک سالیانه شناسایی می کنید. در هریک از 19 سال بعدی ارزش دفتری ساختمان مزبور جهت انعکاس در ترازنامه مبلغ 5میلیون ريال کاهش پیدا میکند.

حالا طبق اصل بهای تمام شده، بهای اولیه ساختمان مورد نظر علیرغم این واقعیت که ارزش جاری بازار آن ممکن است خیلی بیشتر شده باشد تغییر نخواهد کرد.

پیشنهاد میشود بخوانید: حسابداری مقایسه اجاره دارایی در مقابل خرید چگونه است؟

5 ویژگی اصلی (دارایی ثابت) اموال، ماشین آلات و تجهیزات

1. دارای موجودیت عینی بوده ، یعنی قابلیت رویت داشته باشد.
2. قابلیت استفاده در روال عادی عملیات مجموعه داشته باشد و زمان شروع استفاده از آن کاملا مشخص باشد.
3. به قصد سرمایه گذاری و یا کسب سود بابت فروش مجدد خریداری نشده باشد.
4. عمر نسبتاً طولانی داشته باشد .
5. منافع آتی ان قابل اندازه گیری باشد.

اموال و ماشین آلات در مقایسه با دارائیهای جاری گردش زیادی ندارند، به همین دلیل اینگونه دارائیها را با عناوین زیر نامگذاری می کنند: دارائیهای بلندمدت،دارائیهای سرمایه ای،دارائیهای عملیاتی و دارائیهای ثابت نیز می نامند. جالب است بدانید معمولاً در واحدهای مختلف نام ها متفاوت است.به عنوان مثال در واحدهای تولیدی سرفصل اموال ، ماشین آلات تجهیزات را بکار می برند و در واحدهای بازرگانی و غیر تولیدی از سرفصل اموال و تجهیزات یا تنها اموال استفاده می شود.

محتوی داخل این عنوان زیر عنوان های زیر است :

• زمین
• ساختمان،
• انواع تاسیسات
• اثاثیه
• منصوبات
• وسائط نقلیه
• ابزار
• قالبها
• ساختمان در جریان تکمیل
• منابع طبیعی
• دارایی بلندمدت استیجاری
• پیش پرداختهای مربوط به تحصیل دارائی بلندمدت

نکته مهم:

طبق اصل بهای تمام شده تاریخی افزایش در ارزش اموال، ماشین آلات و تجهیزات نادیده گرفته می شود یعنی شناسایی و ثبت نمی شود. ضمن اینکه افزایش در ارزش اموال الزامی بودن استهلاک گیری را منتفی نمی کند، چون استهلام مقووله ای متفاوت از ارزش است. شما به عنوان کارشناس حسابداری باید تعریف دقیق استهلاک را بدانید.

استهلاک عبارت است از تخصیص بهای تمام شده دارایی خریداری شده در طول دور های که انتظار می رود استفاده از ان منفعتی را برای شرکت یا موسسه داشته باشد.

متاسفانه در برخی از موسسات بدون توجه به قابل قبول بودن هزینه استهلاک، عملیات استهلاک گیری را بطور دقیق اجرا نمی کنند، حال آنکه به غیر از مشکلات مالیاتی، عدم محاسبه استهلاک، رعایت اصل تطابق درآمدها با هزینه با چالش مواجه می کند.این در حالی است که شناسایی اضافه ارزش در دارائیهای بلندمدت با اصل بهای تمام شده تاریخی،اصل شناخت درآمد و ویژگی کیفی قابلیت اتکای اطلاعات حسابداری ناسازگاری دارد.

افزایش در دارائی بلندمدت شناسایی و ثبت نمی شود مگر اینکه دارائی واگذار گردد و درآمد تحقق یابد.

بهای تمام شده دارائیهای استهلاک پذیر معمولا برمبنایی سیستماتیک و معقول طی عمر مفید آنها بازیافت می شود.عمر مفید یک دارایی ممکن است از عمر فیزیکی آن کوتاهتر باشد زیرا در برآورد عمر مفید علاوه بر فرسودگی فیزیکی که به عواملی نظیر میزان بهره برداری، چگونگی استفاده و برنامه های تعمیر و نگهداشت بستگی دارد، عوامل دیگری مانند نابابی ناشی از تغییرات در تکنولوژی و بهبود سیستم تولید نیز در نظر گرفته می شود به جز زمین که عمر مفید نامحدود دارد و غالباً دارائی استهلاک ناپذیر محسوب می شود.

تکلیف عملی در پایان

شما برای درک بهتر نیاز به یک کار عملی دارید. یک جدول اکسل با ستون های زیر آماده کنید و تمامی دارایی و اموال را در این دسته بندی قرار دهید و روش استهلاک را در جلوی ان بنویسید اگر در محل کار حضور ندارید اموال منزل خود را در این دسته بندی قرار دهید

ردیف
نام دارایی
شماره اموال
تاریخ خرید
مبلغ خرید
روش مستقیم ( سال ) / روش نزولی (درصد)
استهلاک سنوات قبل
استهلاک سال جاری
مجموع استهلاک
ارزش دفتری
ارزش اسقاط

در پایان امیدوارم این مقاله اطلاعات تخصصی و مفیدی را برای درک اموال ، ماشین آلات و تجهیزات به شما داده باشد.
پیروز باشید / میثم حاجی محمدی
hajimohamdi5@gmail.com

مطالب مرتبط با این پست

چگونه می توانید جدول استهلاک مناسبی تنظیم کنید؟

سعی کنید با آچار فرانسه استهلاک بگیرید

با نزدیک شدن به تیر ماه دارایی هایتان را مستهلک کنید!

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به استهلاک پذیر بودن اقلام نام برده، می‌توان آنها را در دسته دارایی های ثابت مشهود استهلاک پذیر طبقه بندی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :