فهرست مطالب

به نام خدا و سلام به همه دوستان عزیز و گرامی ، همانطور که استحضار دارید روز سه شنبه ، موعد فراخوان بیشتر حوزه های مالیاتی مبنی بر ارائه دفاتر و اسناد سال مالی گذشته بوده و تمامی مشاغل مرتبط با این موضوع باید در حوزه مالیاتی خود حضور پیدا می کردند . مطلبی که می خواهم خدمت شما عرض کنم ، مدارک و گزارشاتی است که ممیز مالیاتی به غیر از دفاتر و اسناد حسابداری بایگانی شده نیاز دارد.

شاید بیشتر دوستان اشرافیت کامل داشته باشند ، ولی تعدادی هم شناخت کاملی نداشته و شاید کمی سردر گم شوند . معمولاً دریافت نوع گزارشات در حوزه های مالیاتی و مییزین آنها کمی سلیقه ای شده و کمی متفاوت برخورد می شود . مثلاً در برخی از مراکز فقط ترازکل و معین را درخواست می کنند و در حوزه دیگری پرینت دیگر حسایها مانند درآمد و دارایی ها را نیز بصورت تفصیلی می خواهند .

نکته ای باید در اینجا توجه داشته باشید میزان تسلط شما در گزارشگیری از سیتم های حسابداری و یا تنظیم اکسل است که شما با توجه به مستنداتی که دارید ، می باشد. اینکه چقدر آمادگی داشته باشید حتی در اولین سال فعالیت شرکت و حضور شما پاسخگو باشید. بازهم رسم معمول ممیزین ، دعوت از حسابداران مجموعه ای است که در آن حوزه پرونده دارند ، تا بتوانند به سوالات هر چند کوتاه و مختصر ممیزین پاسخگو باشند.

من حسابدارانی را دیده ام که وقتی  روبروی ممیز مالیاتی قرار می گیرند رنگ به چهره ندارند و سعی می کنند با دستپاچگی سوالات را جواب دهند . در صورتی که شاید تسلط زیادی روی موضوعات و پیوستها داشته باشند. این سردرگمی باعث پایین آوردن کیفیت کارآنها می شود . مقابل این قضیه حسابدارن دیگری هستند که هر چند شاید اولین دوره حضور خود را تجربه می کنند ولی با یک آرامش خاص در مقابل ممیز خود قرار می گیرند وسعی می کنند ابتدا خوب گوش دهند تا متوجه درخواست ها و سوالات ممیز بشوند و اگر هم پاسخی را مطمئن نیستند یادداشت می کنند و سعی می کنند در فرصتی که در اختیار دارند، پاسخ مورد نظر را ارائه کنند.

سوالاتی که بیتشر مورد توجه  ممیزین مالیاتی قبل از رسیدگی به دفاتر مد نظر می باشد و ممکن است با توجه به نوع مشاغل و فعالیتها از آنها پرسیده شود عبارتند از :

  • تراز آزمایشی چهارستونی
  • لیست حقوق کارکنان
  • قبوض پرداختی مالیات تکلیفی
  • لیست دارایی ها به همراه جدول استهلاک آنها
  • ریز گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • ریز گردش حساب درآمدها
  • جدول گردش مواد اولیه و درجریان ساخت
  • صورتجلسه انبار گردانی
  • و ….

بیشتر این موارد قبل از رسیدگی مورد نیاز حوزه مالیاتی می باشد که البته در حین رسیدگی و بررسی دفاتر ممکن است سوالات دیگری هم از حسابدار و مجری فعالیتهای مالی شرکت داشته باشند . شاید این جملات  را چندین بار در مراجعه به اداره دارایی شنیده باشید : شما حسابدار شرکت هستید؟ لطفاً به حسابدارتان بگویید اینجا بیاید؟ شماره تلفن مستقیم حسابدار؟ این سند را چه کسی تنظیم کرده است ؟

این سوالات نشان دهنده این موضوع است که طرف مقابل ممیزین مالیاتی حسابدارن و مدیران مالی هستند. کسانی که مسئولیت ثبت و جمع آوری مدارک مالی را داشته اند . این مهمترین واصلی ترین دلیلی است که ویژگی حسابدار بودن را از بقیه دسته بندیهای امور اجرایی مالی مجزا می کند. شاید یک اپراتور و کسی که بخوبی اسناد را د ر سیستم حسابداری ثبت کرده است نتواند پاسخگوی سوالات تخصصی و فنی ممیزین باشد، و نتواند با پاسخهایش گره از کار دفاتر و اسناد بردارد.

پیشنهاد من این است که تا می توانید در این زمینهاه تجربه کسب کنید ، می توانید از دوستان و همکاران خود که چندین بار برای ارائه دفاتر و اسناد حسابداری به اداره دارایی مراجعه کرده اند کمک بگیرید. در کنارآن باید بتوانید به جزء به جزء اسناد  ومدارک جمع آوری شده و نحوه ثبت و کدینگ حسابها اشرافیت کامل داشته باشید.

امیدوارم با تسلط و بدون هیچگونه عجله ای مدارک و مستندات مورد نظر ممیزین اداره دارایی و حوزه مالیاتی خود را تهیه و تنظیم کنید و بصورت حضوری بدست آنان برسانید.

برای همه شما دوستان عزیز آرزوی موفقیت و پیروزی دارم .

میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :