فهرست مطالب

بازنشسته پیش از موعد به چه معناست؟

کارکنان و کارگرانی که تصمیم می‌گیرند قبل از رسیدن به سن بازنشستگی قانونی و اتمام دوران خدمت، بنا به دلایلی کناره‌گیری خود را از خدمت درخواست کنند، بازنشسته پیش از موعد نامیده می‌شوند.

شرایط بازنشستگی پیش از موعد چیست؟

بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند با سابقه کاری کمتر، سن پایین‌تر و یا بدون محدودیت سنی رخ دهد. مثلا در صورتی که 30 سال سابقه کار مرتبط داشته باشند مردان در سن 50 سالگی و زنان در سن 45 سالگی یعنی 10 سال زودتر از حالت معمول می‌توانند بازنشسته شوند.

شرایط ویژه بازنشستگی برای زنان کدام است؟

زنان بیمه شده مشمول قانون کار با ۲۰ سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و ۴۲ سال سن با ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند.

در کشورهای مختلف جهان، دولت ها و موسسات اجتماعی بزرگ با افزایش روز شمار سالمندان و بازنشستگان برآن شدند تا راه کاری برای حمایت از این افراد در دوران پیری داشته باشند، تا در زمینه های درمان (بیمه)، حقوق پس از پایان کار و تأمین حداقل شرایطی برای امرار معاش این کارمندان کاری کرده باشند، لذا قوانین و مقرراتی را وضع کردند تا بیمه و بازنشستگی ایجاد شد، که بازنشستگی پیش از موعد هم شامل این موارد می‌شود. در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به بررسی مفصل بازنشستگی پیش از موعد می‌پردازیم، تا انتها همراه ما باشید.

بازنشستگی پیش از موعد چیست؟

کارکنان و کارگرانی که تصمیم می‌گیرند قبل از رسیدن به سن بازنشستگی قانونی و اتمام دوران خدمت، بنا به دلایلی کناره‌گیری خود را از خدمت درخواست کنند، بازنشسته پیش از موعد نامیده می‌شوند. همچنین حقوقی که در این زمان دریافت می‌کنند را حقوق بازنشستگی پیش از موعد می‌نامند. در کل بازنشستگی وضعیتی است که در آن شخص به میل خود یا به اجبار، به دلیل رسیدن به سن معین یا داشتن سابقه کاری مشخص یا هردو، در قبال برخورداری از حقوق و مزایای خاص، از کار کناره گیری می‌کند.

بازنشستگی پیش از موعد
بازنشستگی قبل از رسیدن به سن بازنشستگی قانونی و اتمام دوران خدمت، بازنشستگی پیش از موعد است.

قانون بازنشستگی پیش از موعد

طبق بخشی از قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور طبق تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی، مشاغلی که به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف شده‌اند و به تناسب شغل، کارگر، فشار جسمی و روحی بسیاری را متحمل می‌شود، کسانی که در این مشاغل فعالیت می‌کنند مطابق قانون بازنشستگی با داشتن سابقه 20 سال متوالی در پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی می‌توانند بازنشسته شوند.

در صورتی که سوابق بیمه‌ شده به صورت متناوب باشد باید 25 سال حق بیمه پرداخت کرده باشد تا مشمول بازنشستگی شود، چراکه هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان آور، به میزان یک و نیم سال محاسبه می‌شود. آیا بازنشستگان تامین اجتماعی برای استخدام مجدد، بیمه می شوند؟ شاید این مطلب سوال بیشتر بازنشستگانی باشد که در صورت استخدام به دنبال بیمه مجدد هم باشند، پس برای پاسخ به پرسش فوق بر روی لینک کلیک کنید.

 

انواع بازنشستگی پیش از موعد

در مطلب شرایط بازنشستگی و محاسبه آن از شرایط مختلف بازنشستگی و حداقل سن و سابقه کار مرتبط صحبت کردیم و گفتیم در حالت کلی و بر طبق قانون مردان باید به سن 60 سال و زنان حداقل دارای 55 سال سن باشند تا بتوانند از مستمری و حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی استفاده کنند. مردان و زنان با 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی می توانند بازنشسته شوند.

اما بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند با سابقه کاری کمتر، سن پایین‌تر و یا بدون محدودیت سنی رخ دهد. مثلا در صورتی که 30 سال سابقه کار مرتبط داشته باشند مردان در سن 50 سالگی و زنان در سن 45 سالگی یعنی 10 سال زودتر از حالت معمول می‌توانند بازنشسته شوند.

توصیه می‌شود بخوانید: عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند با سابقه کاری کمتر از ۲۰ سال هم رقم بخورد و برای این موضوع افراد باید سابقه کاری بین ۱۰ تا ۱۹ سال داشته باشند.

🔻نکته 

در بازنشستگی پیش از موعد افراد به ازای سال‌های سابقه کاری خود ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند. مثلا اگر 15 سال سابقه کاری دارند به اندازه 15 روز کاری حقوق دریافت می‌کنند. درباره زنان نیز این امکان وجود دارد که در کمتر از 45 سالگی و در سن ۴۲ سالگی بازنشستگی پیش از موعد بگیرند به شرط آنکه ۲۰ سال سابقه کاری داشته باشند و پس از تایید به ازای ۲۰ روز کاری حقوق دریافت می‌کنند. شرایط بازنشستگی پیش از موعد مردان و زنان بنابر ماده 76 قانون تامین اجتماعی و تبصره‌های آن به تفکیک زیر است:

انواع بازنشستگی پیش از موعد مردان

شرایط بازنشستگی پیش از موعد مردان به قرار زیر است:

♦️ بازنشستگی 10 سال زودتر از موعد قانونی: سن بیمه شده مرد با حداقل ۳۰ سال تمام سابقه پرداخت بیمه، از ۶۰ سال به ۵۰ سال کاهش می‌یابد. به عبارتی حداقل 50 سال سن و 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه

♦️ بازنشستگی با سابقه کمتر از 20 سال: مردان 60 ساله می‌توانند با داشتن ۱۰ سال تا ۱۹ سال سابقه هم تقاضای بازنشستگی بدهند که مستمری این افراد بر اساس میزان سابقه آنها پرداخت می‌شود (برای مثال اگر با 18سال سابقه بیمه بازنشسته شوند فقط مستمری 18 روز را دریافت می‌کنند)

♦️ 60 سال سن و سابقه کار کمتر از 10 سال (بیمه شده مرد با سابقه کمتر از ۱۰ سال (مثلاً 8 سال) می‌توانند با خرید تفاوت سابقه تا ۱۰ سال (یعنی 2 سال) سابقه بیمه خود را به ۱۰ سال رسانده و در نهایت با ۱۰ روز مستمری بازنشسته شوند)

♦️ 20 سال متوالی سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی

♦️ 25 سال متناوب سابقه در مشاغل سخت زیان آور بدون شرط سنی

انواع بازنشستگی پیش از موعد زنان

شرایط بازنشستگی پیش از موعد زنان نیز بر اساس موارد زیر است:

♦️ بازنشستگی 10 سال زودتر از موعد قانونی: سن بیمه شده زن با حداقل ۳۰ سال تمام سابقه پرداخت بیمه، از 55 سال به 45 سال کاهش می‌یابد

♦️ بازنشستگی با سابقه کمتر از 20 سال: زنان 55 ساله می‌توانند با داشتن ۱۰ سال تا ۱۹ سال سابقه تقاضای بازنشستگی بدهند که مستمری این افراد بر اساس میزان سابقه آنها پرداخت می‌شود (برای مثال اگر با 14 سال سابقه بیمه بازنشسته شوند فقط مستمری 14 روز را دریافت می‌کنند)

♦️ شرایط ویژه بازنشستگی برای زنان: زنان بیمه شده مشمول قانون کار حداقل با 42 سال سن و 20 سال سابقه پرداخت که البته با حقوق 20 روز میتوانند بازنشسته شوند

♦️ 55 سال سن و سابقه کار کمتر از 10 سال ( بیمه شده زن با سابقه کمتر از ۱۰ سال (مثلاً 6 سال) می‌توانند با خرید تفاوت سابقه تا ۱۰ سال (یعنی 4 سال) سابقه بیمه خود را به ۱۰ سال رسانده و در نهایت با ۱۰ روز مستمری بازنشسته شوند)

♦️ 20 سال متوالی سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی

♦️ 25 سال متناوب سابقه در مشاغل سخت زیان آور بدون شرط سنی

بررسی مفصل بازنشستگی پیش از موعد
بازنشستگی پیش از موعد زنان

برای مثال

خانمی با 55 سال سن و 23 سال سابقه کاری با در دست داشتن بیمه تامین اجتماعی مشمول قانون کار و قانون کار کشاورزی حق بیمه می‌تواند با اطلاع کتبی به کارفرما درخواست بازنشستگی خود را به سازمان تأمین اجتماعی حوزه محل کار خود تسلیم تا طبق‌ مقررات این قانون مستمری بازنشستگی جهت آنان برقرار گردد. این مورد مشمول بازنشستگی پیش از موعد است.

آیا بازنشستگی پیش از موعد تاثیرات نامطلوبی بر روی افراد و اقتصاد دارد؟

در قوانین دولتی اغلب کشورها به دنبال بالا بردن سن بازنشستگی هستند چراکه بازنشستگی پیش از موعد مغایر با قوانین صندوق‌های بازنشستگی است، اما در ایران طرح‌ها در راستای پایین آوردن سن بازنشستگی وجود دارد. یکی از تاثیرات بازنشستگی پیش از موعد این است که درآمدهای صندوق‌های بیمه پایین می‌آید و همین امر حفظ صندوق‌ها را دشوار می‌سازد.

🔻نکته

از طرفی یکی از موضوعاتی که برای توجیه کاهش سن بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد آمده است اشتغال جوانان است که از نظر علمی و شواهد قابل اثبات نیست. بازنشسته کردن افرادی که هنوز سالمند نشده‌اند به معنی خروج آن‌ها از فضای کار رسمی است که می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد.

بخش غیررسمی در کشور می‌تواند هزینه‌های زیادی را در بخش اداری و بازرسی بر دولت تحمیل کند که بازنشستگی پیش از موعد دقیقا باعث رشد بخش غیررسمی می‌شود. در شرح بازنشستگی آمده است که افراد از کار افتاده و ناتوان بازنشسته محسوب می‌شوند در حالی که با اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد دقیقا این موضوع را رد می‌کنیم. از همه این مسائل گذشته اغلب افراد پس از بازنشستگی دچار آسیب‌های روانی می‌شوند که اگر سن بازنشستگی پایین‌تر بیاید می‌تواند وقوع این آسیب‌ها را زود هنگام کند.

پیشنهاد ما 

تیم پرشین حساب به جهت بالا بردن سطح آگاهی حسابداران، کارفرمایان و کارکنان بخش خصوصی اقدام به ساخت و عرضه ویدئو آموزش قانون کار و تامین اجتماعی نموده است. اگر بخواهید از تکالیف و نحوه استخدام بازنشستگان مطلع شوید، این ویدئو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

12 پاسخ

  1. سلام بنده دردوران دفاع مقدس مجروح شدم ورفتم کمسیون پزشکی برایم نیم درصدازکارافتادگی زدندواون زمان بنده شاغل نبودم بعدکه استخدام شدم نامه دادم ‌والان که بازنشست شده ام فکرکنم اون نیم درصدازکارافتادگی محاسبه نشده خواهشمندراهنماییم کنیدضمنابازنشسته آموزش وپرورش هستم ودر۹۷بازنشست شدم

    1. سلام دوست عزیز
      سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود، به اداره بازنشستگان و موظفین آموزش و پرورش و یا صندوق بازنشستگی محل زندگی خود مراجعه نمایید.

  2. با سلام من۵۴ ساله هستم و حدود۱۳ سال مشغول به کار سخت و زیان آور هستم و قبلا ۷ سال کار متفرقه مشغول بودم امکان بازنشستگی یا خرید سنوات هست لطفاً راهنمای کنید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق قانون، بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور مستلزم پرداخت متوالی 20 سال حق بیمه به صورت متوالی و یا 25 سال حق بیمه به صورت متناوب است. اما تصمیم گیری در این مورد بر عهده واحد درآمد سازمان تامین اجتماعی است. بنابراین همراه با مدارک شغلی خود به سازمان بیمه مراجعه نمایید تا در خصوص بازنشستگی شما تصمیم گیری شود.

  3. سلام من خانمی هستم با 23 سال و نیم سابقه
    با توجه به فرمول میانگین حقوق من اگر بخواهم زودتر از موعد بازنشسته بشوم بهتر است در شهریورماه امسال درخواست بازنشستگی بدهم یا پایان سال؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورتی که کارمند رسمی دولت هستید جزئیات را از اداره خود مطلع شوید. در صورتی که کارمند بخش خصوصی هستید برای بازنشستگی شرایط سنی ملاک است که در مقاله توضیح داده شده است.
      طبق تبصره ماده 77 قانون تامین اجتماعی: ‌متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارت است از مجموع مزد یا حقوق بیمه شده که بر اساس آن حق بیمه‌ پرداخت گردیده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار.

  4. سلام
    باید درخواست خود را به بخش مالی و بیمه سازمان خود تحویل دهید تا بررسی و کم و زیادی را تائید و شرایط لازم را به شما ابلاغ نمایند

  5. با سلام، آیا طبق بخشی از ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری برای یک نفر از نیروی مرد که 26 سال بیمه پرداخت نموده و سن بیش از 50 سال دارد و کمتر از 51 سال، آیا طبق قانون مذکور امکان بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد ؟ در صورت پاسخ مثبت چه مکاتبه ای لازم است از چه مرجعی به مرجع دیگر؟ به کجا باید مراجعه کند؟

    1. باسلام
      تفاوت بازنشستگی پیش از موعد با بازنشستگی با 30 سال سابقه کاربطورمتوالی ازنظرپرداخت حقوق وافزایش سالیانه دولتی رالطفاتوضیح دهید

      1. سلام کاربر گرامی،
        در بازنشستگی پیش از موعد افراد مشمول قانون کار به ازای سال‌های سابقه کاری خود ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند.
        بازنشستگی کارمندان دولت برای مردان با حداقل 25 سال سابقه و زنان با حداقل 20 سال سابقه بدون شرط سنی بدون سنوات ارفاقی و با پرداخت حقوق بازنشستگی براساس سوابق پرداخت حق بیمه است البته موافقت ارگان الزامی ست.
        افزایش حقوق کارکنان دولت سالانه مشخص میشود.

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر درصد از کارافتاده کلی باشد بر بازنشستگی پیش از موعد اثر دارد
      طبق ماده 70 قانون تامین هرگاه درجه کاهش قدرت کار بیمه‌شده 66 درصد و بیشتر باشد به نحوی که نتواند با اشتغال به کار سابق یا کار دیگری بیش از یک‌سوم از درآمد قبلی خود را به دست آورد ازکارافتاده کلی و چنانچه میزان کاهش قدرت کار بیمه‌شده بین 33 درصد و 66 درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد، به نحوی که اشتغال به کار سابق یا کار دیگر، فقط قسمتی از درآمد خود را به دست آورد ازکارافتاده جزئی شناخته می‌شود.

      همچنین اگر درجه کاهش قدرت کار بیمه‌شده بین 10 تا 33 درصد بوده و موجب آن حادثه ناشی از کار باشد مستحق دریافت غرامت نقص مقطوع می‌شود. شایان ذکر است، بیمه شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه‌ای ازکارافتاده کلی شناخته شود، بدون درنظر گرفتن مدت پرداخت حق‌بیمه استحقاق دریافت مستمری ازکارافتادگی کلی ناشی از کار را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :