فهرست مطالب

901114-73639-1-IT_Security2

مهاتما گاندی

تو باید تغییری باشی که آرزوی دیدنش را در جهان داری

با عرض سلام به همه کاربران محترم

در بخش قبلی تعریفی در خصوص بازخوردد 360 درجه و عناصر آن عنوان کردیم ، اما آنچه که ذهن مدیران را به خود مشغول خواهد کرد این است که آیا چه مراحلی در جهت اجرای این فرآیند باید اجرا شود ؟ که در ادامه توضیح این مطب بدان می پردازیم :

مراحل فرايند بازخورد 360 درجه

سيستم بازخوردد 360 درجه شامل مراحل مختلف است:

1 – تعيين هدف بازخورد 360 درجه: هدف بازخورد 360 درجه اينست که اطلاعات به‌دست آمده از فرايند براي توسعه مسير شغلي و ارزيابي عملکرد استفاده شود. اين هدف بايستي در ابتداي فرايند مشخص شود و با همه ذي‌نفعان درگير در فرايند مرتبط باشد.

2 – انتخاب ابزار جمع‌آوري داده: ابزارهاي ارزيابي شامل پرسشنامه‌هايي است که توسط ارزيابي‌کنندگان مختلف پر مي‌شود، باوجود اين، بعضي از سازمانها از مصاحبه نيز استفاده مي‌کنند. البته تعداد اين سازمانها کم است.

3 – تصميم‌گيري در زمينه موارد: در اين زمينه توصيه مي شود که به جاي ويژگيهاي عمومي بررفتار واقعي فرد توجه شود. بسياري از صاحبنظران پيشنهاد کرده‌اند که آيتم‌هاي ارزيابي بايد بر محتوي خاصي مبتني باشند. بــه طوري که بتواند خطاي ارزيابي را کاهش دهد. رفتارهايي که ارزيابي مي شوند، بايد از چشم‌انداز و ارزشهاي سازمان ناشي شود.

4 – تصميم‌گيري در مورد دريافت‌کنندگان بازخورد: در اين مرحله دريافت‌کنندگان بازخورد تعيين مي شوند. در ادبيات مديريتي، اين عقيده مطرح است که افراد بايستي براي مشارکت در برنامه بازخورد داوطلب باشند. مشارکت اجباري مي‌تواند تهديدکننده باشد و اثربخشي سيستم را به خطر بيندازد. بازخورد 360 درجه، به‌دليل بازخورد غني که به‌وسيله زيردستان فراهم مي شود، ابزار مفيدي در برنامه‌هاي توسعه رهبري است.

5 – پرورش ارزيابي ‌کنندگان و ارزيابي‌ شوندگان: ارتباط با همه ذي‌نفعان درگير در فرايند بازخورد 360 درجه در مرحله طراحي و اجراي بازخوردد نياز است و مهارت‌آموزي بخشي از اين فرايند است. پرورش ارزيابي شوندگان در زمينه پذيرش بازخورد منفي ضروري است. ارزيابي‌کنندگان بايد در زمينه خطاهاي مختلف ارزيابي که ممکن است رخ بدهد (نظير خطاهاي هاله‌اي و سهل‌گيري) آگاهي پيدا کنند.

6 – دريافت‌ کنندگان بازخورد، ارزيابي‌کنندگان را انتخاب مي کنند: ارزيابي کنندگان شامل رئيس، خود فرد، زيردستان و مشتريان داخلي و خارجي هستند.

7 – توزيع پرسشنامه: پرسشنامه دو فرم دارند. يک روش، فرمت کاغذ و قلم است که ارزيابي‌کنندگان براي ارزيابي رفتارهاي مختلف فرد استفاده مي‌کنند. يک روش کاراتر، فرستادن ديسکت به هرکدام از ارزيابي‌کنندگان است و آنها مي‌توانند پرسشنامه را به‌طور الکترونيکي تکميل کنند.

8 – تحليل اطلاعات بازخورد: اين مرحله توسط مشاوران بيروني صورت مي‌گيرد. در اين مرحله اطلاعات بازخورد جمع آوري شده و گزارشهاي لازم تهيه مي شود.

9 – بازخورددادن بازخورد: زماني که گزارشها تهيه شد و گزارش نهايي تکميل گرديد، بازخورد به دريافت کنندگان بازخورد ارائه مي شود.

10 – پيگيري اجراي فرايند: دريافت‌کنندگان بازخورد بايد قادر به ايجاد زمينه‌هاي توسعه باشند و از داده‌هاي بازخورد در زمينه توسعه و مهارت‌آموزي استفاده کنند. ضروري است که دريافت‌کنندگان بازخورد، در زمينه رفع ضعفهايشان، برنامه عملي داشته باشند.

11 – تکرار فرايند: در سازمانهايي که بازخورد 360 درجه به‌طور اثربخش جريان دارد، ممکن است فرايند، بعد از دريافت گزارشهاي اوليه بازخورد، تکرار شود. البته اين فرايند در بسياري از سازمانها کاملاً جديد است و هدف از اتخاذ بازخورد 360 درجه، در اين سازمانها درجه اول، ايجاد فرصت مشارکت براي کارکنان است. مدلهاي رايج در زمينه توسعه ابزارهاي ارزيابي 360 درجه اشاره شده که مي تواند در طراحي فرايندهاي بازخورد استفاده شوند.

 

همیشه شاد و موفق باشید

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام خانم خیری
    از مطالب ارزنده شما ممنونم
    لطفا در خصوص شاخص های مهم و نوع سوالات در ارزیابی 360 درجه هم توضیحاتی را ارائه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :