فهرست مطالب

به نام خدای بی همتا و باسلام به همه شما کاربران عزیز و علاقمندان رشته حسابداری ، در این بخش بیشتر قصد دارم شما دوستان عزیز را با نحوه کنترل مدارک و اسناد بویژه کنترل حساب بانکها آشناتر کنم . در بخش سندرسی پرشین حساب اشاره ای به نحوه کنترل و بررسی دقیق اسناد و مدارک شد و تا حدودی اصول کنترل داخلی اسناد حسابداری را محضر شما توضیح دادم . در این بخش به زبان ساده تر ، کنترل های عملی تر را که بیشتر در بازار کار برای حسابداران اتفاق می افتد را تشریح می کنم .

از مهمترین پیوست هایی که شما ضمیمه اسناد حسابداری خود می کنید، فیش های بانکی است. واریزی ها، پرداختی ، چک های سر حساب گذاشته شده و حواله ها می توانند در این گروه از مدارک قرار بگیرند.

شما به عنوان یک کارشناس حسابداری چگونه فیش ها را کنترل می کنید؟ بهتره  بپرسم ، شما در چه فاصله های زمانی پرینت های بانکی خود را بررسی می کنید؟ شاید جواب این سوال با توجه به حجم گردش مالی شرکتها و موسسات متفاوت باشد . بعضی از گردش ها در طول یک هفته هم دارای نوسان زیادی نیست ، ولی در برخی دیگر در پایان یک روز کاری دارای نوسانات زیادی در تعداد زیادی از حسابهای بانکی هستند . بطوری که کارگزار امور بانکی در هرروز مامور گرفتن پرینت تمامی حسابها بوده و حسابدار موسسه هم بلافاصله باید تمامی مغایرت ها را بدست آورد. اتفاقات را در پایان ساعت کاری باهم مرور می کنیم . فرض کنید  واریزی هایی به نام ساتنا بدست شما رسیده که هنوز با توجه به پرفراژ و مهر شعبه ارسال کننده ، در حساب شما در پایان همان روز دیده نمی شود، برخورد شما با این قضیه چگونه است؟ آیا معیار تصمیم گیری شما فیش بانکی است یا پرینت حسابها؟ کدامیک؟

مشکلی که در حال حاضر ممکن است در انتقال وجه از طریق اینگونه سامانه ها پیش بیاید،  این است که در بعضی از اوقات به دلیل ترافیک بسیار بالا ، مبلغ واریزی به حساب مبدا واریز کننده برگردانده شده و در حساب گیرنده وجه منعکس نمی شود . حتی در دستگاه های POS نیز این مشکلات به چشم می خورد ، در اینجا استناد به بانک بهترین گزینه برای کنترل مبالغ واریزی و پرداختی شماست.

online_banking

با توجه به راه اندازی امکانات اینترنتی تمامی بانکها و آبدیت شدن سامانه ها بصورت لحظه ای ، شما با دریافت رمز اینترنتی از بانک عامل خود ، به راحتی می توانید همانند یک کارمند بانک ، حسابها را در لحظه کنترل کنید و صحت آنها را تایید کنید . بعد از آن در فرصت مناسب تر مثلا” در فردای روز کاری پرینت دریافت شده از بانک را با حوصله با دفاتر حسابهای خودتان در سیستم حسابداری کنترل کرده و مغایرت ها را بدست آورید.

حتی شما با استفاده از فضای اینترنت انتقال های بین بانکی خودتان را نیز به راحتی می توانید کنترل کنید. همچنین واریزی های سود سپرده ها، انواع کارمزد ها و هزینه های بانکی را از همین طریق کنترل کرده و در سیستم حسابداری خود می توانید ثبت کنید و کاملا” با بانک خود به روز شوید .

کنترل پرینت های بانکی ، تمامی اتفاقات و رویدادهای مالی را که با وجه نقد سروکار دارند را منعکس کرده و بررسی حسابها توسط حسابداران جهت آبدیت شدن دفاتر شان یک دستورالعمل اجرایی است .

طرف دیگر واریزی ها برداشت ها و پرداختی هاست . ممکن است بدون هماهنگی با شما و در موارد خاص ، برداشت و یا پرداختی بصورت مستقیم از سوی مدیر مجموعه انجام شده باشد و فیش آن در پایان روز کاری بدست شما نرسیده باشد ، پیشدستی شما در کنترل به موقع حسابها از طریق اینترنت می تواند دقت و عملکرد سریع شما را انعکاس داده و خیال شما را راحت کند.

حوصله و دقت در کنار عملکرد سریع را چاشنی شغل خود کنید و سعی کنید همیشه به روز و آپدیت باشید.

آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان را دارم .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :