فهرست مطالب

سلام به همه دوستان ، در این بخش قصد دارم در مورد مسائل مالیاتی کسب و کارهای نوپا با شما صحبت کنم . معمولاً ایده های جدید و کارآفرین می تواند منشاء بوجود آمدن کسب و کارهای نوپا شود و زمینه پیشرفت و کسب درآمد زایی بسیار خوبی برای کارآفرینان شود. با توجه به شرایط حال حاضر ، رشد و توسعه این نوع ایده ها در حوزه IT بیشتر از بازار واقعی است ، از این رو ، تجارت الکترونیک بازار اصلی فعالیت کسب و کار های جدید در جامعه و حتی جهان شده است .

خوب تا اینجا مشخص شد که چگونه یک کسب و کار جدید شکل می گیرد . بعد از شکل گیری و چیدمان بدنه اصلی موضوع فعالیت ، استارت حرکت و سرعت در بازار رقابتی زده می شود . معمولاً در پشت صحنه این حرکت ، یک تیم و یا یک فرد با صلابت قرار گرفته است که هر یک از افراد آن با تخصص های خاصی عهده دار بخشی از این نوع تجارت های الکترونیکی هستند و پس از مطالعات و بررسی های فنی و اصول بازاریابی و انعقاد قرارداد بین یکدیگر پا به عرصه بازارها می گذارند .

اما رعایت اصول و قوانین مالیاتی کجای این حرکت قراردارد ؟

همانطوریکه می دانید در ایران هر نوع فعالیتی از جمله کسب وکارهای نوپا هم باید در بندهای مشاغل قانون مالیاتهای مستقیم قرار بگیرند ، الف ، ب و یا ج . متاسفانه اکثر کسب و کارهای نوپا و استارتاپی توجه به قوانین مالیاتی و جرائم مربوط به فعالیت در هر شغل و یا تجارتی نمی کنند و در آینده ای نزدیک با مشکلات غیر قابل تصوری مواجه می شوند .

پیش بینی و محاسبه نقطه سر به سر ، درآمد و هزینه ها برای رسیدن به درآمدهای کلان و کلاسیک کافی نیست !!!

مشکلات مالیاتی از کجا و چگونه آغاز می شود ؟

یکی از اشتباهات اساسی در اجرای کسب و کارهای نوین ، توجیه کردن اجرای قوانین مالیاتی با نوگرایی است ، یعنی مدیران این مجموعه ها ، فکر می کنند در صورتی که هنوز ثبتی و تشکیل پرونده ای انجام نشده باشد نیازی به واردشدن به مباحث و تکالیف مالیاتی نیست . 2مشکل خیلی مهم ممکن است اینطور رقم بخورد :

نوع اول : انعقاد قرارداد های اجرای خدمات و یا فروش محصول شما با دیگران اولین سیگنال اعلام فعالیت شما را به سازمان امور مالیاتی می دهد ، چون شاید شما نامی در سیستم ثبت شرکتها و امور مالیاتی ثبت نکرده باشید ، ولی طرف معامله شما ممکن است خودش و یا از طریق اتصال به دیگر شبکه های دیگر ، گزارشاتی از انجام معامله با شما در دفاتر خود ثبت و ارائه نماید .

نوع دوم : مشکل دوم هم همان تفکر نوگرایی مدیران و یا فرد موسس می باشد . توجه داشته باشید با ثبت و تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی ، اجرای قوانین مالیاتی برای شما الزامی است .

[box type=”warning” align=”aligncenter” ]حتی اگر در چند ماه اول هم فعالیتی نداشته باشید باید اظهارنامه و گزارشات را در مهلت مقرر با احتساب کردن عدد صفر ، از ابتدای شروع فعالیت خود ارائه نمایید .[/box]

متاسفانه اشخاص حقیقی و حقوقی بسیار زیادی در حوزه تجارت الکترونیکی و IT با توجه به رشد خیلی خوب در زمینه های بازاریابی و جذب مشتریان ، با جرائم جبران ناپذیر مالیاتی همچون مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات الکترونیکی فصلی مواجه شده اند و چندین برابر درآمد کسب شده را از این بابت هزینه کرده اند و باعث ضربه خوردن اسکلت اصلی کسب و کار خود شده اند .

[box type=”warning” align=”aligncenter” ]یکی از این جرائم ، مربوط به ارزش افزوده است که 225 درصد می باشد ، یعنی عدم اجرای آن می تواند خانمانسوز و جبران ناپذیر باشد .[/box]

یکی از مهمترین تکالیف مالیاتی که خیلی جدی گرفته نمی شود بحث ارزش افزوده است که با توجه به اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی ، هنوز تعداد زیادی از اشخاص اقدامی در این مورد نکرده اند . جدی از آن لحاظ که همه فعالان این حوزه خرید و فروش کالا را جزء اجرای این قانون مهم می دانند ، در صورتی که قراردادهای پروژه ای ، ارائه خدمات سرور و هاستینگ ، طراحی وبسایت و هرگونه اجرای خدمات حوزه IT و بازاریابی اینترنتی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می شود . همچنین سازمان امور مالیاتی تا 10 سال بعد هم می تواند دفاتر و پرونده شما را مورد رسیدگی قرار داده و جرائم مربوط به آن را محاسبه نماید .

من به نوبه خودم به همه دوستان علی الخصوص مدیران و دست اندرکاران کسب و کارهای نوپا توصیه و تاکید می کنم حتماً کسب اطلاع در مورد نحوه اجرا و ارائه الزامات قانون مالیاتهای مستقیم و ارزش افزوده را در دستور کار و برنامه ریزی خود قرار دهند تا دچار از دست دادن درآمدها و فرصت ها نشوند .

لازم است به اطلاع دوستان و مدیران برسانم گروه پرشین حساب قرار است در پایان همین ماه یک کارگاه آموزشی یک روزه مالیات و نحوه اجرای قوانین مالیاتی مانند ارزش افزوده ، گزارشات الکترونیکی ماده 169 و عملکرد به همراه تکنیک های مهم مالیاتی و قانونی را برگزار کند .

با شرکت در این کارگاه بسیار مهم و کلیدی شما مسیر صفر تا صد مالیات را در یک روز یاد می گیرید و دیگر نگران مسائل و مشکلات مالیاتی خود نخواهید بود . با توجه به ظرفیت محدود کارگاه می توانید جزئیات بیشتر و نحوه ثبت نام را در وبسایت پرشین حساب و در پست کارگاه آموزشی مالیات مطالعه کنید .

برای همه شما آرزوی پیشرفت و موفقیت دارم .

میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :