فهرست مطالب

با نام خدا و عرض خدا قو ت حضور محترم همه شما کاربران خوش ذوق و با سلیقه که بازهم منتظر ما هستید ، امیدوارم اطلاعاتی که امروز در اختیارتان قرار می دهم مفید باشد و بتواند به شما عزیزان کمک کند تا اطلاعات مالیتان را ارزش گذاری کنید .

روشهای بدیل اندازه گیری دارایی / بدهی

روشهای مختلف اندازه گیری دارایی و بدهی بر اندازه گیری خاصه های مختلف ( روشهای متفاوت ) دارایی و بدهی تاکید دارد. در مورد ارزش گذاری دارایی ها خاصه هایی که میتوان استفاده کرد عبارتند از :

  • بهای تمام شده تاریخی
  • بهای جایگزین (ارزش ورودی)
  • ارزش بازار/ خالص ارزش فروش (ارزش خروجی)
  • ارزش خروجی مورد انتظار
  • ارزش فعلی جریان های نقدی مورد انتظار

گاهی اوقات از 5 روش نام برده شده ، با نام ارزش جاری یاد می شود ولی هر یک از 5 روش ، شکل های مختلفی از ارزش جاری است .

بهای تمام شده تاریخی

بر طبق اصول پذبرفته شده حسابداری برای ارزش گذاری دارایی ها از بهای تمام شده تاریخی استفاده می شود . در این روش دارایی ها در قالب قیمت نقدی یا معدل قیمت نقدی دارایی در تاریخ خرید ثبت می شود .

بهای جایگزین (ارزش ورودی)

معادل وجه نقدی است که اگر یک دارایی یا خدمات در زمان حال قرار بود خریداری شود ، باید پرداخت می شد . اگر چه بهای جایگزین و بهای تمام شده تاریخی در زمان خرید با هم برابر هستند ، اما به احتمال زیاد این مبلغ در سالهای بعد یکسان نخواهد بود . مثلا ارزش یک دارایی 20 سال قبل معادل 200000 ريال بوده است . در سال اول مبلغ بهای تمام شده تاریخی وبهای جایگزین با هم برابر 200000 ريال می باشد . در حال حاضر هر چند که بهای تمام شده تاریخی همان 200000 ريال است ولی ارزش جایگزین آن ، معادل قیمت روز (سال جاری ) مثلا 280000 ريال است .

ارزش بازار / خالص ارزش فروش (ارزش خروجی) 

ارزش بازار معادل مبلغ نقدی است که فروشنده ای آگاه در بازار حاضر است تحت شرایط منظم غیر اجباری ، دارایی خود را با این مبلغ معاوضه کند . اگر مخارج فروش دارایی را از ارزش بازار کسر کنیم خالص ارزش فروش دارایی ها به دست می آید . مثلا برای فروش یک دارایی در بازار مبلغ 280000 ريال دریافت کرده ایم ولی برای فروش این دارایی معادل 1500 ريال هزینه کمسیون فروش و 2500 ريال هزینه تبلیغات فروش ، هزینه کرده ایم ، در نتیجه خالص ارزش فروش دارایی ما معادل ريال 276000 =( 2500+1500)-280000 خواهد بود .

ارزش خروجی مورد انتظار

مجموع جریان های نقدی آتی تنزیل نشده مربوط به فروش یا تبدیل یک دارایی می باشد . در این روش ریسک ارزش زمانی پول نادیده گرفته می شود . به طور مثال اگر ما یک فقره چک دریافتی یکساله فاقد سود تضمین شده 150000 ريالی در اختیار داشته باشیم که تاریخ سر رسید آن یک سال بعد باشد ، ارزش خروجی مورد انتظار ما به ازای این طلب ، همان مبلغی است که انتظار داریم در تاریخ سر رسید دریافت کنیم ، یعنی همان 150000 ريال .

  ارزش فعلی جریان های نقدی مورد انتظار

رین روش مشابه ارزش خروجی مورد انتظار می باشد با این تفاوت کهدر این روش ریسک وارزش زمانی پول در نظر گرفته می شود و مبلغ قابل دریافت تنزیل گردیده و در حساب ها ثبت می شود . مثلا در مورد سنددریافتی که سود تضمین شده 10% دارد ومبلغ آن در سر رسید یک سال بعد 100000 ريال باشد، دارای ارزش فعلی 90909 =(110÷100000) خواهد بود . این مبلغ 90909 ريالی یعنی اینکه با درنظر گرفتن ارزش زمانی پول ، جریان نقدی ورودی که سال بعد دریافت خواهد شد ، امروز 90909 ريال است.

برای محاسبه ارزش فعلی جریان های نقدی آینده می توانیم از رابطه P=F/〖(1+i)〗^n استفاده کنیم، که در این رابطه

=F ارزش آتی P= ارزش فعلی i= نرخ سود n= تعداد سالهای مورد انتظار باقی مانده تا سر رسید

مثلا در مثال قبل فرض کنید سررسید سند دریافتی 2 سال بعد است، در اینصورت مبلغ تنزیل شده فعلی فعلی با مبلغ تنزیل شده برای سال قبل ( سال اول ) تفاوت دارد و به صورت زیر محاسبه می شود:

F= 100000                                 n= 2                          i = 10%                             ؟ = P

P=100000/〖(1+10%)〗^2 82644

پس متوجه شدیم که هر چه فاصله سال وصول مبلغ و زمان حال بیشتر باشد، ارزش فعلی تنزیل شده مبلغ قابل دریافت کمتر خواهد شد. در مثال مطرح شده ارزش فعلی 100000 ريال با نرخ 10% در سال اول 90909 ريال و در سال دوم 82644 ريال است.

اگر پیگیر مطالب ارائه شده در سایت ما باشید انشاالله طی روزهای اتی مطالب بیشتری راجع به تنزیل وجه نقد به حضورتان ارائه می گردد.

اعظم رزی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :