فهرست مطالب

شرکت حسابداری

اینکه نیروی انسانی یک منبع خیلی ارزشمند در هر کسب و کاری محسوب می شود شکی نیست و امروز من قصد ندارم در این خصوص صحبت کنم.چون شرکت حسابداری هم یک کسب و کار پویا محسوب می شود. در این نوشته بیشتر در خصوص تشکیل و نوع تیم سازی یک شرکت حسابداری نکاتی را خدمت شما عرض خواهم کرد. اول از اینجا شروع کنیم چند تا نیرو با چه تخصصی باید بکار بگیریم؟ پاسخ این سوال یک سوال کلیدی است ؟ چند پروژه و با چه نوع گرایشی جذب کرده ایم؟

تله شرکت حسابداری 

دامی که جلو راه خیلی از دارندگان شرکت حسابداری قرار می گیرید این تصور است : با تشکیل تیم خوب می توانیم پروژه های خوب و بزرگی جذب کنیم! حالا سوال من این است : بله اینکه ما به کارفرما بگوییم این نفرات و با این تخصص ها داریم که عالیست ولی اگر احتمال ۱ درصد کارفرما حاضر به انعقاد قرارداد با نشد سرنوشت شرکت حسابداری به کجا می رود؟

نکته مهم 

تیم سازی در شرکت حسابداری با توسعه پروژه ها رقم می خورد نه اینکه توسعه تیم منجر به جذب پروژه شود !

بدون شک بزرگترین دغدغه یک شرکت حسابداری، جذب پروژه های بزرگ و زیاد به منظور کسب درآمد بالاست ولی برای رسیدن به این منظور نیازمند استفاده از ابزارهای قدرتمند ارتباطی و اجرایی می باشند که فقط یکی از آنها بکارگیری نیروی اجرایی قوی و با انگیزه است. نکته ای که متاسفانه بسیاری از مدیران به آن توجهی ندارند. عکس این موضوع هم مصداق پیدا می کند ، شرکت حسابداری که پروژه های خوبی جذب می کند ولی تمرکز تشکیل تیم ان صرفا نیروی ارزان قیمت و یا کارآموز می باشد و همین عامل باعث ارائه خدمات ضعیف و نارضایتی مشتری از نحوه اجرای خدمات حسابداری و خدمات مالیاتی می باشد.

عدم سرمایه گذاری در حوزه کارآموزان حسابداری

شرکت حسابداری می تواند با جذب کارآموز حسابداری حرکت خود را شروع کند ولی قطعا با عدم رشد این نوع نیروها نمودارثابتی را از نظر توسعه شکل خواهد داد. یکی از روش های کاهش هزینه ها در شرکت حسابداری بکارگیری نیروی رایگان به عنوان کارآموز حسابداری می باشد.

مدل جذب کارآموز

حالت اول : معرفی از دانشگاه بدون هزینه بیمه

حالت دوم : جذب آزاد و با پرداخت هزینه بیمه، مهم این است که شما هزینه حقوق پرداخت نمی کنید و نیرو هم بدون پرداخت هزینه آموزش می بیبند و یک تعامل دو طرفه.حالا اشتباه همین جاست! نگرش مدیر شرکت حسابداری به ماندگاری نیرو و یا جابجایی نفرات کدامیک ؟

مدیران برخی از شرکتها افراط در کاهش هزینه ها دارند و بجای ماندگار کردن و استخدام دائمی نیروهای کارآمد حسابداری سعی در اخراج نیرو با عنوان پایان دوره و جذب کاراموز جدید دارند در صورتی که کاملاً به ضرر خود عمل می کنند چون هزینه آموزش و صرف زمان دورباره جایگزین همان هزینه استخدام و نگهداری یک نیروی خوب می شود پس پیشنهاد می کنم اگر شما میخواهید یک شرکت حسابداری خیلی خوب داشته باشید این ابزار حیاتی یعنی بکارگیری و جذب دائم نیروی کاراموز خوب را جدی بگیرید و برای آن برنامه ریزی کنید، البته با پرداخت حقوق و مزایا و واگذاری مسئولیت می توانید انگیزه و باور نیروی خود را افزایش دهید.

رشد نیرو یعنی رشد هر شرکت حسابداری

مخرب ترین پیشنهاد و تشخیص دوره آزمایشی در شغل حسابداری است یعنی اینکه به فرد تازه وارد بگویید شما باید یک ماه و یا دو ماه بصورت آزمایشی کار کنید و بعد از آن با شما قرارداد منعقد می شود . حالت بدتر این است که دربرخی شرکت های حسابداری بابت دوره آزمایشی حقوقی به فرد نمی دهند و پرداخت حقوق را منوط به انعقاد قرارداد بعد از دوره می کنند. این یک عامل مخرب در سرکوب انگیزه نیروی کار محسوب می شود که بجای ارائه قابلیتها ، دچارسردرگمی و ترس شدید ناشی از احتیاط خواهد شد. او اختیاط می کند که مبادا کاری کند با او قرارداد منعقد نکنید و در ادامه شما هم نی توانید نیرو را محک جدی بزنید . بهترین راهکار برای محک زدن به حسابدار نوپا ، ایجاد فرصت است ، شما می توانید با حذف کردن کلمه کار آزمایشی طوری فرد را زیر نظر بگیرید که تمامی ابعاد اجرای کار و نقاط ضعف و قوتش کاملاً مشخص شده و نوع محول نمودن سمت و یا کار اجرایی برای شماه م ساده تر شود . به عنوان مثال شما می توانید اینطور شرایط را مطرح کنید :

شما از امروز به استخدام شرکت ما درآمدید به شما تبریک عرض می کنم ، مدارک شناسایی را در اولین فرصت ارائه کنید و از همین الان می توانید در کنار آقای الف آموزش ببینید . بعد از آموزش یک هفته ای شما به بخش حسابداری حقوق و دستمزد منتقل می شوید و بعد از یک ماه هم وارد بخش بازرگانی می شوید

توصیه می‌کنیم بخوانید: بهینه سازی فرآیند حسابداری

مصاحبه تخصصی راه ریسک گریزی در شرکت حسابداری 

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید انجام مصاحبه تخصصی و بررسی قابلیتهای فنی قبل از تشکیل تیم است یعنی جدا از نیروی مبتدی و کارآموز حتی برای تشکیل تیم در سطح حرفه ای هم باید تحلیل بررسی قبل از هر نوع همکاری صورت پذیرد.و موضوع مهم دیگر که مشاورین حقوقی بارها گوشزد کرده اند موضوع قرارداد است! نوع انعقاد قرارداد شما باید کاملاً مشخص باشد تا بتوانید دقیقاً انتظارات مد نظر خود را از فرد تازه وارد بدست آورید.

نیروی خوب کجاست؟

این سوال خیلی از دارندگان شرکت حسابداری نحوه دستیابی به نیروی متخصص است. در قسمت بالا عرض کردم شما در شرکت حسابداری باید برای پرورش نیرو وقت صرف کنید نه اینکه بطور مستقیم در همان ابتدا اقدام به جذب نیروی متخصص کنید. ساده ترین حالت جذب نیرو برای یک شرکت حسابداری با حجم متوسط ، درج آگهی استخدام حسابدار تمام وقت یا پاره وقت در روزنامه ها و یا وبسایت های آگهی رایگان می باشد که شما می توانید با مصاحبه تخصصی و فنی ، نیروی دلخواه خود را پیدا کنید.

این نوع مذاکره با نیروی کار  نشان می دهد که شما برای جذب این فرد برنامه ریزی کرده اید و این امکان را به او می دهید که اگر خوب آموزش  ببیند به مراحل بهتری راه پیدا می کند . یک ایجاد انگیزه و ایجاد فضا برای کسی که می خواهید از تواناییهای آن به نحو احسن استفاده کنید. شما با حذف دوره آزمایشی و اتلاف وقت و زمان خود از انتخاب خود می توانید بهترین استفاده را ببرید و اگر هم انتظارات شما برآورده نشد ، راهش وقت گذاشتن و تربیت فنی نیروی تازه وارد است نه اینکه به فکر نیروی جایگزین بیفتید. استخدام جایگزین برای زمانی است که واقعاً شما هیچگونه انگیزه و علاقمندی از فرد نمی بینید و با توجیه و تذکر هم نتیجه ای نمی گیرید !

موفقیت شما آرزوی قلبی من است- میثم حاجی محمدی

اگر هم در حال راه اندازی یک شرکت حسابداری می باشید حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید :

3 توصیه مهم برای راه اندازی شرکت حسابداری ! 

دانلود رایگان فرم زمانبندی کارحسابداری(cpm)

چگونه می توانید یک شرکت حسابداری راه اندازی کنید؟

مصاحبه : چگونه از زیر صفر صاحب یک شرکت حسابداری شدم؟

نکات کلیدی حسابداری (برخی از صورتجلسات شرکت سهامی)

۷ ابزار کلیدی در جذب کارمندان (ویژه شرکت های حسابداری)

هرگونه انتشار این مطلب بدون ذکر نام منبع ، تخلف محسوب شده و پیگیری قانونی را به دنبال خواهد داشت !

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب
    با تشکر از مطالبی که زحمت می کشید و ارائه می کنید
    اما چند نکته
    اول اینکه غلط های املایی و نگارشی در متن دیده می شود
    دوم فونت عنوان مطالب هم یکسان نیست
    سوم به نظر می رسد نظرات مربوط به این مطلب نیست و تاریخ درج شده مربوط به سال 93 است…برای یکی دو مطلب دیگر قبل هم همین مورد صادق است…نظرات مربوط به سال های قبل!!!!
    چهارم اینکه به نظرم اکثر شرکت ها با عنوان کارآموزی و بر خلاف قانون کارآموز را بدون حقوق به خدمت می گیرند

    1. سلام به شما

      از توجه و انتقاد شما سپاس دارم . مطلب تغییر پیدا کرده و نظرات برای آپدیت صفحه قبلی بوده است .

  2. باسلام
    خیلی ممنونم بابت فایلی خوبتون .مرسی راهنمایی می کنید
    من دانشجویی ترم هفت حسابداری هستم وهمیشه فایلاتونو میخونم
    باتشکر فراوان

    1. با سلام به شما دوست عزيز. از لطفتون سپاسگذارم .
      من پيشنهاد مي كنم مطالعه نشريه استانداردها رو در دستور كارتون قرار دهيد .
      براتون آرزوي موفقيت مي كنم . حدانگهدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :