فهرست مطالب

اگر شما  دستگاه POS در فروشگاه ، دفتر و یا محل کار خود دارید ، نشنان دهنده مشمول بودن به نصب صندوق فروشگاهی هستید!!!

به نام خدا و عرض سلام خدمت شما کاربر عزیز ، مبحث گزارشات فصلی در حال تبدیل شدن به یک فرآیند عظیم مالیاتی می باشد. شاید شمابه عنوان حسابدار یا مدیر یکی از بخشهای مالی ، لازم است اطلاعات دقیق تری نسبت به سایرین داشته باشید. یکی از نکاتی که امروز قصد دارم خدمت شما دوست عزیزم توضیح بدهم ، لزوم نصب سامانه فروشگاهی است . شاید اوایل ابلاغ بخشنامه سازمان امور مالیاتی را خیلی از صاحبان مشاغل جدی نگرفتند و یا اطلاع رسانی خیلی خوبی درباره این دستگاه نشد ولی در حال حاضر موج زیادی از عدم تاییدیه گزارشات فصلی به چشم می خورد که علت اصلی آن عدم نصب سامانه فروشگاهی است .

لیست امتناع

تا فراموشم نشده این نکته راهم عرض کنم که دیگر با وجود این دستگاه ، ارائه لیست امتناع به حوزه مالیاتی معنا پیدا نمی کند و تمامی مشاغل می بایست صدرو فاکتور فروش خود را از طریق این سیستم مکانیزه عبور دهند.

قبل از هر چیز اجازه دهید تا بخشنامه سازمان امرو مالیاتی را برای شما تشریح کنم . شما می توانید دسته بندی اولیه و نحوه کار با سامانه را به خوبی توجه شوید.

ابتدا شما باید از تعاریف مرتبط با سامانه فروشگاهی را بدانید :

سامانه فروشگاهي چیست ؟

شاید شما هم با شنیدن این کلمه بلافاصله به یاد دستگاه های نصب شده در رستوران ها و فست فودی ها بیفتید که این یکی از علائم اشتباه تصور کردن این سامانه است . منظور از این سامانه ، صندوق فروش(POS) يا رايانه اي که داراي نرم افزار فروشگاهي مي باشند و جهت ثبت اطلاعات حداقل خريدو فروش روزانه و هزينه نگهداري موجودي در يک واحد شغلي مورد استفاده قرار مي گيرند، اطلاق مي گردد.حال این شغل می تواند خرده فروش ، نمایندگی و یا عمده فروش باشد. پس اختصاص به رستوران ها و فروشگاه های زنجیره ای ندارد!
فايل الکترونيکي: شامل فيلدهاي الکترونيکي مي باشد که مشخصات آن بر اساس دستورالعمل ماده (169 مکرر) قانون مالياتهاي مستقيم و ماده(19) قانون ماليات بر ارزش افزوده  اعلام گرديده است. شاید شما دیگر نا آشنا این فرم نباشید ، فرم نمونه صورتحساب خرید و فروش کالا

02png

ويژگي هاي فايل الکترونيکي(اطلاعات خريد و فروش) ارسالي به سازمان امور مالياتي:

 

مشخصات فايل الکترونيکي(اطلاعات خريد و فروش) سازمان و راهنماي اجرايي مربوط به تسليم و ارسال الکترونيکي آن و همچنين ريز فيلدهاي مورد نياز اطلاعات سه ماهه خريد و فروش از طريق” صورت الکترونيکي معاملات”در سامانه عمليات الکترونيکي مؤديان مالياتي به نشانيwww.tax.gov.ir در دسترس مي باشد. ضروري است مؤديان محترم مالياتي فايل مورد نظر را در اجراي دستورالعمل ماده(169) مکرر را از طريق سامانه الکترونيکي براي سازمان امور مالياتي ارسال و يا لوح فشرده آن را به اداره امور مالياتي محل فعاليت خود تحويل نمايند.

ضمناً فايل مورد نظر قبلاً در اجراي ماده(169 مکرر)قانون ماليات مستقيم اعلام گرديده و اغلب شرکتهاي توليد کننده نرم افزار در سيستم هاي نرم افزاري خود تعبيه نموده اند.
ادارات کل امور مالياتي مکلف هستند مفاد اين دستورالعمل را به نحوه مقتضي به مجامع امور صنفي،اتحاديه هاي صنفي مشمول و انجمن داروسازان اطلاع رساني نمايند.

تصویر زیر دسته بندی اولیه سازمان امور مالیاتی در اولین ابلاغیه را به شما نشان می دهد :

17

18

شما با دارابودن این سیستم سخت افزاری و نرم افزاری ، نیازی به صدور فاکترو فروش از طریق نرم افزار حسابداری ندارید! 
[box type=”warning” align=”aligncenter” ] با توجه به الزام صاحبان مشاغل به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهي از ابتداي سال 1392، مؤديان مشمول مکلفند سخت افزار و نرم افزار متناسب با نياز واحد کسبي خود را انتخاب و حداکثر تا پايان ارديبهشت ماه سال مذکور ضمن نصب و راه اندازي سامانه فروشگاهي مراتب را به منظور استفاده از تسهيلات مقرر پيش بيني شده،با تکميل فرم پيوست (شماره1) که در برگيرنده اطلاعات هويتي آنان، مشخصات سخت افزار و نرم افزار و همچنين مشخصات فروشنده سامانه فروشگاهي مي باشد به اداره امور مالياتي ذيربط اعلام نمايند. شايان ذکر است مشخصات سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده برابر آيين نامه اجرايي ماده (71) قانون نظام صنفي اعلام شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهد بود.[/box]

 

نرم افزار مورد استفاده حداقل امکان ثبت خريد و فروش کالا، نگهداري موجودي کالا و ثبت هزينه ها و توليد فايل الکترونيکي  را داشته باشد.مؤديان مشمول نصب و استفاده از سامانه هاي فروشگاهي که طي سال شروع به فعاليت مي نمايند، حداکثر ظرف دو ماه از تاريخ شروع فعاليت، نسبت به نصب و استفاده از سامانه هاي فروشگاهي اقدام و مراتب را به ادارات امور مالياتي مربوط اعلام نمايند.

 

مؤدياني که پس از موعد مقرر قانوني نسبت به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهي اقدام مي نمايند مکلفند مراتب را به شرح بند 1-5 به اداره امور مالياتي ذيربط اعلام نمايند. بديهي است اين دسته از مؤديان مشمول استفاده از مشوق ها و تسهيلات مقرر در قانون در آن سال نخواهد بود.

 

مؤديان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهي، مکلف هستند از ابتداي سال 1392 کليه خريدها و فروش هاي خود را در سامانه فروشگاهي ثبت و نسبت به صدور الکترونيکي صورتحساب فروش مطابق فرم نمونه موضوع ماده 169 قانون مالياتهاي مستقيم و ماده 19 قانون ماليات بر ارزش افزوده(پيوست شماره 2و3) از طريق سامانه مذکور اقدام نمايند.

 

تمامی مشاغل الف ، ب و ج ملزم به استفاد هاز این دستگاه هستند!

 

مؤديان موضوع بند(ج) ماده(95) قانون مالياتهاي مستقيم، مکلفند اطلاعات داده شده به سامانه هاي فروشگاهي را در فرم خلاصه وضعيت درآمد و هزينه موضوع ضوابط اجرايي بند(ج) ماده (95) قانون مالياتهاي مستقيم(طبق فرم پيوست شماره 4) ثبت و نگهداري نمايند و همراه اظهارنامه مالياتي سالانه تحويل واحدهاي مالياتي نمايند.

مؤديان مشمول بندهاي(الف) و (ب) ماده(95) قانون مالياتهاي مستقيم مکلفند فايل الکترونيکي اطلاعات خريد و فروش خود را در دوره زماني تعيين شده  از طريق سايت www.tax.gov.ir براي سازمان ارسال و يا لوح فشرده آن را به اداره امور مالياتي محل فعاليت خود تحويل نمايند.(دوره هاي زماني ارائه اطلاعات خريد و فروش به صورت فعلي(بهار، تابستان،پاييز و زمستان) و از ابتداي سال 1392 حداکثر تا يک ماه بعد از پايان هر فصل مي باشد.)

در مواردي که بنا به عللي از جمله نقص فني دستگاه امکان ثبت اطلاعات خريد و فروش از طريق سامانه فروشگاهي ميسر نباشد،مؤدي مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به رفع نقص اقدام و بلافاصله رويدادهاي مالي مدت مذکور را در سامانه فروشگاهي ثبت نمايند.

 

[box type=”warning” align=”aligncenter” ]استفاده از سامانه فروشگاهی به معنی نداشتن دفاتر نیست،  مؤديان مشمول استفاده از سامانه هاي فروشگاهي،کماکان مکلف به رعايت ساير تکاليف قانوني از جمله نگهداري دفاتر روزنامه و کل و يا دفتر درآمد و هزينه مي باشند و موظفند حداقل ماهي يکبار خلاصه عمليات داده شده به سامانه هاي فروشگاهي را در دفاتر قانوني حسب مورد ثبت نمايند.[/box]

همانطوریکه ملاحظه کردید ، به نوعی تمامی مشاغلی که ملزم به ارائه گزارشات فصلی می باشند ، می بایست صندوق و نرم افزار فروشگاهی سازمان امور مالیاتی را نصب کنند و از این طریق میزان درآمد خود را اعلام کنند.

مراقب عدم افشا باشید !

این مشکلی است  که بسیاری از صاحبان مشاغل با آن مواجه می شوند ، افشا طرف معامله و عدم افشا صاحبان مشاغل ، نکته مهم اینکه به توافقات شفاهی مبنی بر افشا و عدم افشا ، اطمینان خیلی زیادی نداشته باشید.

 

گزارشات فصلی را تخصصی آموزش ببینید ! 

اگر اطلاعات خیلی زیادی از نحوه اجرا و پیاده سازی گزارشات فصلی در شغل و یا شرکت خود ندارید پیشنهاد می کنم با تهیه و مشاهده ویدیوهای آموزش گام به گام صورت معاملات فصلی، کلیه تکنیکهای قابل قبول گزارشات فصلی را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید.

دوره معاملات فصلی 

میثم حاجی محمدی

 

مطالب مرتبط با این پست :

۱۱ ترفندکلیدی برای ارائه گزارشات فصلی !
چگونه گزارشات فصلی ارائه شده را اصلاح کنیم ؟
فایل صوتی مهمترین نکات مربوط به گزارشات فصلی
چه کسانی فقط گزارشات سرجمع اعلام می کنند؟
۸سوال مهم و کاربردی از سامانه ارسال گزارشات فصلی
چگونه اظهارنامه ارزش افزوده خود را با گزارشات فصلی لینک کنید؟
معاملات خود را با ثبت الکترونیکی در TTMSضد گلوله کنید
دستورالعمل نحوه دریافت اطلاعات از سامانه فروشگاهی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. با سلام سوال من اینه که ما شرکت داریم اما دستگاه پز هم داریم داستان چطوریه مشمول صندوق میشیم ؟ اصلا به شرکت ها مربوط میشه یا نه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :