فهرست مطالب

سلام به همه دوستان ، یکی از مواردی که شما در تنظیم لیست حقوق و محاسبات باید توجه داشته باشید ، سوالاتی است که ممکن است پرسنل و یا کارگران از شما داشته باشند و باید بتوانید هم نحوه محاسبه و هم استناد قانونی آن را بلد باشید. یکی از این نکات نحوه محاسبه اضافه کاری در روز جمعه و تعطیل رسمی است.

محاسبه اضافه کاری

به استناد ماده 61 قانون کار ، اصولاً کار در روزجمعه ممنوع است و لذا انجام اضافه کاری در این روز مجاز نیست. البته در این ماده یک تبصره وجود دارد و آن اینکه روز جمعه می تواند روز کاری محسوب شده و مشمول اضافه کاری قرار بگیرد ، در صورتی که روز معین و مستمر دیگری برای کارگر تعیین شده باشد و این روز می تواند حکم روز جمعه را از نظر قانونی داشته باشد.

با احتساب این موضوع و تعیین روز دیگری به عنوان روز تعطیل، مزد روز جمعه 40 درصد بیشتر از مزد روزهای عادی هفته بوده و در صورت انجام اضافه کاری بر ساعت قانونی (هفت ساعت و بیست دقیقه) مزد هر ساعات اضافه کاری در این روز به این طریق محاسبه می شود:

مزد روز جمعه = 1.4 * مزد روز عادی

مزد یک ساعت کار در روز جمعه = مزد روز جمعه تقسیم بر 7.33

مزد یک ساعت اضافه کار در روز جمعه برابر است با : 1.4 * مزد یک ساعت کار در روز جمعه

همچنین در سایر ایام تعطیلات رسمی با رعایت مقررات موضوع ماده 59 قانون کار ، ارجاع کار اضافی به کارگران فاقد منع قانونی بوده و فوق العاده مربوط نیز مانند اضافه کار درروزهای عادی محسوب می گردد و در این صورت کار در اولین ساعت در حکم اضافه کار خواهد بود .

نکته دیگری که باید توجه داشته باشید در مورد توافق کارگاه هایی است که روز پنج شنبه تعطیل بوده و 44 ساعت قانون کار در 5 روز انجام می شود ، چنانچه یکی از این 5 روز با تعطیلی رسمی مصادف شود، در این صورت کارگر در هفته فوق بخشی از کار روز پنج شنبه را انجام نداده اند و حدود 1.5 ساعت بدهکار می شوند، از طرفی در مواردی که روز تعطیل رسمی با روز پنج شنبه مصادف شود کارگرانی که کار پنج شنبه را در روزهای دیگر پر کرده اند معادل یک روز بستانکار می شوند که این بدهکاری و بستانکاری در پایان سال تهاتر خواهد شد.

برای همه شما آرزوی توفیق روز افزون دارم.

میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

17 پاسخ

  1. با سلام و تشکر از پاسخگویی
    در شرکت ما بنا به حجم کار پرسنل 4 تا جمعه را مشغول کار بودند و روز دیگری در طول هفته بعنوان روز تعطیل نداشتند . برای محاسبه حقوق فقط 40درصد مازاد بر حقوق دریافتی روز جمعه باید لحاظ شود یا اینکه روزهای جمعه بعنوان اضافه کار محسوب میشود؟

    1. سلام به شما
      طبق تبصره 1 ماده 62 قانون کار ، تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است و کارفرما موظف به رعایت این مهم می باشد.

      1. ممنون از پاسختون اما سوال من اینه که برای محاسبه کارکرد روز جمعه تمامی ساعات اضافه کار در نظر گرفته می شود؟ ینی از اول وقت اضافه کاری محسوب میشود ؟ و غیر از اضافه کاری فوق العاده جمعه کاری هم باید حساب شود؟ ینی یه چیزی حدود ساعتی 9000تومان؟؟؟؟؟

        1. با توجه به ماده ۶۲ قانون کار، روز جمعه روز تعطیلی کارگران با استفاده از مزد است و در مشاغلی که برحسب ضرورت نیاز به فعالیت کارگران در این روز باشد روز دیگری بجای جمعه برای تعطیلی توافق شده و کارگرانی که به این ترتیب روزهای جمعه کار می کنند ۴۰ % اضافه برمزد دریافت خواهند داشت.

    2. سلام. پسر من ازساعت 8 صبح تا ساعت 9 شب هرروز کار میکند و جمعه ها هم از 9 تا 17 و هیچ روز تعطیلی ندارد لطفا بفرمایید ایشان چقدر حقوق باید دریافت کنند، ممنون

      1. سلام
        در این رابطه بر اساس قرارداد استخدامی ایشان باید پایه حقوقی ایشان و سابقه کاری ایشان مشخص باشد تا محاسبات حقوق صورت بگیرد

  2. سلام .یه سوال دارم وخواهشمندم جواب رو به ایمیلم بفرستید. من در هفته 72 ساعت کارمیکنم. یعنی دو شیفت. با این حساب بعضی جمعه ها و تعطیلات یه شیفت 1/5 ساعته هم دارم. این با چه ضریبی باید حساب بشه؟ 1/4 یا بیشتر؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. سلام کاربر عزیز روزهای جمعه و تعطیلات که باید با همون ضریب 40درصد اضافه بر مزد حساب شود. از طرفی این اضافه کاری ها طبق قانون نباید از روزانه 4 ساعت بیشتر شود مگر توافق طرفین و این مورد هم به یاد داشته باشید که اگر به فکر دریافتی در بازنشستگی هستید ببینید این مبالغ دریافتی شما تا چه میزان در لیست بیمه رد میشود که بعد ها به دنبال عدم دریافت مبلغ امروزی در بازنشسگی غافلگیر نشوید. موفق باشید

  3. سلام،ميخواستم بپرسم پرسنل در صورت کار در روزهاي جمعه بجز ضريب 1/4 مشمول يک روز پاداش ديگر، در عوض آن روز جمعه ميشوند يا خير؟مثلا اينکه ميگويند کارکرد ساعت روز جمعه بايد ضربدر ضريب 2/4 شود درست است يا خير؟ممنون

    1. سلام
      باستناد ماده 62 قانونكار روز جمعه تعطيل هفتگي كارگران با استفاده از مزد مي باشد و كارگرانيكه به هر عنوان روز جمعه كار كنند
      در مقابل عدم استفاده از تعطيل روز جمعه 40% اضافه بر مزد دريافت خواهند كرد و مي بايست به طور مستمر روز ديگري در هفته براي
      تعطيل تعيين شود و به هر حال تعطيل يك روز معين در هفته اجباريست.

  4. با سلام. روز تعطیل در شرکت ما دوشنبه است و روز جمعه روز کاری محسوب میشود.
    با این حال حقوق روز جمعه به طور عادی و مانند سایر روزها محاسبه میشود!!!
    آیا طبق ماده ۶۱ قانون کار حقوق روز جمعه 40% بیشتر نیست (با وجود تعطیل بودن آن یک روز در هفته)؟

    1. سلام
      چون برابر ماده 62 قانون کار تعطیل یک روز معین در هفته به هر حال اجباری است لذا انجام کار اضافی درروز جمعه مورد پیدا نمی کند ولی کارگاههای مشمول تبصره یک ماده 62 که به طور مستمر روز دیگری را برای تعطیلی تعیین می کنند و بدین ترتیب کارگران در روز جمعه به کار اشتغال داشته و از 40 درصد اضافه بر مزد پیش بینی شده در تبصره مذکور استفاده نمایند با رعایت شرایط مقرر در ماده 59 مجاز به انجام اضافه کاری خواهند بود .

  5. باسلام وعرض ادب خدمت استادگرامی.
    به تازگی سرپرست مالی یک مجموعه خدماتی شده ام(هتل)درارتباط باثبت وضبط حقوق وارزش افزوده وبیمه ومحاسبات مربوط به سودوزیان این رشته کاری اطلاعات کامل نیازدارم ،چنانچه امکانش هست کمکم کنید.باتشکر

    1. سلام خدمت شما
      خیلی خوبه ، بهتون تبریک عرض می کنم ، انشاءا… موفق باشید . برای ماهم باعث افتخاره بتونیم کمکی به شما بکنیم . در حال حاضر از دو طریق امکانش فراهم هست ، 1- سامانه پرسش و پاسخ سایت و دیگر بخش مشاوره حسابداری که در سایت قرار گرفته است .
      موفق و پیروز باشید .

  6. سلام آقای محمدی
    آیا کمک هزینه مسکن (ده هزار تومان) در حالت غیر از ایام بیماری مشمول بیمه میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :