فهرست مطالب

دفاتر قانونی در حسابداری یعنی چه؟

دفتری است که کلیه رویدادهای مالی یک مجموعه اقتصادی اعم از بدهکاری و بستانکاری به ترتیب زمان وقوع آنها در آن ثبت می‌شود.

مهم ترین دفاتر قانونی یک مجموعه اقتصادی کدام هستند؟

یک مجموعه می‌تواند دفاتر قانونی رسمی و غیررسمی زیادی داشته باشد؛ اما مهمترین دفاتر قانونی یک مجموعه دفتر روزنامه و دفتر کل هستند.

دفاتر قانونی را چه زمانی باید دریافت نمود؟

درخواست دریافت دفاتر قانونی هر سال مالی حداکثر تا اسفند ماه سال مالی قبل، باید در اداره ثبت شرکتها ثبت شود.

یکی از مهم‌ترین تکالیف قانونی بسیاری از کسب و کارها، نگارش صحیح دفاتر قانونی است؛ به نحوی که مورد پذیرش سازمان مالیاتی باشد. از آنجا که نحوه نوشتن دفاتر قانونی و ثبت اطلاعات در این دفاتر تابع قوانین خاصی است، این مسئله به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های برخی حسابداران تبدیل شده است. از این رو در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان حسابداری بر آن شدیم تا شما را با دفاتر قانونی، شیوه تهیه و صفر تا صد نحوه تحریر دفاتر قانونی آشنا نماییم. در این مطلب در ابتدا ویدیویی از نحوه تحریر دفاتر قانونی برای فهم بهتر شما قرار داده ایم با ما همراه باشید.

آموزش مالیات

🎥 ویدیوی آموزش تحریر دفاتر قانونی

دفاتر قانونی در حسابداری چیست؟

دفتر قانونی دفتری است که کلیه رویدادهای مالی یک مجموعه اقتصادی اعم از بدهکاری و بستانکاری به ترتیب زمان وقوع آنها در آن ثبت می‌شود. این دفاتر بر اساس اهمیت آنها برای مجموعه اقتصادی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دفاتر قانونی رسمی؛ مانند دفتر روزنامه و دفتر کل

دفاتر قانونی کمکی (غیررسمی)؛ نظیر دفتر معین 

انواع دفاتر قانونی یا دفاتر حسابداری

هر یک از دفاتر حسابداری قانونی برای ثبت اطلاعات ویژه‌ای تهیه شده‌اند؛ به نمونه‌های زیر دقت کنید:

دفتر روزنامه: اشخاص حقوقی یا حقیقی کلیه رویدادهای مالی و محاسباتی خود را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری و به ترتیب تاریخ وقوع در این دفتر ثبت می‌نمایند. در ادامه نمونه ای از دفتر روزنامه را مشاهده می‌کنید.

دفتر کل: عملیات ثبت شده در دفتر روزنامه برحسب سرفصل یا کدگذاری حساب‌ها در صفحات دفتر کل ثبت می‌شوند؛ به این ترتیب تنظیم صورت‌های مالی اساسی (صورت سود و زیان و ترازنامه) ساده‌تر خواهد بود.

دفتر مشاغل (دفتر درآمد و هزینه): صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم می‌توانند معاملات خود را به ترتیب تاریخ وقوع در این دفتر ثبت نمایند؛ به طوری که در پایان سال تعیین جمع درآمد و هزینه شغلی مودی و تنظیم حساب سود زیان از آن امکان پذیر باشد. حداقل ستون‌های این دفتر عبارتند از: تاریخ، شرح معاملات، درآمد، هزینه و دارائی‌های قابل استهلاک

🔻 نکته

پس از آخرین اصلاحیه آیین نامه تحریر دفاتر قانونی، تنها ملاک ارزیابی حوزه مالیاتی رسیدگی به دفاتر پلمپ قانونی، دفاتر روزنامه و کل است و دفاتر درآمد و هزینه از معیارهای ارزیابی حذف شده است.

دفتر معین: برای تفکیک هر یک از حسابهای دفتر کل برحسب شرایط حساب از دفتر معین ویژه‌ای استفاده می‌شود. از انواع دفاتر معین می‌توان به معین بدهکاران، بانک و اموال اشاره نمود؛ کارت‌های حساب (دستی یا ماشینی) نیز از نمونه‌های دفاتر معین است.

دفتر دارایی: در گذشته کلیه دارایی‌های (منقول و غیرمنقول) و همچنین مطالبات و دیون اشخاص (حقیقی و حقوقی) در این دفتر ثبت می‌شد؛ (ماده 9 قانون تجارت) امروزه با رواج استفاده از ترازنامه، نیازی به تهیه دفتر دارایی و نوشتن دفتر اموال نیست.

دفتر کپیه: در گذشته کلیه صورتحساب‌ها و نامه‌های اداری به ترتیب تاریخ وقوع در دفتری با عنوان دفتر کپیه ثبت می‌شد؛ (ماده 10 قانون تجارت) امروزه استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری نیاز به این دفتر را از بین برده‌اند.

🔻 نکته

گاهی برخی از مجموعه‌های اقتصادی ممکن است به واسطه نوع کسب و کار خود به دفاتر کمکی دیگری نیز نیاز داشته باشند؛ این مقاله تنها به آموزش دفتر نویسی روزنامه و کل می‌پردازد و آموزش نگارش سایر دفاتر، مانند نحوه نوشتن دفتر انبار در این مقاله نمی‌گنجد.

انواع دفاتر قانونی
دفاتر قانونی مورد استناد سازمان مالیاتی، دفتر روزنامه و دفتر کل است.

علت قانونی تهیه دفاتر روزنامه و کل چیست؟

اولین و مهم‌ترین علت تحریر دفاتر قانونی سهولت در نگهداری اسناد و مدارک مورد نیاز سازمان مالیاتی جهت بررسی عملکرد مجموعه اقتصادی حتی پس از گذشت چندین سال و بدون مفقود شدن آنها است؛ نگهداری چندین ساله اسناد و مدارک بر اساس مفاد قانون ارزش افزوده، الزامی است. اما تحریر دفاتر حسابداری دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

نمایش اطلاعات دقیق هر یک از حساب‌ها و مانده آنها

طبقه‌بندی اطلاعات مالی مجموعه بر اساس تاریخ جهت دسترسی ساده‌تر

کاهش اشتباهات حسابداری نظیر ثبت مکرر یا عدم ثبت اسناد

نمایش کامل اطلاعات هر رویداد همراه با طرفین حساب مربوطه

زمان دریافت دفاتر قانونی یا حسابداری

کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول باید دفاتر قانونی هر دوره مالی خود را قبل از آغاز سال مربوطه دریافت نمایند؛ به این ترتیب شرکت‌ها باید تقاضای دریافت و پلمپ دفاتر قانونی سالانه خود را پایان اسفند ماه قبل از شروع سال مالی به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایند.

نکته

حتما پس از تحویل، دفاتر پلمپ شده را چک نمایید و شماره پلمپی که در صفحه اول دفاتر وجود دارد را با شماره بارکدی که روی پلمپ حک شده، تطبیق دهید. همچنین مهر و امضا، تاریخ تحویل دفتر (قبل از آغاز سال مالی)، نام شرکت و شماره ثبت آن را بررسی و در صورت مغایرت به اداره ثبت شرکتها اطلاع دهید.

زمان تحویل دفاتر قانونی یا حسابداری

پس از دریافت دفاتر قانونی از اداره پست و چک کردن آنها، حسابداران موظفند کلیه رویدادهای مالی مجموعه را به صورت دستی در دفاتر ثبت کنند؛ در حقیقت در پاسخ به این پرسش که نحوه نوشتن دفتر روزنامه و کل در اکسل چگونه است؟ باید گفت نحوه نوشتن دفتر روزنامه و نحوه نوشتن دفتر کل به صورت کاملا دستی انجام می‌شود؛ اما هر مجموعه به نرم افزارهای حسابداری جهت نگهداری و سادگی گزارش‌گیری نیاز دارد.

دفاتر قانونی هر سال با اتمام آن سال مالی بسته می‌شوند، حتی اگر دفتر تمام نشده باشد. به این صورت که پس از تایید نهایی مدیر مالی شرکت، دفاتر به مراجع ذی‌ربط تحویل داده می‌شود. مودیان موظفند دفاتر تکمیل شده را نزد خود نگه دارند. معمولا 3 الی 4 ماه پس از ارسال اظهارنامه عملکرد سال مورد نظر، نامه‌ای با عنوان “برگ دعوت‌نامه ارائه اسناد و مدارک مالیات عملکرد سال… ” از طرف ممیز دارایی برای مودی ارسال می‌شود؛ پس از آن مودی مدت یک هفته الی 15 روز جهت تسلیم اسناد و مدارک خواسته شده از جمله دفاتر قانونی تکمیل شده خود به سازمان مهلت خواهد داشت.

آیین نامه و بخشنامه دفاتر قانونی (دانلود جدیدترین آیین نامه ⤵️)

سازمان امور مالیاتی در ماده 95 قانون مالیات های مستقیم با ارائه نحوه گروه بندی مودیان (گروه بندی جدید مودیان در سال 1399 ابلاغ شد) تکلیف کلیه مودیان مالیاتی را در خصوص ارائه دفاتر قانونی متناسب با حجم خرید و فروش آنها تعیین نموده است. این سازمان همچنین با ابلاغ آیین نامه‌ای صفر تا صد دفتر نویسی از جمله نحوه نوشتن دفاتر روزنامه و کل را با جزئیات بیان نموده است. به این ترتیب کلیه حسابداران به منظور نوشتن دفاتر حسابداری و آشنایی با نحوه تحریر دفتر کل و نحوه تحریر دفتر روزنامه باید در چندین نوبت این آیین نامه را بادقت بررسی نمایند.

در ادامه می‌توانید جدیدترین آیین نامه آموزش تحریر دفاتر قانونی را به صورت رایگان دریافت نمایید.

📝 نحوه نوشتن دفاتر قانونی

نوشتن دفاتر قانونی فرآیند پیچیده و سختی نیست؛ اما به واسطه اهمیت مطابقت نوشتن دفتر روزنامه و کل با آیین نامه و همچنین دقت و تمرکز زیاد مستلزم صرف زمان زیاد در کنار دانش حسابداری است. در ادامه نکاتی در زمینه آموزش نوشتن دفاتر حسابداری یا به بیان دیگر، آموزش دفتر نویسی مالیاتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

نحوه نوشتن دفاتر قانونی
آموزش تحریر دفتر قانونی

آموزش نوشتن دفتر روزنامه

برای اینکه با نحوه نوشتن دفتر روزنامه رسمی بیشتر آشنا شوید از آموزش تصویری نوشتن دفتر روزنامه بر اساس ستون‌های این دفتر استفاده می‌کنیم:

طریقه نوشتن دفاتر قانونی

شماره ردیف (شماره سند حسابداری): شماره سند حسابداری مربوط به رویداد مالی درج می‌شود.

تاریخ: معمولا سال در قسمت بالای تاریخ درج می‌شود و در ستون مربوطه روز و ماه درج می‌شود.

شماره دفتر کل (عطف): شماره صفحه دفتر کل که اطلاعات سند مربوطه به آن صفحه منتقل شده، درج می‌شود.

شرح: در سطر اول حساب‌ بدهکار، در سطر دوم حساب بستانکار و در سطر سوم توضیح مختصری از رویداد مربوطه یادداشت می‌شود.

نکته: برای هر رویداد مالی حداقل سه سطر اختصاص می‌یابد.

منقول از صفحه: پایین هر صفحه از دفتر روزنامه رسمی شماره‌ای درج شده است؛ پس از اتمام یک صفحه و برای رفتن به صفحه دیگر، شماره مذکور در بخش منقول از صفحه … درج می‌شود.

بدهکار: مبلغ بدهکار موجود در سند حسابداری به این ستون منتقل می‌شود.

بستانکار: مبلغ بستانکار موجود در سند حسابداری به این ستون منتقل می‌شود.

روش نوشتن دفتر روزنامه با درج کلیه اسناد حسابداری به ترتیب وقوع ادامه می‌یابد تا صفحه به پایان برسد. پس از پایان یافتن یک صفحه در دفتر روزنامه، جمع ستون بدهکار و بستانکار در پایین صفحه درج می‌شود.

دفتر روزنامه و کل چیست
نحوه نوشتن دفتر روزنامه رسمی و دفتر کل

برای دیدن نمای بزرگتر جزئیات دفاتر روزنامه و کل روی دکمه های زیر کلیک کنید:

🔻 نکته

بهتر است همواره کلیه اجزای هر سند در یک صفحه ثبت شود؛ در نتیجه همواره جمع دو ستون بدهکار و بستانکار با هم برابر می‌شود.

قوانین تحریر دفتر روزنامه

در زمان تحریر دفتر روزنامه رعایت برخی نکات و قوانین الزامی است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

♦️ طریقه نوشتن دفتر روزنامه به این صورت است که بهتر است رویدادهای مالی به صورت روزانه یا ماهانه در دفتر ثبت شوند.

نحوه نوشتن دفتر روزنامه به صورت ماهانه به این صورت است که کلیه اطلاعات به همین صورتی که گفته شد در دفتر روزنامه ثبت می‌شود؛ تنها عناوین حساب‌های معین درج نمی‌شود. ثبت ماهانه کار چندان مناسبی نیست زیرا امکان بروز اشتباه را در نوشتن دفتر روزنامه بالا می‌برد.

♦️ معمولا بدهکاران را در سمت راست دفتر و بستانکاران را در سمت چپ درج می‌کنند.

♦️ اولین سطر هر صفحه مخصوص نقل از صفحه قبل و آخرین سطر مخصوص نقل به صفحه بعد هستند.

♦️ شماره صفحه دفتر روزنامه که سند حسابداری در آن درج شده، در بالای سند حسابداری درج و سپس بایگانی می‌شود.

♦️ بهتر است انتهای اسناد در دفتر روزنامه با یک خط مورب بسته شود.

آموزش نوشتن دفتر کل

طریقه نوشتن دفتر کل به این صورت است که در بالای صفحه عنوان حسابی که ورود و خروج وجوه برای آن روی داده است، نوشته می‌شود؛ در ادامه برای یادگیری بهتر طرز نوشتن دفتر کل، به معرفی ستون‌های این دفتر آغاز می‌پردازیم:

حساب: برای هر یک از حساب‌هایی که به هر شکل درگیر رویدادهای مجموعه است، یک یا چند صفحه اختصاص داده می‌شود؛ در بخش حساب، عنوان حساب مربوطه یادداشت می‌شود.

تاریخ: همانند دفتر روزنامه، سال مورد بررسی در بالای عبارت تاریخ و در ستون‌ها، تنها روز و ماه رویداد مربوطه درج می‌شوند.

شماره دفتر روزنامه: شماره‌ای از دفتر روزنامه که اطلاعات از آن منتقل شده است.

شرح: در این ستون توضیح مختصری از رویداد درج می‌شود.

بدهکار/ بستانکار: ماهیت بدهکار یا بستانکار بودن رویدادی که از حساب مربوطه انجام شده در این ستون‌ها مشخص می‌شود.

تشخیص: پس از جمع کلیه موارد بدهکاری و کلیه موارد بستانکاری به صورت مجزا، تفاضل این دو، ماهیت باقیمانده حساب را مشخص می‌کند؛ در صورتی که جمع بدهکار بیشتر باشد باقیمانده بدهکار بوده در ستون تشخیص عبارت “بد” ثبت می‌شود؛ در صورتی که جمع بستانکار بیشتر باشد، باقیمانده بستانکار بوده در این ستون عبارت “بس” درج می‌شود.

باقیمانده: تفاضل بدهکاران و بستانکاران در این ستون درج می‌شود.

پس از پایان رویدادها در انتهای صفحه جمع کل ستون‌های بدهکار، بستانکار و باقیمانده و ماهیت باقیمانده حساب درج می‌شود.

نکات مهم تحریر دفتر کل

بهتر است حسابداران ظرف مدت 15 روز اطلاعات دفتر روزنامه را به سرفصل مربوطه در دفتر کل انتقال دهند.

نحوه نوشتن دفتر کل به صورت ماهانه به این صورت است که کلیه اطلاعات به همین صورتی که گفته شد از دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل می‌شود؛ تنها عناوین حساب‌های معین درج نمی‌شود.

در دفتر کل گردش حساب بدهکار و بستانکار در انتها درج شده و تفاضل حاصل از این دو به عنوان باقیمانده حساب در زیر عدد بزرگتر درج میگردد. سپس این مانده به ترازنامه منتقل می‌شود.

♦️ بهتر است انتهای حساب در دفتر کل با یک خط مورب بسته شود.

قوانین نوشتن دفاتر قانونی
تحریر دفاتر قانون و قواعدی دارد که باید رعایت کرد

نکات مهمی که در تحریر دفاتر قانونی باید رعایت کنید

آموزش دفتر نویسی مالیاتی و نحوه نوشتن دفاتر قانونی تابع قوانین ویژه‌ای است؛ در ادامه برخی از مهم‌ترین این قوانین و یا نکاتی که برای نوشتن دفاتر به شما کمک خواهد کرد، بیان خواهیم نمود:

♦️ برای ثبت اسناد و مدارک حسابداری، باید از خودکار، روان‌نویس و یا خودنویس استفاده شود؛ رنگ خودکار دفاتر قانونی باید مشکی باشد.

❗ اگر برای اولین بار است که وارد دنیای تحریر دفاتر می‌شوید به هیچ عنوان از روان نویس و یا خودنویس استفاده نکنید؛ صرفا از خودکارهایی که جوهر پس نمی‌دهند، استفاده نمایید.

اطلاعات باید بدون خط خوردگی روی سطرها نوشته شود؛ همچنین نباید هیچ سطری خالی بماند. خالی بودن سطور در دفاتر قانونی، موجب رد شدن دفاتر قانونی از سوی سازمان می‌شود.

♦️ به دلیل حساسیت بالای تحریر دفاتر قانونی و جهت جلوگیری از خط خوردگی دفتر روزنامه و یا دفتر کل بهتر است ابتدا دفاتر را با مداد بنویسید؛ سپس روی آن را با خودکار پررنگ نمایید.

💡راهکار

بهتر است برای بدون اشکال بودن دفاتر از دفتر چرک نویس روزنامه و کل استفاده شود؛ پس از انطباق و مغایرت‌گیری مانده‌ها، اطلاعات به دفاتر اصلی انتقال داده شود .

در صورت بروز اشتباه در دفاتر قانونی، از تیغ و یا لاک غلط‌گیر استفاده نکنید؛ در چنین مواقعی باید با خودکار قرمز روی عبارت اشتباه یک خط می‌کشیم؛ سپس صحیح آن را با خودکار مشکی در بالای آن درج می‌کنیم.

♦️ در برخی موارد نیز جهت اصلاح اشتباهات در تحریر دفاتر قانونی باید نسبت به ثبت سند اصلاحی اقدام نمود.

مانده‌گیری از ترازها در پایان هر هفته کمک بسیار زیادی به تنظیم صحیح دفاتر قانونی می‌کند.

🔻 نکته

مطابقت تحریر دفاتر روزنامه و کل با آیین نامه تحریر دفاتر، شرکت را از مزایای خوداظهاری مالیاتی بهره‌مند خواهد ساخت.

نمونه تحریر دفاتر قانونی

در ادامه نمونه دفتر روزنامه پر شده که اطلاعات آن به درستی درج شده‌اند، مشاهده می‌کنید.

نمونه دفتر روزنامه تکمیل شده
نمونه دفتر روزنامه تکمیل شده

❓ سوالات متداول مربوط به تحریر دفاتر قانونی

🔒 چرا تهیه و تنظیم دفاتر قانونی حائز اهمیت است؟

🔑در صورت عدم تهیه و ارائه دفاتر قانونی، مشمول مجموع جرائم زیر است:

  • عدم تهیه و تحریر دفاتر قانونی و یا ناقص و بدون ترتیب بودن دفاتر یک واحد اقتصادی، ورشکسته به تقصیر قلمداد خواهد شد. (ماده 542 قانون تجارت)
  • مشمول پرداخت جریمه نقدی به میزان 20% مالیات متعلق در صورت عدم ارائه دفاتر و 10% مالیات متعلق در صورت رد دفاتر قانونی خواهد بود. (ماده 193 ق.م.م)
  • به دلیل عدم ارائه مستندات کافی، کلیه درآمد مودی به عنوان سود تلقی شده، از کل درآمد، مالیات دریافت می‌شود.

🔒 آیا وجود خط خوردگی در دفاتر قانونی، موجب رد شدن آنها می‌شود؟

🔑تصحیح اشتباهات با خط زدن موارد نادرست در صورتی که از حد متعارف خارج نشود، موجب رد دفاتر قانونی قانونی نمی‌شود. حد متعارف خط خوردگی‌ها به تعداد صفحات دفتر و نظر سرممیز مالیاتی بستگی دارد.

🔒 زمان دریافت و تحویل دفاتر قانونی چگونه است؟

🔑زمان دریافت دفاتر قانونی برای هر سال تا اسفند ماه سال قبل است؛ همچنین زمان تحویل این دفاتر به سازمان مالیاتی، پس از دریافت نامه از سوی سازمان و حدود 3 الی 4 ماه پس از تسلیم اظهارنامه است.

کلام آخر

آموزش دفترنویسی در حسابداری و نحوه تحریر دفاتر قانونی یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های یک حسابدار حرفه‌ای و از نکات مهم حسابداری است. اطلاعات رویدادهای مالی باید در سیستم حسابداری و پس از آن به ترتیب تاریخ وقوع در دفاتر روزنامه و کل ثبت شوند. به بیان دیگر، شما باید بتوانید در حساس‌ترین بخش پروژه‌های مالی و مالیاتی برای خودتان یک تریبون قوی ایجاد کنید. این موارد مستلزم اطلاع از کلیه تکنیکهای حسابداری و مالیات در زمینه ثبت اسناد مانند تعدیلات سنواتی در حسابداری، محاسبات ثبتی سود و زیان در سند بستن حسابهای موقت، نحوه استخراج سود انباشته سال جاری، مانده‌گیری و بستن حسابها در حسابداری و بسیاری نکات دیگر است. با کسب آموزش حسابداری و همچنین آموزش مالیات به صورت اصولی، توانمندی‌ها و تخصص خود را جهت ارتقا دهید. این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

144 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید
    من یک سوال در مورد نحوه تحریر دفتر روزنامه داشتم از خدمتتون:
    با توجه به اینکه هنگام تحریر دفتر روزنامه نباید خط خالی جا بذاریم، اگه برای ثبت یک رویداد مالی به تعداد حسابها در صفحه مربوطه خط خالی نداشته باشیم، چه کاری باید انجام بدیم؟ میشه بخشی از رویداد رو در یک صفحه و بخشی از اون رو در صفحه بعدی بنویسیم؟ و با توجه به اینکه با این کار، ارقام تراز نمیشن، مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون میشم جواب بدید.
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      در خصوص سطور خالی در دفاتر نیز مطابق بند د ماده 19 آیین نامه تبصره 1 ماده 95 نحوه تحریر دفاتر، جای سفید گذاشتن در هر صفحه بیش از حد معمول در دفاتر قانونی و همچنین سفید ماندن تمام یا یک یا چند صفحه از دفاتر روزنامه و مشاغل در اثناء عملیات ممنوع است.
      تراز نشدن صفحات دفتر روزنامه به دلیل اینکه ممکن است یک ثبت تعداد حسابهای زیادی داشته باشه، غیرمعمول نیست. نکته مهم در تحریر دفاتر این است که جمع اقلام بدهکار و بستانکار پس از اتمام ثبتهای سال مالی تراز شود.

  2. سلام خسته نباشید
    من اسناد رو به صورت ماهانه میخوام تو دفاتر ثبت کنم ، نرم افزار شرکت رافع هستش ، در آخر سند بستن حسابهای سود و زیانی و سند اختتامیه جدا ثبت شده و قابل ادغام نیست تو سیستم. سوالم اینه آیا سند بستن حسابهای سود و زیانی هم باید تو دفاتر ثبت بشه؟ اگر آره که چجوری ثبت کنم؟ به صورت یک سند جدا یا خودم با سند اختتامیه ادغام کنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      کلیه حسابها اعم از سود و زیانی و یا ترازنامه‌ای باید بسته و در دفاتر ثبت شوند.
      توصیه می‌کنیم برای آشنایی با فرآیند بستن حسابها در حسابداری از آموزش صفر تا صد حسابداری و یا آموزش جامع حسابداری پرشین حساب استفاده نمایید.

  3. سلام خسته نباشید و مرسی از اموزشتون . من دو ماه است به عنوان حسابدار در یک موسسه کمپ ترک اعتیاد به عنوان حسابدار مشغول کارم.این موسسه تاکنون هیچ کدام از دفاتر قانونی خود را کامل نکرده و از امسال میخاهد مالیات پرداخت کند و دفاتر قانونی (دفتر روزنامه و کل) را از امسال میخاهد پر کند .لطفا راهنمایی کنید چیکار باید کنم

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 192 ق.م.م، عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی مشمول 30% جریمه غیرقابل بخشودگی است. همچنین عدم تکمیل و ارائه دفاتر قانونی، مطابق تبصره ماده 193 ق.م.م، مشمول جریمه است؛ اما این جریمه قابل بخشش است.
      توصیه می‌کنیم در این خصوص از راهنمایی یک مشاور مالیاتی استفاده نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      برای حل مشکل خود به اداره ثبت شرکتها مراجعه یا به صورت تلفنی مشکل خود را مطرح نمایید.

  4. سلام . شرکتمون تازه تاسیس هستش و ما دفاترمون رو هم پلمپ کردیم اما قبل از تاریخ پلمپ حساب بانک شرکت گردش دارد (واریزی سرمایه اولیه و کسر کارمزد های بانکی) . چطوری باید این گردش رو ثبت کنم ؟ با چ تاریخی؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      ثبت اسناد به تاریخ قبل از پلمپ صحیح نیست.
      میتوانید به تاریخ پلمپ این اسناد را ثبت کنید.

  5. با سلام.
    آیا در دفتر روزنامه برای شرکت ، در قسمت شماره 1 که مربوط به سند افتتاحیه است نیاز به درج عدد تراز افتتاحیه و اختتامیه می باشد؟ چون در تصاویری که شما در سایت قرار دادید این آیتم وجود نداشت. ولی در چند نمونه از دفاتر روزنامه من این آیتم را در قسمت شماره 1 دیده بودم. با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      پس از اتمام نگارش هر صفحه از دفتر روزنامه، جمع ستون بدهکار و بستانکار در انتهای صفحه درج می‌شود و به ابتدای صفحه بعد منتقل می‌شود. یعنی جمع ارقام در هر صفحه در انتهای هر صفحه و ابتدای صفحه بعد دفتر روزنامه ثبت می‌شود.

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است در سطر خالی علامت خط تیره (-) قرار دهید؛ زیرا دستکاری دفاتر و یا مخدوش نمودن آن مشمول جریمه خواهد شد.

    1. سلام دوست عزیز
      برای اصلاح اشتباهات نگارشی در دفاتر قانونی باید روی ثبت اشتباه با خودکار قرمز یک خط بکشید (از خط خطی کردن دفتر قانونی خودداری نمایید) و ثبت صحیح را در بالای آن درج نمایید.
      برای پیشرفت در زمینه حسابداری و رفع مشکلاتتان در این حوزه آموزش صفر تا صد حسابداری پرشین حساب را به شما توصیه می‌کنیم.

  6. سلام.سالهای گذشته دفاتر رسمی رو از روی اسناد نرم افزار مینوشتم. ولی نرم افزار شرکتی ما ازبین رفت و سال 1400 بدون نرم افزار اظهارنامه رد کردیم.طریقه نوشتن دفاتر بدون نرم افزار چگونه است؟چه حسابهایی را لازم است ثبت کنیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      لازم است تمام عملیات مالی انجام شده طی دوره مالی که در قالب اسناد حسابداری به ثبت رسیده همچنین ثبتهای مربوط به اصلاح حسابها، بستن حسابهای موقت و حسابهای دائمی به ترتیب در دفتر روزنامه نوشته شود و سپس اطلاعات هر حساب به دفتر کل منتقل شود. بهتر است این موضوع طی نامه ای به حوزه مالیاتی مربوط توضیح داده شود.

  7. سلام
    ردیف آخر روزنامه را میدونم چیزی نباید بنویسم، اما ردیف آخر دفتر کل را هم نباید چیزی بنویسیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در دفتر کل یک یا چند صفحه به هر حساب اختصاص داده شده و گردش بدهکار و بستانکار حساب مربوطه در آن درج شده و در پایان بهتر است انتهای حساب در دفتر کل با یک خط مورب بسته شود.

  8. سلام خسته نباشید
    میتونم دفتر روزنامه رو 14 سندی بنویسم یعنی سند اول افتتاحیه و سند اخر اختتامی و کل فعالیت های یک ماه رو با یک سند بنویسم یعنی هر ماه یک سند؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      بله. رویدادهای مالی را میتوان به صورت روزانه یا ماهانه در دفتر ثبت کرد. البته برای ثبت ماهانه بهتر است این موضوع را با ممیز مالیاتی خود در میان گذارید سپس به صورت ماهانه انجام دهید.

  9. سلام
    نوشتن بدهکار و بستانکار در سمتهای راست و چپ دفتر قانون هست یا میشه همه رو از سمت راست بنویسیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      حسابهای بدهکار در سمت راست و حسابهای بستانکار در سمت چپ نوشته میشود. باید بدهکار و بستانکار هر کدام در جای درست به ترتیب در راست و چپ ثبت شوند.

      1. سلام وقت بخیر
        اگر شرکتی 2 سال دفاتر رد نکرده باشد و الان اقدام کند و خرید و فروش کرده باشد و بابت خرید و فروش انجام شده هیچ گونه فاکتوری نداشته باشد از چه طریقی می توان حساب این شرکت را تنظیم کرد

        1. سلام کاربر گرامی،
          به طور مشخص این شرکت برای سالهایی که دفاتر رد نکرده و فاقد فاکتور بوده مشمول جرائم مربوطه خواهد شد. اما برای تنظیم حسابهای این شرکت باید سعی کنید حتی الامکان اسناد مثبته معاملات را گرداوری کنید تا مشمول جرائم کمتری شوید. به طور مثال میتوانید از پرینت بانکی این شرکت استفاده کنید که چه اشخاصی و یه چه دلیل وجهی واریز کرده یا به حساب چه اشخاصی وجه واریز شده سپس با تعامل با طرف حسابها از آنها فاکتور دریافت بشه. همچنین میتوانید از گزارشات ارسال شده طرف مقابل در سامانه صورت معاملات فصلی تا حدودی به اطلاعات طرف مقابل دست یابید.

  10. سلام
    در دفترکل میتوانیم به جای نوشتن به شرح دفترروزنامه برای ثبت های بعدی از ایضا (“) استفاده کرد؟

  11. سلام و خسته نباشید وتشکر از سایت خوبتون … واقعا سپاس از زحماتتون . من مدتی بود که میخواستم برای اوقات فراغت بعد از کارم دفتر بزنم و قسمت شد الان این کار رو انجام میدم . اطلاع رسانی قوانین به روز سایتتون عالیه .دستتون درد نکنه . من12 سال سابقه کار دارم و میخواستم بپرسم برای شهرستان کوچکی مثل میاندواب میتونم نمایندگی نرم افزار بگیرم ؟ ممکنه راهنمایی بفرمایید؟ متشکرم

    1. با سلام و درود
      سپاس از لطف شما همکار عزیز
      برای دریافت نرم افزار میبایست شرایت اون شرکت نرم افزاری که مد نظرتون میباشد را بررسی نمایید و بستگی به شرایط انها دارد .
      موفق و پیروز باشید

  12. سلام من در دفتر کل، در ۲تا سند مبلغ بدهکار را در قسمت بستانکار نوشتم برای اصلاح چکار کنم؟ و اینکه گفتین عدد اشتباه رو پررنگ نکنیم، اگه فقط 1 رو به صفر تغییر داده باشیم اشکال دارد؟

    1. با سلام
      شما میتوانیید خط قرمز رو عدد اشتباه ثبت شده بکشید و عدد صحیح را بالای ان وارد نمایید برای دریافت راهنمایی بیشتر میتوانیید دستور العمل تحریر دفاتر را مطالعه نمایید
      موفق باشید

  13. سلام درمورداصلاح دردفترروزنامه باخودکار قرمز خط کشیده شود وبالای آن عددیا متن صحیح نوشته شود آیا بالای آن بین سطور محسوب نمیشود وموجب رددفاتر نمی گردد

    1. سلام درود
      شما میتوانید از خودکار قرمز استفاده نمایید و عدد صحیح وارد نمایید جهت دریافت راهنمایی بیشتر میتوانید دستور عمل تحریر دفاتر را مطالعه نمایید

  14. سلام وقت بخیر.در دفتر کل حسابها حتما باید به ترتیب کد نوشته شود؟اگر یکی از حسابها جا موند و در انتهای دفتر جایی برای نوشتنش نبود میتوان در یک صفحه خالی وسط دفتر نوشت؟

    1. باسلام خدمت شما
      نظر به اینکه تحریر دفاتر دارای حساسیت زیادی می باشد سعی نمایید که در ابتدا با مداد تحریر شود سپس با خودکار پررنگ شود شاید به نظر شما دوباره کاری باشد ولی مشکلات پیش رو را به حداقل می رسانید این امر فقط یک پیشنهاد برای تحریر دفاتر شماست.در مورد تحریر دفتر کل بایستی حسابها به ترتیب کد نوشته شود ولی نظر به اینکه فقط یک حساب جا مانده می توانید در صفحه خالی آن را بنویسید.فقط دقت نمایید که این مطلب را به ممیز یا به افرادی که دفاتر را بررسی می نمایند اعلام ننمایید چون ممکن است موجب رد دفاتر شوید.عدم درج اطلاعات کتمان درآمد محسوب می شود و این امر موجب رد دفاتر است نوشتن حساب بهتر از ننوشتن آن است.موفق باشید.

    1. سلام شما میتونید در دوره کارورزی مالیاتی حضور داشته باشید جهت اطلاع می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۷۲۴۵۶۴ تماس حاصل نمایید.

  15. سلام من دفتر روزنامه وکل را به صورت ماهیانه وفقط مانده حسابهای هر ماه را به دفاتر انتقال داده ام مثلا نقدوبانک اگر پایان یه ماه بدهکار شده باشد فقط این مانده را اتنقال داده ام ایا باعث رد دفاتر می گردد باتوجه به اینکه سیستم معرفی کرده ام

    1. سلام به شما کاربر عزیز ضمن سپاس از شما برای دریافت بسته کامل تحریر دفاتر با تلفن 03136628218 داخلی 2 تماس حاصل نمایید. موفق و پیروز باشید.

  16. باعرض سلام
    من ارشد اقتصاد دارم و به تازگی توی یک شرکت بسته بندی مواد غذایی اومدم سرکار و فاقد تجربه هستم.میشه راهنمایی و کمکم کنید تا دفاتر قانونی شرکت (کل و روزنامه) رو بتونم پر کنم. لطفا بسته آموزشی رو معرفی کنید
    مرسی

    1. سلام کاربر گرامی . اگر قصد یادگیری تحریر دفاتر را به تنهایی دارید بسته آموزشی تحریر دفاتر را تهیه فرمایید. در این بسته آموزشی تحریر دفاتر به صورت عملی توسط جناب آقای حاجی محمدی آموزش داده شده است.این بسته آموزشی در قالب 2 دی وی دی جمعا به مبلغ 79 هزار تومان است که میتوانید استفاده نمایید، و اگر قصد یادگیری کلیه مباحث مالیاتی را دارید باید بسته صفر تا صد مالیاتی را تهیه کنید.
      موفق باشید

  17. سلام بر دوست عزیز جناب حاجی محمدی…
    افتخار دارم سایت زیبا و پربار شما را با ذوق و شوق مرور می کنم…
    کارتان عالیست… و ماندگار…

    1. سلام و عرض ادب
      از حسن توجه شما سپاسگذارم و امیدوارم بتوانیم خدمتگزار خوبی بمانیم
      پاینده باشید

  18. سلام لطفا اگر ممکنه لینک فیلم کارگاه آموزشی اصول و فنون تحریر دفاتر پلمپ قانونی و آموزش تخصصی اصول و فنون اظهارنامه نویسی را برایم ارسال کنید

    1. با سلام خدمت شما کاربر عزیز- از همراهی شما با پرشین حساب ممنون هستیم. از طریق لینک های زیر میتوانید دسترسی داشته باشید
      لینک آموزش تخصصی اصول و فنون اظهارنامه نویسی لینک مستقیم
      لینک آموزش اصول و فنون تحریر دفاتر پلمپ قانونی لینک مستقیم
      موفق باشید

  19. سلام . من حسابدار یک بخش خصوصی هستم و کارهای سند زدن مغایرت گیری گزارش خرید و فروش ارزش افزوده و … را میزنم و برای حسابدار مالی تمام مدارک هایی که لازم برای اضهارنامه و دفتر نویسی را می توانم آماده کنم ولی خودم نمی توانم دفتر نویسی کنم و اضهار نامه رد کنم. و واقعا می خوام این کار را به خوبی یاد بگیرم . میشه راهنمایی کنید کدوم یک از محصولاتتون برای من مفیده و من آنها را خریداری کنم؟
    ممنون می شم اگه کمک کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      شما می توانید فیلم کارگاه آموزشی اصول و فنون تحریر دفاتر پلمپ قانونی و آموزش تخصصی اصول و فنون اظهارنامه نویسی را تهیه فرمایید

      1. سلام دوست عزیز
        مظوئن هستید اینها کار سازه؟
        میشه لطف کنید لینک این محصولات را اینجا برام بزارید که من پرداخت کنم.
        ممنون

  20. با سلام خدمت آقای حاجی محمدی.
    من در چند روز آینده قصد تهیه بسته نوروزی رو دارم.ولی فکرکنم نحوه و شرایط ثبت تجمیعی هفتگی و یا مثلا ده روزه در دفتر روزنامه ک چیزی مابین ثبت روزانه و ثبت ماهانه می باشد توضیحی داده نشده.آیا بدون اطلاع به ممیز و اعلام کردن نرم افزار به ممیز؛ مشکلی در ثبت تجمیعی هفتگی در در دفتر روزنامه پیش نمی آید؟
    چون در آیین نامه تحریر دفاتر گفته شده ک ثبت باید به صورت روزانه باشد.

    1. سلام جناب شایسته عزیز
      امیدوارم لحظات خوب و خوشی پشت سر گذاشته باشید

      ببینید روش تراز کل باید طبق تایید ممیز و معرفی مشخصات نرم افزار باشه و دقیقا همونی باشه که در موقع پلمپ دریافت کردید نه نوع دیگه ای

      اگر با هماهنگی تمام گردش ها ثبت بشه و به دفتر کل انتقال داده بشه قابل قبوله
      موفق باشید

  21. با سلام
    میخواستم راجع به دفاتر قانونی و ارایه اظهارنامه مالیاتی راهنمایییم کنید من توی یه شرکت مشغول شدم باید این کارا را انجام بدم اما چیزی نمیدونم

    1. سلام
      خوشحال میشم کمکی بهتون بکنم ، لطفا در سامانه پرسش و پاسخ سوالتون رو مطرح کنید

  22. سلام
    ممنون به خاطر این محصول خیلی خوب
    من خودم رشتمم حسابداری ولی متاسفانه کلا سابقه کار حسابداری ندارم!
    خیلی دوس دارم یه حسابداری حرفه ای بشم و این محصول هم شاید بتونه یکمی بهم کمک کنه

    فقط دو تا پیشنهاد دارم
    یکی برای محصول غیر حضوری یه تخفیفی رو در نظر بگیرید
    یکی هم اینکه اون محصول رو به صورت دانلودی هم بذارید تا دیگه مجبور به پست نباشید

    با تشکر

    1. سلام کاربر عزیز
      بله همینطوره این محصول و حتی کارگاه تنها یک ابزار برای شما هستند و برای حرفه ای شدن شما باید با مطالعه و کار عملی را در برنامه ریزی خود قرار دهید. از پیشنهاد بجا و ارزشمندتون تشکر می کنم.
      موفق باشید.

  23. با عرض سلام خدمت آقای حاجی محمدی

    آیا برنامه برای برگزاری کارگاه تحریر دفاتر در شهر شیراز هم دارید؟
    باتشکر

    1. سلام پرشین حسابی عزیز
      کارگاه تحریر دفاتر فعلا در تاریخ 27 آذرماه در اصفهان برگزار می شود.
      انشاءالله اگر ظرفیت درخواست در شهر شیراز به حد نساب برسد، این دوره در آنجا هم برگزار خواهد شد.
      موفق باشید

    2. سلام جناب شایسته

      در حال رایزنی با کاندیدای نمایندگی پرشین حساب در شهر شیراز هستم . انشاءالله بزودی در خدمت هموطنان شیرازی هم خواهیم بود.
      موید باشید.

  24. باسلام:جناب آقای محمدی بنده رمزکاربری خودم روفراموش کردم عملیات فراموشی رمزروهم پیگیرشدم ولیکن درست نشدلطفاراهنمائی بفرمائید

  25. سلام خدمت آقای حاجی محمدی من قبلا بسته آموزشی نحوه تحریر دفاتر قانونی را خریداری کرده ام میخواستم بدونم آیا این بسته جدید با بسته قبلی تفاوت دارد یا خیر و اگر تفاوت دارد آیا برای من که قبلا نحوه تحریر دفاتر قانونی راخریداری نموده ام تخفیفی در نظر گرفته اید.با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      محصول جدید فیلم کارگاه اصول و فنون تحریر دفاتر قانونی است که 4 ساعت می باشد. برای کاربرانی که قبلاً این محصول را خریداری نموده اند با 50 درصد تخفیف عرضه می گردد.

  26. جنابب حاج محمدی عزیزو گرامی
    سلام و عرض ادب واحترام خدمت شما بزرگوار و تیم پرتلاش و موفق و ساعی پرشین حساب و عرض خداقوت
    بنده هر چه تلاش میکنم نمتوانم عضو سایت و خبرنامه بشوم
    شایان ذکر است که حقیر از کارکنان سازمان امورمالیاتی بوده ولی بعلت تنوع آموزشها، تمایل پیداکرم که هم عضو شوم و هم بتوانم بصورت آپدیت ،،به فعالیتم ادامه دهم
    لذا خواهشمندم نسبت به خواسته حقیر که عضویت در سایت و همچنین خبرنامه گروه محترم پرشین حساب است ،دستور مساعد و عاجل صادر فرمائید .
    ‌‌ باتشکر مجدد
    میرپور

  27. باسلام مجدد.
    خواهشمندم جهت عضویت این سایت ارزشمند ودریافت اخباروقوانین جدیدمالیاتی هم ارشادفرمائید.
    آرزومندتوفیقات روزافزون وسپاسگذارم

  28. باسلام وعرض ادب
    من 17سال سابقه کارحسابداری دارم امامتاسفانه در تمام این مدت دربخش جاری مسئول حسابداری یامدیربودم .به همین خاطرکمتربه قوانین مالیاتی واقفم .باتوجه به شرایط جاری ورفتن شرکتهابه سمت یک دفتره شدن ؛من نیزبایدبه این قوانین مجهزشوم .خواهشمندم راهنمایی بفرمائید.

    1. سلام کاربر عزیز
      جهت آشنایی بیشتر و بهتر با مسائل مالیاتی بهتون پیشنهاد میکنم پکیج صفر تا صد مالیات رو تهیه و مطالعه نمایید .

  29. سلام و خسته نباشید من یادم نیست قبلا عضو سایت شما شدم یا نه ولی به هر حال برای ثبت عضویت جدید فرم مربوطه رو که پر کردم و ارسال کردم پیغامی مبنی بر اینکه ثبت عضویت من با موفقیت بوده بهم نداد البته پیغام خطا هم نداد ولی الان که میخوام با یوزر و پسورد خودم وارد بشم پیغام میده شناسه نا معتبر است لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام جناب جواهری
      عضویت برای شما فعال شد. نام کاربری و رمز عبور به ایمیلتان ارسال گردید. با تشکر

  30. باسلام
    یه سوال داشتم اونم اینکه نحوه تحریردفتر روزنامه بصورت ماهیانه رو با توضیحاتی که اینجا و سایتهای دیگر خوندم متوجه شدم ولی در مورد تحریر دفتر کل بصورت ماهیانه میخواستم توضیحاتی بدهید که به چه صورت ثبت میشود یعنی مثلا سرفصل موجودی نقد رو در هر ردیف مانده هر ماه رو مینویسیم؟

    1. سلام کاربر عزیز
      نحوه انتقال عملیات مالی به دفاتر قاونونی بستگی به روش انتقال دارد.
      1- روش دفتر روزنامه: در این روش رویدادهای مالی بوسیله سیستم آماده و پرینت گرفته میشود و سپس از روی آن اقدام به تحریر میشود.
      3- روش تراز کل: این روش مناسب برای واحدهای مالی با گردش بالا می باشد.در این روش مانده های حسابهای کل در تراز کل بصورت ماهانه به دفاتر انتقال می شود.یعنی برای هر ماه 1 ثبت زده می شود.

  31. جناب آقای محمدی بزرگوار
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما و همکاران محترمتان
    متاسفانه موفق به حضور در کارگاه تحریر دفاتر نشدم الارقم ثبت نام
    لطف بفرمایید همکاران محترم شما در صورت امکان علاوه بر فایل صوتی اسکن جزوه اگر بوده را هم ایمیل بفرمایند
    با کمال تشکر و سپاس
    ارادتمند حامدی

    1. سلام جناب حامدی

      با توجه به اینکه شما از کاربران فعال پرشین حساب هستید ، علاوه بر فایل صوتی و جزوه ، فیلم کارگاه هم در اختیار شما قرار خواهد گرفت ، با این حال اگر هم تمایل داشته باشید می توانید مجدداً در دوره بعدی هم شرکت کنید.
      موفق باشید.

  32. سلام و خسه نباشید
    متاسفانه من نمیتونم وارد سایت با نام کاربری و کلمه عبور خودم بشم لطفا اگر امکان دارد اون رو بازیابی نمائید
    ضمنا اینجانب از شاه کلید حسابدرای اطلاعی نداشتم و فایلهای استهلاک و حقوق رو به قیمت کل 310000 ریال خریدم در حالی که اگر من 40000 ریال دیگه پرداخت میکردم میتونستم شاه کلید رو خریداری کنم سوالم اینه که آیا این امکان وجود دارد که من با مبلغ ذکر شده شاه کلید رو تهیه نماییم
    سپاسگزارم اگر به ایمیل من بصورت فوری پاسخ دهید چون نیاز دارم به ورود به سایت وداشتن شاه کلید
    باسپاس فراوان

    1. سلام کاربر عزیز
      عضویت برای شما بازیابی شد و به ایمیلتان ارسال گردید
      میتوانید اختلاف مبلغ را پرداخت نمایید و شاه کلید را دریافت کنید
      با تشکر

  33. با سلام جناب حاجی محمدی
    اینجانب حسابدار یک شرکت معتبر بازرگانی هستم و نیازمند مبرم به تهیه پکهای زیر هستم اینجانب به علت مشکلات مالی امسالم قادر به پرداخت مبلغ به صورت یکجا و در این لحضه را ندارم لطفا با دریافت مبلغ به صورت چک 7 ماهه موافقت فرمایید و با ارسال آدرس پستی و شماره تماس به ایمیل من موافقت خود را اعلام نمایید و بعد از دریافت چک بنده نسبت به ارسال پک اقدام فرمایید
    ۱-آموزش ویدئویی و قدم به قدم نحوه تحریر دفاتر پلمپ قانونی+فایل رایگان آموزشی حقوق ودستمزد
    2-آموزش تهیه کزارشات ارزش افزوده داریی برای شرکت های تولیدی .تجاری و خدماتی
    ۳-آموزش گام به گام ثبت نام ،تکمیل اظهارنامه ودریافت گواهینامه مالیات برارزش افزوده
    4 نحوه محاسبه استهلاک ماشین آلات تولیدی و خدماتی
    در ضمن بنده همکار و نماینده فروش شرکت گروه نرم افزار مالی پارسیان در خ بزرگمهر اصفهان هستم

  34. با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان گرامی
    یه سوال داشتم وآن این است که در گزارشات فصلی چه مواردی را باید ثبت کنیم منظورم اینه که فقط شامل خرید و فروش هست یا هزینه های جاری شرکت مثل هزینه پیک و اژانس و ناهار هم شامل ان میشود . لطفا جواب را برایم هر چه سریعتر ایمیل کنید

    1. سلام به شما
      طبق دستورالعمل اجرایی ماده 169 مکرر شما می بایست کلیه خرید هاو فروش خود را گزارش کنید. هزینه های جاری را می توانید در حد نصاب برده و بصورت سرجمع گزارش کنید.

  35. سلام آقام حاج محمدی
    یعنی وارد کردن مانده تراز ماهیانه ی نرم افزار حسابداری در دفاتر کافی است و نیازی به ثبت تک تک رویداد های مالی روزانه در دفاتر نیست؟

    1. سلام آقای یوسفی

      مانده خیر ، شما باید گردش دفتر سیستم را بصورت کل در دفاتر روزنامه ثبت کنید که باید حتما به ممیز اطلاع دهید.

  36. با سلام وخسته نباشید
    آیا در تحریر دفتر روزنامه باید تک تک رویدادهای مالی روزانه تا پایان سال ثبت شود یا اینکه فقط مانده ماهیانه آنها کافی است در مورد دفتر کل چگونه است؟

    1. سلام آقای یوسفی عزیز
      شما می توانید با هماهنگی با ممیز خودتان ، پرینت دفاتر روزنامه را به صورت ماهیانه وارد دفتر کنید.

  37. سلام و تشکر از سایت خوب و کاربردیتون که نظیرشو تو دنیای مجازی بی شک نمیشه پیدا کرد از خدمتتون سوالی داشتم : در تحریر دفتر کل ما صفحاتی رو به هر حساب اختصاص میدم مثلا حساب صندوق صفحه ۱تا ۱۰ و حساب بانک. صفحه ۱۱ تا ۲۰ حال سوال من اینه اگه تعداد صفحات یک حساب بیشتر بشه باید چه کرد و اگر کمتر شود و صفحات خالی بماند ایا دفاتر رد میشود.
    با تشکر

    1. سلام جناب یوسفی
      از حسن توجهتون سپاسگذارم . امیداست بتوانیم خدمتگزار خوبی به جامعه حسابداری باشیم .
      اگر نياز به تهيه اطلاعات تفضيلي يا جزئيات بیشتر از بعضي از فعاليتهاي مالي دارید ، می توانید از دفتر معین استفاده کنید .

      دفتر معين براي هر حساب دفترکل که شامل حسابهاي متعدد و جداگانه اي است ، نگهداري مي شود و در نتيجه حساب مربوط در دفتر کل يک حساب کنترل خواهد بود ، که همواره مانده آن با جمع مانده هاي حسابهاي مربوط در دفتر معين مطابقت دارد . دفتر معین می تواند شامل : دفتر معين بانک ، دفتر معين بدهکاران ، دفتر معين اموال ، دفتر معين بستانکاران باشد.همانطوریکه میدانید دفاتر معين از دفاتر قانوني نيستند و مي توانند به صورت کارتهاي آزاد باشند ، معمولا براي سهولت مراجعه به صفحات دفتر معين ، حسابها در اين دفاتر به ترتيب حروف الفبا نگهداري مي شوند .
      موفق باشید.

    2. با سلام دفاتر کل هماتن گونه که از اسم آن معلوم است جهت ثبت حساب کل است و شما باید حسابهایی مثل صندوق بانک تنخواه را در حسابی با سر فصل موجودی نقد و بانک ثبت کنید نه اینکه هر کدام را جداگانه وارد کنید

  38. آقای حاجی محمدی سلام.از زحمات و مطالب خوب شما کمال تشکر و قدردانی رو دارم.
    تو شهر ما (گرگان) شغل واسه فارغ التحصیلان حسابداری خیلی کمه.و بیشتر تحصیلکرده ها بیکار هستند و با مشکلات مالی زیادی روبرو هستند .
    واسه این افراد پرداخت هزینه های آموزش و مطالب شما واقعا سنگینه.قبول دارم که مبلغ اینا خیلی کمه و جبران زحمات شما و تیم خوبتون رو نمیکنه.ولی نداشتن پول باعث شده خیلی ها دنبال این مطالب ارزشمند نمیرند.
    در صورت امکان راهنماییم کنید.

    1. سلام آقای بینا
      از حسن توجهتون سپاسگذارم . واقعیت اینه که در این سایت مطالب رایگان و کاربردی مانند آموزش اکسل و حتی جزوات حسابداری کم نیست و قسمت دانلود رایگان به همین منظور راه اندازی شده است . با این حال هدف ما خدمترسانی است و اگر میبینید مبلغی بابت محصولات تثبیت شده ، صرف برنامه های اجرایی و نگهداری سایت می شود.
      ما به درخواست شما احترام می گذاریم و بخاطر بالابردن تجربیات شما هر یک از محصولات ما را می توانید با تخفیف 70 درصدی و صرفاً بابت هزینه پست و بسته بندی سفارش دهید.

  39. با سلام
    بنده این بسته را خریداری کردم ولی آدرس وارد نکردم لطفا راهنمایی بفرمایید
    شماره پیگیری 13009811736
    شماره سفارش 53993665

  40. سلام حرف شما درسته ولی من میخوام شاه کلید حسابداری رو بخرم و هم این مطلب رو پس در اصل بابت این موضوع تخفیفی نمیتونم داشته باشم و هزینه تهیه هردو بالا میشه

    1. اگر هر دو را خریداری کنید ( قراردادهای کاربردی رارایگان و صفر تا صد مالیات را با 40 درصد تخفیف ) دریافت خواهید کرد .

  41. سلام درسته این آموزش خیلی ارزشمنده ولی میشه این بسته رو هم با تخفیف ارایه کنید تا ما هم توان خرید داشته باشیم؟مرسی اگه این کارو کنید

    1. سلام کاربر گرامی
      همانطور که ملاحظه می کنید ما تخفیف مبلغی را تبدیل به محتوی کردیم و شما با خرید این ویدئو می توانید یک آموزش دیگر را بصورت رایگان دریافت کنید .
      که حدوداً مبلغ آن نصف می شود .

  42. باعرض سلام وخسته نباشید.بنده عضو سایت هستم وقبلا خرید هم داشتم.ولی اکنون رمز عبور خود را فراموش کرده ام و زمانی هم که در قسمت باز یابی رمز عبور ایمیل خود را وارد می مکنم با پیغام خطا مواجه میشمو .لطفا راهنمایی بفرمایید.باتشکر

  43. لینک دانلود وی آی پی بذارید، الان کجای دنیا محصول ویدئویی رو پست می کنن؟!

    قیمت هم بالاست، با لینک وی آی پی و کاهش قیمت، بیشتر می تونید فروش کنید. دیگه شما خودت حسابداری باید شیوه های برتر فروش رو بشناسی…

    یا علی

    1. از پیشنهاد ارزشمندتون سپاسگذارم .
      بله موافقم خیلی میتونه کاربردی باشه ، البته نه برای کاربرانی که هنوز تعداد آنها کم نیستند و دارند از دیالاپ استفاده می کنند.
      علی یارتون

    1. سلام کاربر گرامی. لطفا نام کاربری و رمزتان را ایمیل کنید تا برایتان عضویت ایجاد کنیم.
      موفق و سربلند باشید.

  44. باسلام -جناب محمدی
    بنده تمایل به ثبت سفارش به شرح ذیل وتماما”دریک پک وبه طریق ارسال پستی دارم لطفا قیمت ونحوه هماهنگی جهت واریزرااعلام فرمائید
    1-آموزش ویدئویی و قدم به قدم نحوه تحریر دفاتر پلمپ قانونی+فایل رایگان آموزشی حقوق ودستمزد
    2-آموزش ویدئویی و قدم به قدم نحوه تنظیم و محاسبه استهلاک در اکسل
    3-آموزش گام به گام ثبت نام ،تکمیل اظهارنامه ودریافت گواهینامه مالیات برارزش افزوده

    باتشکر

    1. سلام آقای عزیزی
      پیشنهاد میکنم شما شاه کلید حسابداری + نحوه تحریر دفاتر را خریداری کنید چون شاه کلید 29 هزارتومان تخفیف خورده و مجموع پنج بسته کاربردی است . اطلاعات بیشتر را از طریق این آدرس ملاحظه فرمایید :
      https://www.persianhesab.com/%DA%A9%DB%8C%D9%81-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF/

  45. سلام
    اقای محمدی چرا همه مطالب جدیدا غیر رایگان شده؟
    من چندماه منتظر این مطلب تحریر دفاتر بودم(خودم پیشنهاد دادم)
    من مثل شما درامد میلیونی ندارم که راحت بتونم بخرم این مطالب رو.40.000 واسه من خیلی پوله
    اگه ضرر نمیکنید این مطلب رو رایگان برای همه بزارید اون دنیا پول به درد کسی نمیخوره ولی دعا خیر ماها به کارتون میاد

    1. سلام جناب کیانی عزیز
      به این شدتی که شما میفرمایید نیست ، ویدئو دفاتر قانونی توسط تیم اجرایی تهیه و تنظیم شده و قیمتش هم نسبت به تکنیکی که ارائه میده خیلی نیست .
      الان نسبت به چندماه قبل تغییرات زیادی داده شده که نمونش بخش دانلود رایگان حسابداری تو سایته . به علاوه اینکه بخش پرسش و پاسخ و حتی مقالات کاربردی و تکنیکی ما تنها با یک عضویت ، قابل دریافت هست . اگر عضو خبرنامه باشید ، هر روز یک مقاله یا فایل قابل دانلود در ایمیل خود دریافت می کنید.

  46. آقای حاجی محمدی
    یه سوالی داشتم شرکتی علی الراس بشه بهتره ویاکلیه اطلاعات مالی شو ارائه کنه بهتره ؟چون من هرچی اظهارنامه که تکمیل کرده ام دیدم که مالیات علی الراس کمترازمالیات واقعی شده

    1. سلام آقای باقری
      شاید تو همون مقطع و سال به صرفه باشه ولی موجب بدنامی می شود . به این معنی که اداره دارایی در دوره های بعدی هم اهمیتی به مستندات شما نمی دهد و مجدد شما را علی الراس می کند چون افتتاحیه شما مشکل دار بوده و اصلاحیه نخورده است . حال اینکه اگر شما درآمد کمتری داشته باشید باید طبق ضرایب و علی الراس شدن مالیات بیشتری بپردازید.

  47. سلام
    شرمنده بازم مزاحمتون شدم
    من يك گزارش حسابرسي يك شركت البته براي 3 يا 4 سال قبل مي خوام.
    من هرچي توي سايت ها ميگردم پيدا نمي كنم براي پروژه درسيم ميخوام
    اگه لطفي كنيد يه سايتي يا خودتون برام بفرستيد خيلي ممنون ميشم

    1. سلام کاربر گرامی
      خواهش میکنم ، می توانید با مراجعه حضوری به موسسات حسابرسی درخواست گزارشات بدون سربرگ را بدهید .

    1. سلام به شما
      شما باید فاکتور مورد تایید سازمان امور مالیاتی و سازمان مالیات بر ارزش افزوده و طبق نمونه بکار ببرید که محتویات آن شامل مشخصات کامل خریدار و فروشنده و ستونهای تعریف شده می باشد . از مهمترین آنها می توان به کد ملی و یا شماره اقتصادی ،کد پستی ، آدرس ، شماره ثبت برای شخص حقوقی ، تاریخ ، و ترتیب شماره سریال فاکتور ها و عدم خط خوردگی و تراشیدگی ، اشاره کرد .

  48. ممنون اقاي محمدي
    يه سوال ديگه هم اينكه اگه شركتي كه گفتم براي سالهاي مالي بعد از يكسال باشه چيكار ميكنيم؟

    1. ببینید شما طبق قانون موظف به ارائه دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه می باشید چه از همین الان شروع به فعالیت کرده اید و چه یکسال باشد و چه چند سال ، تمامی تکالیف قانونی را موظفید اجرا کنید.

  49. سلام
    من دانشجوي ترم 3 حسابداريم شما ميگيد شركتهايي كه به علی الراس شدنشون مطمئن بوديد رفتيد من حتي يك شركت هم پيدا نمي كنم
    يه سوالم دارم اگه دفاترمونو پلمپ نكرده باشيم در ارديبهشت ماهم باشيم غير از علي الراس ديگه چكاري ميتونيم انجام بديم كه رد نشه؟

    1. سلام سرکار خانم الهام زکریا
      با این حساب که گفتید شما هم اکنون در یکی از این شرکتها اشتغال دارید ، فقط می تونید اظهارنامه را ارائه کنید تا مشمول 20 درصد جریمه نشوید ، البته اگر سال اول فعالیت شما باشد بستگی به ممیز مالیاتی شما هم دارد که چگونه کنار بیاید .

      1. نه من شاغل نيستم فقط يه سوال برام پيش اومده بود. حالا من دنبال كار هستم ولي پيدا نمي كنم. با اينكه يكسال سابقه كمك حسابداريم دارم ولي ميخوام توي يك شركتي كه دفاترشون رد ميشه تجربه كسب كنم.

        1. پس اگر شاغل نیستید روی این آدرس حتماً کلیک کنید ، با عضویت در خبرنامه الکترونیکی از جدیدترین مطالب و تکنیک ها مطلع شوید .

          https://www.persianhesab.com/%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF/

  50. سلام
    من سوال حسابرسي دارم
    از سال گذشته من دفاتر شركت را پلمپ نكردم ومن نمي خواهم علي الراس كنم چيكار كنم؟لطفا جواب بدهيد.

  51. سلام .من دانشجوی ترم آخرحسابداری مالی هستم .نرم افزارهای رافع وهلو روبلد. اکسل هم تا حدفرمول نویسی تاحدودی بلدم. خیلی دوست دارم توی یه شرکت درست وحسابی کارکنم تا کسب تجربه کنم.هرچند چندوقتی توی یه کارگاه تولیدی کارحسابداری کردم که البته بانرم افزار هلو بوده ودفترنویسی. وتوی یه دفترپخش که فقط فاکتورمیزدم.ولی دوست دارم یه جای حسابی کارکنم وپیش یه حسابدارقوی تاکسب تجربه کنم. ولی متاسفانه هرچی میگردم جایی نیست که برم.یا بیشترشرکتها حسابدارقوی با سابقه میخوان و… حتی برای کمک حسابداری هم اقدام کردم ولی بازنشد.ولی ناگفته نماند یکم ترس دارم که جای بعنوان حسابدار مشغول بکاربشم چون احساس میکنم اونقدر قوی نیستم که بتونم همه کارها رو جم%<0:1#کنم.ازدوستانی که راهنمایی یا تجربه ای مثل من داشتن وموفق شدن لطفا راهنمایی کنند. ممنون میشم که باید چکارباید کرد.

    1. سلام آرش عزیز
      پیشنهاد می کنم روی نکات زیر کارکن ، انشاء الله موفق می شوی :
      1. اعتماد به نفس خودتو بالا ببر ، چه جوری ؟ اول با توکل بخدا و بعدش 120 قانون موفقیت برایان تریسی را خوب مرور کن ، کتابهای در این زمینه زیاده .
      2. کار حسابی ، تجربه حسابی و رزومه حسابی میخاد ، که اگه بخای میتونی بخوبی بهش دست پیدا کنی ، تا فرصت داری LEVEL های خودتو تقویت کن مثل شرکت در دوره های آموزشی معتبر که گواهینامه معتبر صادر میکنن.
      3. در حال حاضر می تونی در کنار کاری که داری در دوره های کارورزی که توسط موسسات حسابرسی برگزار میشه شرکت کنی ، هم تجربه جمع می کنی و هم با حرفه ای ها همکاری میکنی .
      4. دست کم ا الی 2 سال باید برای این کارها زمان بذاری بعدش کمتر میتونی وقتتو دنبال شرکتهایی که حسابدار قوی میخان تلف کنی و یک رزومه خیلی خوبی برای خودت جمع آوری کردی .
      5. حتماً مصاحبه اختصاصی با دکتر دارابی را در بخش مصاحبه تخصصی همین وبسایت مطالعه کن .
      موفق و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :