فهرست مطالب

با عرض سلام به همه کاربران عزیز ، همچنین لازم است یک خسته نباشید عرض کنم به همه دوستان و فعالان جامعه حسابداری در نهمین روز از تیرماه 92 ، باتوجه به اهمیت خیلی زیاد کتاب قانون مالیاتهای مستقیم ، تعدادی از مهمترین قوانین پرکاربرد مالیاتهای مستقیم را توضیح می دهم ، امیدوارم این مجموعه خلاصه بتواند شما را در مسیر کسب اطلاعات یاری نماید .

معافیت های مالیاتی ماليات بر درآمد اشخاص حقوقی

مطابق ماده (2) ق.م.م: اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نیستند:

1- وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی؛

2- دستگاه هایی که بودجۀ آنها وسیلۀ دولت تأمین می شود.

3- شهرداری ها.

مطابق ماده (81) ق.م.م:

درآمد حاصل از کلیه فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبورعسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می باشد (اشخاص برخوردار از معافیت در اینجا کلیه اشخاص حقوقی که در زمینه فعالیتهای کشاورزی اشتغال دارند می باشد)

مطابق تبصره (2) ماده (107) ق م م:

در مورد عملیات پیمانکاری در ایران (هر نوع کار ساختمانی، تأسیسات فنی و تأسیساتی که شامل تهیه و نصب موارد مذکور) در صورتی که کارفرما، وزارتخانه ها ، موسسات و شرکتهای دولتی یا شهرداریها باشند، آن قسمت از مبلغ قرارداد که از طریق خرید داخلی یا خارجی به مصرف خرید لوازم و تجهیزات می رسد مشروط بر آنکه در قرارداد یا اصلاحات و الحاقات بعدی، آن مبالغ لوازم و تجهیزات به طور جدا از سایر اقلام قرارداد درج شده باشد از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. (اشخاص برخوردار از معافیت: اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران)

مطابق تبصره (3) ماده (107) ق م م:

شعب و نمایندگی های شرکت های و بانک های خارجی در ایران که بدون داشتن حق انجام دادن معامله به امر بازاریابی و جمع آوری اطلاعات اقتصادی در ایران برای شرکت مادر اشتغال دارند و برای جبران مخارج خود از شرکت مادر وجوهی دریافت می کنند نسبت به آن مشمول مالیات بر درآمد نخواهند بود.

مطابق تبصره (4) ماده (107) ق م م:

در مواردی که پیمانکاران خارجی تمام یا قسمتی از پیمانکاری در ایران نسبت به هر نوع کار ساختمانی، تأسیسات فنی و تأسیساتی شامل تهیه و نصب موارد مذکور، و به پیمانکاران دست دوم اشخاص حقوقی ایرانی واگذار کنند معادل آن مبلغ از لوازم و تجهیزات مذکور در قرارداد دست اول که توسط پیمانکار دست دوم خریداری می گردد از دریافتی پیمانکار دست اول از پرداخت مالیات بر درآمد معاف خواهد بود.

th

مطابق ماده (108) ق.م.م.

در مورد شرکتهای بیمه: اندوخته هایی که مالیات آن تا تاریخ لازم الاجرا شدن این اصلاحیه پرداخت نشده در صورت انتقال به حساب سرمایه مشمول مالیات نخواهد بود. . . .

مطابق تبصره (5) ماده (109) ق.م.م

مؤسسات بیمه خارجی که با قبول بیمه اتکائی از مؤسسات بیمه ایرانی تحصیل درآمد می نمایند مشمول مالیاتی به نرخ دو درصد حق بیمه دریافتی و سود حاصل از سپرده مربوط در ایران می باشند. در صورتی که مؤسسات بیمه ایرانی در کشور متبوع مؤسسه بیمه گر اتکائی دارای معافیت بیمه بوده و از پرداخت مالیات بر معاملات اتکائی معاف باشند، مؤسسه مزبور نیز از پرداخت مالیات دولت ایران معاف خواهد شد.

مطابق بند (ب) ماده (111) ق م م:

انتقال دارایی های شرکت های ادغام یا ترکیب شده به شرکت جدید یا شرکت موجود حسب مورد به ارزش دفتری مشمول مالیات مقرر در ق م م نخواهد بود. ( اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: شرکتهای ادغام شده)

مطابق بند (ج) ماده (111) ق م م:

عملیات ادغام یا ترکیب شده به شرکت جدید یا شرکت موجود مسئول مالیات دوره انحلال موضوع بخش مالیات بر درآمد قانون مالیاتها نخواهد بود. ( اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: شرکتهای ادغام یا ترکیب شده)

مطابق ماده (132) ق م م:

در آمد مشمول مالیات ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی در واحدهای تولیدی یا معدنی در بخش های تعاونی و خصوصی که از اول سال 1381 به بعد از طرف وزارتخانه های ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می شود، از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج به میزان هشتاد درصد (80%) و به مدت چهار سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان صددرصد (100%) و به مدت ده سال از مالیات موضوع ماده (105)ق.م.م معاف است ( اشخاص برخوردار از معافیت عبارتند از: واحد های تولیدی یا معدنی در غالب اشخاص حقوقی)

مطابق تبصره (3) ماده (132) ق.م.م:

کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال از پرداخت پنجاه درصد (50%) مالیات متعلق معاف هستند. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی که به امر سیاحتی و زیارتی مشغول هستند)

در بخشهای بعدی موارد دیگر قانون ها رو خدمتتون ارائه میکنم. امید است بتوانیم در راستای خدمت به حسابداران محترم قدمی برداریم.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

6 پاسخ

    1. باسلام وتشکرازخدمات شما میخواستم درخواست کنم که وظایف یک حسایداررو ذکرکنید(بصورت جزبه جز )وتمام قوانین موردنیازازجمله قوانین کار-تامین اجتماعی-ایزوواستاندارد-مالیات-تحریر-برای شرکت های تولیدی ونرم افزارهای مورد نیازرو-باتشکرفراوان

      1. سلام به شما ، پیشنهاد بجا و کاربردی بود ، حتماً به صورت پست منتشر خواهیم نمود . از پیشنهاد شما کمال تشکر را دارم .

      1. سلام کاربر گرامی
        اگر کلمه قانون مالیاتها را در سایت جستجو کنید بقیه قسمتها برای شما نمایش داده می شود.
        اگر در خبرنامه الکترونیکی عضو شوید مطالب منتشر شده در سایت هر روز برای شما ایمیل می شود .
        موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :