فهرست مطالب

مشاغل خانگی

سلام به همه دوستان و همراهان خوب پرشین حساب.

در بخش های گذشته به مطلب کاربردی و مهمی که برگرفته از قانون کار بود پرداختیم . مطالبی که در آن از جمعه کاری، سنوات، ذخیره ایام مرخصی، عائله مندی و موارد دیگر صحبت شد.ولی با تمام این مطالب باز هم بحث ها و سوالات زیادی در رابطه با قانون کار وجود دارد . امروز نیز با شما هستیم با بخش دیگری از گنجینه قانون کار.

مشاغل خانگی

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.
اطلاعات هر یک از مشاغل خانگی در سایت وزارت کار و امور اجتماعی بخش مشاغل خانگی موجود است. در صورتی که شغل مد نظر در لیست موجود نباشد باید به فهرست اضافه نمود و درخواست داد در زمان معینی درخواست بررسی و در صورت تصویب به لیست افزوده میشود.

فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به 3 صورت امکان پذیر است :
الف – انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کار فرمای خارج از محیط مسکونی ( متقاضی تحت پوشش )
ب – انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی ( متقاضی مستقل )
ج- انجام فعالیت به صورت تعاونی ، و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای ( پشتیبان )

این افراد با ارائه مجوز کسب و کار خانگی هم میتوانند از بیمه تامین اجتماعی و شرایط آن استفاده گردد و هم از تسهیلات مالی دستگاه های اجرایی که به این موضوع تسهیلات میدهند.

 

کارگران تبعه خارجی باید مفاصاحساب تهیه نمایند

به موجب قانون هر کارفرمایی که نیروی تبعه خارجی را به کار گمارد باید علاوه بر پروانه کار  برای او ، هر زمان که به خارج از ایران اقدام کند مفاصاحساب تهیه نماید. برخی سوال میکنند که آیا نیروی کاری که در یک ماه شاید چندین مرتبه به این کار اقدام کند آیا برای هربار خروج خود بایستی برای آ« مفاصاحساب تهیه نمود؟ باید گفت که این قانون محدودیت و یا زمان بندی ندارد و منطقا هر فردی برای خروج از مرز ( به جز سفرهای زیارتی ) باید بررسی شود که بدهی و یا مشکل قانونی نداشته است.

مشاغل خانگی

پوشش یکسان کارمندان به چه قیمتی؟

به استناد ماده 61 آئین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه ها ، کارفرما موظف است در سال 2 دست لباس کار مجاناً در اختیار کارگر بگذارد ، لباس کار باید متناسب با نوع کار باشد و طوری تهیه شود که کارگر بتواندبه راحتی وظایف خود را انجام دهد و موجب بروز حادثه نگردد . برخی تصور میکنند که این موضوع مخصوص کارگاههایی است که کارگران به کارهای سخت مشغول باشند، و حتی در همان کارگاه ها هم به کارمندان بخش اداری تعلق نمیگیرد ولی باید گفت که به کلیه مشمولین قانون کار در هر سال دو دست لباس کار متناسب با نوع کار تعلق می گیرد .

در صورتی که کارفرمایی بجهت اجرای موضوع ماده 61 آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاهها پول لباس کار را به کارگران پرداخت نماید بایستی اطمینان حاصل نماید که لباس کار خریداری شده و نوع آن متناسب با کار بوده و حتماً در کارگاه مورد استفاده قرار گیرد .

هدف ما آشنایی شما با آیین نامه ها و قوانین کار است. امیدوارم در این زمینه نیز مثل تمام مراحل زندگیتان سربلند باشید.

 مطالب مرتبط با در سایت ما

گنجینه نکات قانون کار در حسابداری ( بخش چهارم)

گنجینه نکات قانون کار در حسابداری ( بخش سوم )

گنجینه نکات قانون کار در حسابداری (بخش دوم)

 

گنجینه نکات قانون کار در حسابداری (بخش اول )

 

 

 

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :