فهرست مطالب

تولید

اگر نگاه شما به تولید به عنوان یک ابزار رقابتی باشد، در مقابل رقبایی که به روش سنتی فقط به فکر افزایش تولید و بزرگنمایی هستند کار خیلی مشکلی ندارید. شاید در همین ابتدا برداشت شما اینطور باشد که پیاده سازی این روش بسیار پر هزینه و صرفاً مختص شرکتهای خارج از ایران است در صورتی که این یک روش کاملاً سیستماتیک و جدید است که پیاده سازی آن با یک استراتژی فوق العاده تلفیق شده است.

JIT روش جدید بهرروی تولید در مدیریت کسب و کار

JIT مخفف Just in Time به معنی اقدام به هنگام است. این سیستم مانند یک مشاور تولید برای شما کارایی دارد و تلاش می کند با حذف فعالیت های غیر سودده، راندمان شرکت را بیشتر از گذشته کند. منظور از فعالیت های غیر سودده، فعالیت هایی هستند برای مجموعه ضروری نیستند و یا اگر مدیر تشخیص می دهد که ضروری است، بازخورد خیلی زیادی را در بر ندارد.

اگر بخواهم بصورت خیلی ساده این سیستم را تعریف کنم، کنار گذاشتن روند روتین تولید و انبار کردن بی دلیل موجودی ها و حذف هزینه های جانبی انبار در قالب شیوه های سنتی ، بهترین تعریف خواهد بود. در حقیقت سلسه اقدامات بهنگام در خرید، تحویل و تولید می باشد.

مشکل اصلی روش های سنتی، در نظر گرفتن پارامترهای مشخص از تقاضای بازار است که معمولاً مدیر مجموعه تقاضا را بیش از حد لازم در نظر می گیرد که این نوع عملیات افزایش موجودی ها در انبار و دیگر هزینه های مرتبط با آن را بالاتر می برد. در JIT خرید مواد و تولید آنها تنها زمانی رخ می دهد که تقاضا یا سفارش مشتری ثبت شده باشد. برای روشن شدن موضوع مثالی از یک شرکت نوپا و یک شرکت برند میزنم. فرض کنم خط تولید یک کارخانه در یکی از شهرکهای صنعتی راه اندازی شده است.

و تمامی اقدامات برای تولید محصول صورت گرفته و شروع به فعالیت از فلان تاریخ استارت خورده است. محصولات بعد از روند حساب شده روانه انبار می شود تا برای مراکز پخش و نمایندگی بارگیری شود. نکته ای که در اینجا باید توجه داشته باشید این است که چقدر مدیران به فکر مطالعات و بازاریابی قبل از تولید بوده اند؟ و چقدر برای توسعه فروش قبل از تولید برنامه ریزی کرده اند؟ آیا هدف صرفاً راه اندازی کسب و کار و محور تولید به کمک تسهیلات است؟ و برنامه ریزی فروش بعد از تولید؟ حال آنکه شاید کشش بازار حول محور محصولی باشد که فعلاً با تنها خط تولید پاسخ خوبی دهد و نیازی به افزایش تولید نباشد.

 

تولید
مثال دیگرم از شرکت تویوتا در ژاپن است، بستری که در این شرکت پیاده سازی شده و شاید برای شما جالب باشد نداشتن انبار و یا بهتر عرض کنم حذف انبار در این شرکت معتبر است. کشنده های  مواد اولیه و قطعات مستقیماً به سمت خط تولید هدایت می شوند و از همان ابتدا خط تولید شروع به فعالیت می کند.علت موفقیت این سامانه، حرکت بر اساس مشتری مداری و بازاریابی قدرتمند است.

اگر هم تعداد مدل ها در این شرکت افزایش رفته نشان دهنده سلیقه های متفاوت مشتریان است نه صرفاً با هدف افزایش تولید در مدل های رنگارنگ. بازهم تصور اشتباه نداشته باشید! راه اندازی این نوع سیستم خیلی راحت نیست و نیاز به تحلیل و بررسی استراتژیک کسب و کار شما دارد و به هیچ عنوان در کوتاه مدت جواب نمی دهد. این سیستم به آسان نمودن روند فعالیت تولیدی کمک چشمگیری می کند ولی به آسانی خریداری نمی شود.

البته یکی از انتقادات کلیدی به این سیستم، پایین آمدن امنیت مالی شرکت به دلیل نبود انبار و موجودی ها می باشد و ممکن است فروش در زمانهایی از سال دچار مشکلات جدی شود در کنار آن هم ممکن است باعث استرس بیش از اندازه به کارگران بخش تولیدی وارد کند. آنها چرخه فعالیت را فقط در خط تولید مشاهده می کنند نه در انبارها و باصطلاح روند درآمدزایی و فروش را بیشتر حس میکنند.

از بارزترین مزایای اقدام به هنگام، افزایش کیفیت، حذف کامل ضایعات و استراتژی کاهش خطوط پرهزینه تولید می باشد. همچنین در زمانی که اختلالاتی عادی یا غیر عادی در خطوط تولید رخ می دهد مانند تعمیر ماشین آلات به دلیل خرابی، بدقولی تامین کننده مواد اولیه، پایان یافتن عمر مفید تجهیزات و تعمیر مکرر آنها، سیستم تولید به هنگام 3 نوع استراتژی را به شما پیشنهاد می دهد:

1. تعمیر و نگهداری به صورت برنامه ریزی شده و همزمان
2. کنترل کیفیت جامع
3. سیستم کانبان

در مورد اول باید عرض کنم پیاده سازی آن به این صورت است که بجای اینکه شما یک تعمیرکار استخدام کنید تا شاید یک زمانی مشکل دستگاه ها در خط تولید را برطرف کند و ماهیانه حقوق دریافت کند، کارگذان خطوط تولید را در همان ابتدا طوری آموزش می دهید تا در صورت بروز مشکل، خودش مسئل برطرف کردن مشکل باشد.

در مورد دوم هم بالابردن دقت و سخت گیری در تایید مواد اولیه از سوی واحد کنترل کیفیت می تواند از بروز مشکلات مرجوع نمودن محصول نامرغوب توسط مشتریان و حذف هزینه های سنگین گارانتی جلوگیری کند.
در مورد سوم که کانبان نام دارد کارش عدم انتقال کالای معیوب به مرحله دیگر تولید است.

کانبان یک کلمه ژاپنی و به معنی کارت است. شرکت تویوتا با بررسی و مشاهده هایپرمارکت ها در کشور آمریکا، متوجه یک کانال جدید شد که درآن مشتری پس از انتخاب کالای مورد نظر و مراجعه به صندوق کارتی به صندوق دار می دهد که حاوی حجم و اندازه کالای برداشته شده از قفسه می باشد و با استفاده از اطلاعات خروجی کارت بلافاصله کالای جایگزین توسط کارگران در محل قفسه ها قرار میگرفت.

شرکت تویوتا همین خلاقیت را در تولید محصولات خود استفاده کرد که در قالب یک اصول تدوین شده به کلیه بخشهای تولیدی ابلاغ نمود که کلیات آن عدم انتقال کالای معیوب به مرحله بعد، و دریافت در حد نیاز قطعات هر بخش از بخش قبلی است.

امیدوارم شما کاربر گرامی از این نوع ایده های اثرگذار در تولید محصولات مجموعه خود استفاده کنید و بهره وری را بیش از گذشته نمایید.

میثم حاجی محمدی – مدرس و مشاور مالی گروه پرشین حساب

 

 

پیشنهاد پست برای بروزرسانی بیشتر شما :

مالیات خودروهای میلیاردی در سال 1400

 

دانلود رایگان:فایل صوتی رسیدگی به خط تولید در اداره دارایی

 

کارگاههای تولیدی در مورد هزینه یابی سفارشات چه می دانند؟؟؟؟

 

چرخه مواداولیه در حسابداری تولیدی!!!!

 

۱ حالت متفاوت در مشاوره مالیاتی به اشخاص زیان ده

 

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

    1. میتوانید از تحقیق و مطالعه و استفاده از پروژه های دانشجویی انجام شده در این زمینه کمک بگیرید

  1. در ایران استفاده از چنین روشی تقریبا غیر ممکن به نظر می آید.
    قیمت مواد اولیه دائما در حال افزایش است و نوسانات لحظه ای زیاد است.
    به نظر میرسد ذخیره کردن مواد اولیه مفید تر از JIT باشد.

    1. این طرح در تمامی صنایع کارا نبوده ولی برای همه غیر ممکن نیست،از ارائه نظرات ارزشمند شما تشکر دارم /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :