فهرست مطالب

مهارت تسلط بر قوانین کلیدی و کاربردی در حسابداری شامل چه مواردی است؟

شامل: قانون کار، قانون تامین اجتماعی، قانون تجارت و سایر قوانین کارآمد در زمینه حسابداری است.

داشتن چه مهارت هایی برای یک حسابدار مالیاتی الزامی است؟

حسابداران مالیاتی باید در زمینه قوانین مالیاتی و نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده و معاملات فصلی، دارای مهارت باشند.

مهارت های عمومی یک حسابدار شامل چه مواردی است؟

مدیریت زمان، رزومه کاری، اعتماد به نفس، اطلاعات کافی از محیط کسب و کار و…از مهارت های عمومی این حرفه است.

داشتن مهارت در هر شغلی لازمه رسیدن به موفقیت است. در شغل حسابداری هم داشتن مهارت و دانش کافی باعث موفقیت هر چه بیشتر افراد خواهد شد. در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به بررسی کامل مهارت های مورد نیاز حرفه حسابداری، برای تبدیل شدن به یک حسابدار خوب و موفق میپردازیم، همراه ما باشید.

شغل حسابداری چیست؟

بیایید در ابتدا آشنایی کوچکی با شغل حسابداری داشته باشیم. در اصل حسابداری سیستمی است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل های خاص انجام می‌پذیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات نهایت استفاده را ببرند.

انواع شغل های حسابداری

کار یک حسابدار، تهیه و تنظیم سوابق مالی است. حسابداران با توجه به تخصص و مهارت و علاقه خود به زمینه کاری میتوانند در شرکت های مختلفی کار کرده و امور مالی شرکت ها را اداره کنند. یک حسابدار کارهایی مانند:

♦️ مدیریت حسابداری حقوق و دستمزد یک شرکت

♦️ مالیات

♦️ و سایر پرداخت ها

را در شرکت انجام می‌دهد. شغل حسابداری، شغلی پر از چالش و جنب و جوش است و وظایف حسابدار بسیار حیاتی و مهم است. حسابداری انواع مختلفی دارد از حسابدار عمومی گرفته تا حسابدار مالیاتی همگی وظایف و مهارت های متفاوت خود را دارند. انواع سمت های شغلی حسابداری به شرح زیر است:

♦️ مدیر حسابداری

♦️ مسئول حسابداری

♦️ تحلیلگر کسب و کار

♦️ حسابدار عمومی

♦️ سرپرست حسابداری

♦️ حسابدار پروژه

♦️ حسابدار کارمندان

♦️ حسابدار

♦️ کمک حسابدار

مهارت های مورد نیاز حرفه حسابداری چیست؟

با توجه به سمت های شغلی گفته شده مهارت های مورد نیاز حرفه حسابداری متفاوت از یکدیگر است که شامل موارد زیر است:

♦️ حسابداران رسمی در امور مالیاتی اظهارنامه ها و شکل های مختلف مالی دارای مهارت هستند.

♦️ حسابرسان در مورد محاسبات و تجزیه و تحلیل اطلاعات مهارت دارند.

♦️ حسابداران خصوصی باید فهم درستی از بودجه و قوانین مالی شرکت داشته باشند.

♦️ حسابداران دولتی باید دارای مهارت در زمینه قوانین دولتی و کشوری باشند.

مهارت های مورد نیاز حرفه حسابداری
مهارت های مورد نیاز حرفه حسابداری

♦️ حسابداران صنعتی باید در زمینه جمع آوری طبقه بندی تجزیه و تحلیل خلاصه بندی و تقسیم کردن هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصول و خدمات مهارت لازم را داشته باشند.

♦️ حسابداران مالیاتی باید در زمینه قوانین مالیاتی و نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده و معاملات فصلی باید دارای مهارت باشند.

مهارت های دیگر حرفه حسابداری نیز به شرح زیر است:

تحصیلات دانشگاهی مرتبط

تحصیل در رشته های مرتبط با حسابداری مانند: حسابداری مدیریت اقتصاد باعث برخورداری از اطلاعات علمی از این حرفه می‌شود.

داشتن گواهی نامه مرتبط با حسابداری

دارا بودن گواهی نامه منطبق با استاندارد حسابداری می تواند حسابدار را در ارائه گزارشات و رسیدگی به امور اسناد و دفاتر کمک کند.

آشنایی با انواع حسابداری

آشنایی کلی با انواع حسابداری داشته باشید ولی سعی کنید در چند مورد از رشته های تخصصی مورد علاقه خود مهارت کسب نمایید،  مانند تخصص در زمینه حسابداری صنعتی.

مهارت در تهیه صورت مالی اساسی

یکی از مهارتهای لازم برای حسابدار توانایی تهیه صورتهای مالی اساسی جهت استفاده مدیران درون سازمانی و برون سازمانی هست در نتیجه یک حسابدار باید با تهیه و تکمیل و اقلام مندرج در این صورت حسابها مهارتهای لازم را داشته باشد.

مهارت ثبت دفاتر روزنامه و کل

حسابدار باید دارای مهارت تحریر و نوشتن دفاتر روزنامه و کل را داشته باشد زیرا اکثر مودیان باید دفاتر قانونی داشته باشند و آن را  به ادره مالیات تحویل دهند در غیر این صورت جریمه می شوند از این جهت حسابداران باید با نحوه تحریر دفاتر با رعایت اصول طبق ماده ۹۵ ق.م.م آشنا باشند.  

توانایی در تجزیه و تحلیل اطلاعات و سود و زیان

 یک حسابدار باید توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات را داشته باشد تا بتواند اطلاعات را به درستی در سیستم وارد کرده و در نتیجه گزارشات لازم جهت تصمیم گیری های درون سازمانی و برون سازمانی را جهت استفاده استفاده کنندگان ارائه دهد.

ارائه طرحهای مختلف جهت کاهش هزینه و افزایش سود

یک حسابدار باید توانایی ارائه راه حل جهت کاهش هزینه و جلوگیری از ضرر و افزایش سود به مدیران را داشته باشد و به عنوان یک مشاور طرح های مرتبط  پیشنهادی خود در این زمینه را به مدیریت ارائه دهد.

مهارت در استفاده از نرم افزارهای حسابداری و مجموعه آفیس

از آنجایی که امروزه در شرکتها برای انجام امور حسابداری از نرم افزار و ابزار های حسابداری استفاده می‌شود حسابدار باید مهارت استفاده از نرم افزار حسابداری و همچنین مجموعه آفیس را داشته باشد.

مهارت تسلط بر قوانین کلیدی و کاربردی

حسابدار باید با قوانین کلیدی و کاربردی در زمینه حسابداری آشنا باشد از جمله:

♦️ قانون کار

♦️ قانون تامین اجتماعی

♦️ قانون تجارت

♦️ و سایر قوانین کارآمد در زمینه حسابداری

مهارت در قانون مالیاتی

حسابدار باید به جهت منافع شرکت که در آن مشغول به کار است با قوانین مالیاتی ارزش افزوده، مالیات عملکرد، مالیات بر حقوق و آخرین تغییرات در قانون مالیاتی تسلط کامل داشته باشد تا بتواند گزارشات درست و دقیق که به نفع مجموعه است به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کند.

مهارت های مورد نیاز حرفه حسابداری
مهارت های حسابداری در قانون مالیاتی

مهارت در استاندارد حسابداری

حسابدار باید با فایل استانداردهای حسابداری pdf که چهارچوب حسابداری بر پایه آن نهاده شده است آشنا باشد و طبق این استانداردها امور حسابداری را انجام دهد.

مهارت محاسبه بهای تمام شده کالا و خدمات

در اکثر شرکت های تولیدی، پیمانکاری و صنعتی بحث بهای تمام شده بسیار با اهمیت بوده و از این حیث حسابدار باید مهارت کافی در این زمینه را دارا باشد و موقعیت شغلی خود را افزایش دهد. معمولا در هر حرفه یک سری مهارت وجود دارد که پایه یادگیری مهارت های پیشرفته تر است. در حسابداری هم این قاعده نیز وجود دارد، مهارت های عمومی یک حسابدار به شرح زیر است:

مهارت روابط عمومی

حسابدار موفق باید دارای روابط بهینه بین خود و مدیران و صاحبان سهام در شرکت و سایر سازمانها مانند بیمه تامین اجتماعی و مالیات در خارج از شرکت باشد.

♦️ باید دارای روابط کاری بین همکاران خود باشد

♦️ توانایی برقرار کردن جلسات را داشته باشد

♦️ برای حضور در جلسات برون سازمان مانند سازمان امور مالیاتی نیز آماده باشد

♦️ توانایی در انجام کار به صورت گروهی و حس مسئولیت پذیری

اطلاعات کافی از محیط کسب و کار

حسابدار باید از محیط کسب و کار و تاثیرات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بر روی آن مطلع باشد از این رو با فهم درست از این تاثیرات می‌تواند تحلیل درست تری از اطلاعات مالی داشته و گزارشات بهتری جهت تصمیم گیری مدیران به آنها ارائه دهد.

خلاقیت

حسابدار باید در ارائه پیشنهادات برای حل مشکلات موجود و بهینه کردن موقعیت شرکت دارای خلاقیت باشد و توانایی ارائه راه‌حل‌‌های جدید و تازه با توجه به امور جاری و به روز به مدیریت را داشته باشد.

🔻نکته

در واقع داشتن هوش تجاری مهمترین مهارتی است که امروزه یک حسابدار باید از آن برخوردار باشد.

اعتبار و درستکاری

داشتن حس اعتماد و اطمینان از درستی کار یک حسابدار بهترین اعتباری است که حسابدار در دوره کاری خود به دست می‌آورد.

رازدار بودن در مورد اطلاعات مالی

از آنجایی که یک حسابدار از کلیه اسرار مالی موسسه و مدیران مطلع است باید رازدار باشد و به هیچ وجه اسرار مالی شرکت را نزد دیگران فاش نکند.

داشتن دقت و تمرکز در طول انجام کار

یک حسابدار باید دارای دقت و تمرکز کافی در مورد کارهای روزمره خود باشد و بتواند کارهای مالی را در طول روز با دقت و به درستی به ثبت برساند.

بالا بودن اشتیاق

حسابدار باید دارای اشتیاق در حرفه حسابداری باشد و از اینکه فکر کند کار حسابداری کاری حوصله سر بر است اجتناب کند.

ظاهر 

یک حسابدار باید دارای ظاهری مرتب و آراسته باشد.

اعتماد به نفس

حسابدار باید دارای اعتماد به نفس نسبت به کاری انجام می‌دهد باشد در غیر این صورت ممکن است دچار استرس شده و این کار باعث ایجاد مشکل در کار می‌شود.

مهارت های مورد نیاز حرفه حسابداری
داشتن اعتماد به نفس در شغل حسابداری از الزامات است.

توانایی کمک رساندن به دیگران

حسابدار باید دارای مهارت کمک رساندن به دیگران در مواقع حل مشکل و ارائه راه حل مرتبط حرفه ای باشد.

مدیریت زمان

حسابدار باید مهارت برنامه ریزی انجام دادن کارهای خود در زمان معین را داشته باشد.

پیشنهاد میشود بخوانید: حساب تفصیلی چیست؟

رزومه کاری

حسابدار با داشتن رزومه کاری موفق و قوی است که می تواند نظر مدیر را برای استخدام جلب کند در نتیجه حسابداران باید با اصول مصاحبه شغلی آشنا باشند چون تنها داشتن مدرک تحصیلی کافی نیست بلکه داشتن مهارت و رزومه قوی است که جهت استخدام به شما کمک می‌کند تا نظر مدیر را برای استخدام شدن به خود جلب کنید.

پیشنهاد ویژه

برای به دست آوردن مهارت کافی و کارا در حرفه حسابداری نیاز است دوره های مناسب و همچنین جامعی را بگذرانیم. پرشین حساب طی تلاش های چندین ساله و با بهره گیری از اساتید فوق العاده دوره حسابدار ثروت آفرین را که یک دوره آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته است تهیه و تنظیم نموده تا به بهترین خود در حرفه حسابداری تبدیل شویم.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

8 پاسخ

  1. ضمن تشکر از مقاله خوبتون، بعنوان یک حسابدار همیشه دقت، نظم و تجربه خیلی بهم کمک کردن و البته برای ارتقای شغلی همیشه یادگیری یه فیلد جدید حسابداری به دردم خوردن

    1. سلام کاربر گرامی، خوشحالیم از این که مطالب سایت پرشین حساب برای شما مفید واقع شده است.

  2. باسلام خدمت تیم مفید پرشین لطفا وظایف یه حسابدارو که توی یه شرکت تولیدی کارمیکنه برای من لیست کنید در حد امکان بصورت ریز ممنون وتشکر

    1. سلام کاربر عزیز
      وظایف یک حسابدار صنعتی علاوه بر سایر وظایف یک حسابدار عادی از جمله امور روزانه و عادی حسابداری و انجام امور مالیاتی،شناسایی عوامل تولید جهت محاسبه بهای تمام شده جهت قیمت گذاری صحیح تولیدات می باشد. همچنین نحوه هزینه یابی درست و سرشکن هزینه ها در محاسبه بهای تمام شده.
      موفق و پیروز باشید.

  3. باتشکر از زحمات شما وسایت مفید شما.
    مراحل ونحوه تحریر دفاتر قانونی بااستفاده از سند سیستم نرم افزار همکاران سیستم را بیان بفرمایید.
    درصورت امکان به ایمیل ارسال گردد.ممنون وسپاسگزارم. 93.09.01

    1. سلام کاربر عزیز
      اول باید در نرم افزار به قسمت دفاتر قانونی بروید.
      قبل از پرینت در قسمت تنظیمات تعداد خط های نرم افزار رو منطبق با خط های دفاتر تنظیم کنید و پرینت بگیرید.
      سپس از روی پرینت های دفتر روزنامه شروع کنید به تحریر دفتر روزنامه یصورت پشت سر هم .
      نکته قابل اهمیت در تحریر دفتر کل هم این است که مانند دفتر روزنامه همه صفحات پشت سرهم نیست و باید بر اساس حسابهای کل و به ترتیب حروف الفبا و با رعایت مشخص کردن صفحات مورد نیاز اقدام به نوشتن کنید و بین حسابهای کل تعدای صفحه خالی باشد.
      موفق باشید.

  4. سلام متشکرم :

    تاابن لحظه تمام موارد ارسالی ازسایت پرشین حساب به ایمیل اینجانب کارآمد بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :