فهرست مطالب

333333333

به نام خدا.عرض سلام و خسته نباشید صمیمانه دارم خدمت شما همراهان پرشین حساب.امروز در ادامه بحث های گذشته پیرامون نحوه حسابرسی هزینه ها به نحوه حسابرسی هزینه های بازخرید خدمت کارکنان و ذخیره بازخرید مرخصی استفاده نشده و حق سنوات و هزینه ضایعات کالا و مواد اولیه خواهیم پرداخت .

1- چنانچه در آیین نامه استخدامی شرکت یا سایر ضوابط مدرن ، بازخرید خدمت کارکنان پیش بینی شده است مطالعه و خلاصه موارد یادداشت شود و اگر شرکت خارج از ضوابط مدرن روشی را اعمال می نماید ، ضمن بررسی روش مورد عمل ، خلاصه آن یادداشت شود.

2- صورتی از کارکنان اخراج شده که به آنان مزایای اخراج پرداخت شده است به شرح زیر تنظیم شود:

شماره و تاریخ سند ،نام و سمت قبلی دریافت کننده ، تاریخ استخدام کارمند اخراجی ، آخرین حقوق ماهیانه کارمند اخراجی ف مبلغ بازخرید خدمت ، مبلغ خسارت اخراج ، مبلغ بازخرید مرخصی ، مالیات قانونی بازخرید مرخصی ، مالیات بانکی مکسوره شرکت، اقلام فاقد مدرک ، اقلام غیر قابل قبول (اگر مزایای فوق الذکر هر ساله طی لیست های تنظیمی به کارکنان شرکت پرداخت می گردد احتیاج به تنظیم صورت ریز لیست نیست.)

3- پرونده پرسنلی کارکنان اخراجی مطالعه شود و از نظر تاریخ استخدام و مدت خدمت آنان اطمینان حاصل گردد .

4- محاسبات شرکت در خصوص بازخرید خدمت ، خسارت اخراج و بازخرید مرخصی کارکنان اخراجی با توجه به آرای صادره از طرف ادارات کار یا توافق به عمل آمده با در نظر گرفتن مقررات قانونی کنترل شود.

5- طرف حساب پرداخت های موضوع بند 4 ملاحظه شود و پرداخت آن به ذی نفع احراز شود.

6- هزینه بازخرید مرخصی کارکنان شاغل بر اساس مطالعه پرونده پرسنلی آنان و مقررات شرکت و کنترل محاسبات مربوطه بررسی شود.

7- چنانچه مزایای بازخرید خدمت و خسارت اخراج هر ساله به کارکنان پرداخت و با آنان تسویه می شود، لیست های مربوط به این مزایا از نظر محاسبات ، مطابقت با پرونده پرسنلی کارکنان ، احراز پرداخت ، محاسبات مالیات و غیره کنترل و بررسی شود.

8- در مواقعی که این مزایا در سال پیش بینی و برای آنان ذخیره منظور می گردد ، پرداخت مبالغ پیش بینی شده در سال بعد پیگیری و احراز شود و نیز در مورد مبالغ پیش بینی شده بررسی لازم انجام شود.

9- در مورد حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده به بند 5 ماده 91 قانون مالیات ها توجه شود.(درخصوص استفاده از معافیت)

10- ذخیره مربوط به هزینه مرخصی استفاده نشده کارکنان به علت عدم پیش بینی در بند 2 ماده 148 از جمله هزینه های قابل قبول نمی باشد اما با توجه به تخصیص آن مشمول کسر مالیات تکلیفی است.

هزینه های ضایعات کالا و مواد اولیه :

الف) قبول دفاتر:

اداره امور مالیاتی بایستی با توجه به نگهداری مواد اولیه ، نرخ مواد اولیه ، نوع مواد اولیه ، کشور فروشنده ، نوع ماشین الات فروشنده ، تخصص کارگران ، کارگران ، فرسودگی ماشین آلات و مقایسه آن با ضایعات سالهای قبل موسسه و سایر مورد رسیدگی موسسات مشابه میزان ضایعات متعارف را با توجه به عوامل فوق الذکر تعیین کند.ضمنا بایستی توجه شود بعضی از موسسات که ناچارند کالای خریداری و یا ساخته شده خود را با نرخ مصوبه دولت به فروش رسانند کالای سالم خود را با وسایل مختلف تبدیل به ضایعات نموده و آن را به عنوان ضایعات با نرخ بازار بدون محدودیت به فروش می رسانند .بنابراین ممیزین مالیاتی بایستی توجه داشته باشند که میزان ضایعات و علل ضایع شدن و قیمت فروش به دقت مورد بررسی قرار دهند.

ب ) علی الراس:

1- در صورتیکه قیمت تمام شده کالا یا مواد ضایع شده قبلا جزء قیمت تمام شده کالای خریداری یا ساخته شده منظور گردیده ،فروش ضایعات کلا سود بوده و اعمال ضریب بر روی فروش در این حالت صحیح نمی باشند.

2- در صورتیکه قیمت تمام شده کالا یا مواد ضایع شده قبلا جزء قیمت تمام شده کالای ساخته شده منظور نشود و برای آن حساب جداگانه در نظر گرفته شده است ، درآمد مشمول مالیات فروش ضایعات با اعمال ضریب مناسب بر روی فروش ضایعات تعیین خواهد شد .

مطالب مرتبط با این بخش:

حسابرسی هزینه ها (بخش اول)

حسابرسی هزینه ها (بخش دوم)

در پایان امیدوارم مطالبارائه شده در بالا مفید بوده باشد و به شما در درک هر چه بهتر نحوه حسابرسی هزینه ها کمک کند .

سربلند وپیروز باشید.

اعظم رزی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. با سلام خدمت خانم رزی

    من فایل ویدیوئی تحریر دفاتر رادریافت کردم ولی قرار شده بود فایل اکسل هم به عنوان جایزه ارسال شود که متاسفانه نشده

    در مورد تحریر دفاتر توضیحات شما بسیار کلی بود اصلا در مورد نحوه پلمب توضیح نداده اید چرا هیچ توضیحی در مورد قلم خوردگی یا اشتباه در نوشتن ونحوه اصلاح آن توضیح نداده اید؟
    چرا در مورد بستن پایین صفحات در دفتر کل راهنمایی نکرده اید؟

    منتظر توضیحات بیشتر تون هستم

  2. با سلام

    مطالبتون بسیار مفیده . ممنون از زحمتتون
    فقط در قسمت پایین سوال دارم که خرید کالایی ک بعدا قسمتی از اون تبدیل به ضایعات میشرو مگه ما میتونیم جزو ب ت خرید نیاریم چون قابل پیشبینی که نیست و درمورد بند دوم مطلب پایین هم لطفا توضیح بدید که اگر منظورتون از ب ت ضایعات اون قسمت از خریده که ضایعات شده من اینطوری برداشت کردم ک واسه رسیدن به قسمت دوم باید ب ت ضایعاتو بصورت جدا بیاریم یکم بیشر توضیح بدید .
    در صورتیکه قیمت تمام شده کالا یا مواد ضایع شده قبلا جزء قیمت تمام شده کالای خریداری یا ساخته شده منظور گردیده ،فروش ضایعات کلا سود بوده و اعمال ضریب بر روی فروش در این حالت صحیح نمی باشند.

    ۲- در صورتیکه قیمت تمام شده کالا یا مواد ضایع شده قبلا جزء قیمت تمام شده کالای ساخته شده منظور نشود و برای آن حساب جداگانه در نظر گرفته شده است ، درآمد مشمول مالیات فروش ضایعات با اعمال ضریب مناسب بر روی فروش ضایعات تعیین خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :