فهرست مطالب

e5997__modern-office-design

به نام ایزدن منان و عرض سلام و ادب به کاربران با صلابت پرشین حساب ، مخاطب اصلی مطلب امروز ما مدیران و کارفرمایان عزیز می باشند . کارفرمایان فهیم و ارزشی نقش بسیار مهمی را در کشور و مهتر از آن اشتغال زایی در شغل حسابداری دارند. اگر بدون مقدمه چینی بخواهم برم سر اصل موضوع ، می توان اینطور مطرح کرد که شما چقدر با کارهای اجرایی یک حسابدار آشنا هستید ؟ من به عنوان یک مورد تحقیقاتی از مدیران شرکتهایی که با من همکاری می کنند و نیروی حسابدار و حتی مدیر مالی استخدام کرده اند ، سوال کردم . بیشتر این دوستان می گفتند یک دوره آشنایی مقدماتی حسابداری را گذرانده اند و چیزهای از حسابداری می دانند و خوشبختانه تعدادی از این دسته از مدیران کاملاً آشنا به حساسیت و دقت شغل حسابداری بودند ولی متاسفانه تعداد دیگری ، بدون اینکه این سخن را به حسابدار خود انتقال داده باشند ، می گفتند کار زیادی نداره و من خودم وقت ندارم که کارهای حسابداری انجام دهم .

پاسخ کوبنده به کارفرمایان سطحی نگر

من یک پاسخ به دوستان عزیزی که ارزش زیادی برای بخش مالی قائل نیستند و یا لااقل به حساسیت موضوع اشرافیت دارند و جور دیگری وانمود می کنند ، می دهم شاید تاثیر بیشتری در روند شغلی آنها داشته باشد. اگر بخواهم از پاسخ خود این دوستان شروع کنم ، وقت و زمان است . به قول کارفرمای عزیزی که می گوید خودم اگر وقت داشتم انجام می دادم ، باید عرض کنم که شما به گفته خودتان برای بدست آوردن زمان کافی برای تمرکز بر روی بازایابی و فروش و بالاخره سوددهی مجموعه خود ، یک نیرویی را جذب کرده اید که سیستم مالی شما را کنترل کند . اگر بخواهید درگیر فرآیند حسابداری شودید مطمئن باشید با د اشتن یک فروشگاه و مجموعه کوچکتر ، نمی توانید آن کیفیت استاندارد و تخصصی را در حسابداری پیاده سازی کنید و البته قادر خواهید بود تا حدودی در جریان رفت و آمد موجوه و اسناد قرا  بگیرید .

امور حسابداری تنها آیتمی است که قناعت و صرفه جویی در آن ، عواقب مخرب و خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت 

شما به عنوان سرمایه گذار و کسی که تمامی تمرکز درآمدزایی خود را بر روی فعالیت اقتصادی خود گذاشته است ، هیچگاه حاضر نخواهید بود زحمات خود را به دلیل عدم آگاهی از مسائل مالی و ارجاع آن به یک نیروی متخصص تلاشهای شبانه روزی و اعتبار خود را دچار مشکل کنید. پس قدر یک نیروی کارآمد و موثر دربخش مالی خود را بدانید و به همین راحتی نگذارید به دلیل مسائل سطحی و نگرش بازار گونه دچار تفکیک چنین نیرویی از سیستم خود شوید . چون این یک واقعیت است و مطمئن باشید یک نیروی مسلط به امور مالی ، انقدر فضا برای جذب مجدد در بازار کار دارد. حتی من به شما توصیه می کنم نیروی های خود به صورتی حفظ کنید که بعد از کسب تجربه و تسلط بالاتر قصد جدایی از شرکت شما را نداشته باشد.

بزرگترین اشتباه : بدست آوردن سود بازاری

یکی از اشتباهات مدیران بنگاه های اقتصادی و حتی متاسفانه شرکتهای تجاری و بازرگانی ، نحوه محاسبه سود و زیان است . من در سال گذشته مدیرمالی یکی از نمایندگی های توزیع و فروش شرکت سیمان شدم و از نزدیک شاهد این اشتباه شدم . یک روز جهت کنترل اسناد حسابداری به آنجا مراجعه کردم و محاسبات خانم حسابداری که عجولانه تصمیم داشت در  جدول در اکسل  قرار دهد ، توجهم را به خود جلب کرد . وقتی دلیل انقدر عجله را از او جویا شدم ، ایشان گفتند امروز جلسه هیات مدیره داریم و باید سود را اعلام کنیم . با توجه به بروز بودن نر م افزار حسابداری ، و مورد قبول نبودن محاسبه سود از آن طریق ، مجبورم سود را از روشی که خودشان قبول دارم ، محاسبه کنم . بلافاصله با بررسی محاسبات متوجه اشتباه فاحش و وحشتناکی شدم که متاسفانه رویه  اصلی مدیران این شرکت شده بود . خیلی خلاصه اینطور نوشته می شد که تقریباً مانند ترازنامه برخی از آیتمها مانند بدهکاران و بستانکاران و بانک و سرمایه در دو طرف نوشته می شد و اختلاف دارایی ها و بدهی ها به عنوان سود نشان داده می شد. در صورتی که سودی که صورت سود و زیان نشان می داد شاید کمتر از نصف این مبلغ می شد.

ضمن آرزوی موفقیت برای همه مدیران پر توان مجموعه های اقتصادی کشور ، به عنوان یک برادر کوچکتر پیشنهاد می کنم ، با دید گسترده ای  بر  چیدمان امور مالی خود تمرکز کنند و اگر نیرویی دارید که واقعاً ارزشی است حتما و ترجیحاً در حد معقول از آن حفظ و حراست کنید .

دوستان عزیزی که نیاز به مشاوره در مورد جذب نیروی حسابدار متخصص و کارآمد دارند می توانند ، سوالات خود را در سامانه پرسش و پاسخ به آدرس www.persianhesab.com/ask مطرح نمایند.

 

موفق باشید

میثم حاجی محمدی 

 

هر گونه کپی  برداری و انتشار مطالب  بدون ذکر منبع ( نام سایت پرشین حساب )  تخلف محسوب شده  و پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت ! 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :