فهرست مطالب

سلام دوست عزیز پرشین حساب

با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی ارائه اظهارنامه و جمع آوری لیست دارایی و اموال، امروز چند نکته مهم درباره کنترل داخلی دارایی و اموال حضورتان تقدیم می کنیم .

بخش های کلی در ارتباط با حسابداران:

1- مطابقت سیستم حسابداری و دارایی ثابت

2- استفاده از نرخهای موضوع ماده 151 قانون مالیات مستقیم

3- صحت محاسبه استهلاک دارایی های ثابت

4- بررسی پوشش بیمه ای اموال شرکت

5- بررسی پلاک کوبی مناسب اموال شرکت

6- مشاهده عینی اموال شرکت

7- ارزشیابی صحیح اموال شرکت

برای تحقق مورد اول، کاربر باید گزارشی تهیه کند که بهای تمام شده هر طبقه اموال (برای مثال ماشین آلات و تجهیزات ، اثاثیه اداری ، وسایط نقلیه و …) اضافات و کسورات انها طی دوره و بهای تمام شده پایان دوره ، استهلاک انباشته اول دوره ، اضافات و کسورات انها طی دوره و بهای تمام شده پایان دوره ، استهلاک انباشته اول دوره ، اضافات و کسورات ان طی دوره و استهلاک انباشته پایان دوره و در نهایت ارزش دفتری پایان دوره را نشان دهد.

چنین گزارشی مشابه خلاصه ای از کل گردش اموال واحد تجاری است که یکی از یادداشت های همراه صورتهای مالی را به خود اختصاص داده است.

پیشنهاد میشود بخوانید: حسابداری مقایسه اجاره دارایی در مقابل خرید چگونه است؟

حسابدار باید بررسی کند که نرخهای جداول ماده 151 قانون مالیات های مستقیم در محاسبه استهلاک اموال بکار رفته باشد . حسابدار باید بتواند گزارشی از سیستم تهیه کند که نشان دهد برای هر طبقه اموال چه روش و چه نرخی استفاده شده است.

گزارش دیگری که مورد نیاز است ، گزارش ریز پلاک های اموالی است که به تفکیک، مانده اول دوره ، اضافات و کسورات انها و استهلاک مربوطه را نشان دهد. حسابدار چند مورد از پلاک های اموال را بصورت تصادفی انتخاب کرده محاسبه استهلاک ان را کنترل میکند .

تیم رسیدگی برای مشاهده عینی دارایی و کنترل پلاک کوبی انها (شماره اموال) باید بداند که هر پلاک در کجای واحد تجاری قرار دارد. کاربر باید بتواند گزارشی از سیستم دارایی ثابت اخذ کند که شماره پلاک دارایی ، محل استقرار و نام پلاک را ارایه نماید. از طرفی تمام اموال پلاکدار باید در نرم افزار دارایی ثابت وارد شده باشند لذا حسابدار هم از سیستم به دارایی فیزیکی میرسد و هم از دارایی به سیستم ردیابی میکند تا هردو ادعای مدیریتی کامل بودن و وجود را اثبات کند.

در بخش های بعدی توضیحات مفصل تری در این رابطه ارائه خواهد شد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :