فهرست مطالب

صورت معاملات فصلی چیست؟

گزارشی از اطلاعات کلیه مراودات مالی و پولی مودیان مشمول و هویت طرف مقابل آنها است.

موارد ارسال صورت معاملات فصلی چیست؟

خرید، فروش، قرارداد، صادرات، واردات، حق العملکاری، پیمانکاری، فعالیتهای ساخت و پیش فروش املاک، قرارداد اجاره.

موارد معاف از ارسال معاملات فصلی چیست؟

موارد مذکور در فصل 5 آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده 169 اصلاحی 1394/04/31 قانون مالیاتهای مستقیم که در مقاله به تفصیل مطرح شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی فعالان اقتصادی بر اساس ماده ۱۶۹ ق.م.م، ارائه گزارش خرید و فروش مربوط به فعالیت اقتصادی در موعد مقرر است. ارائه لیست خرید و فروش‌ها که یکی از روش‌های خوداظهاری مالیاتی است، توسط سامانه سازمان مالیاتی انجام می‌شود. همچنین میتوانید ویدئوی مربوط با گزارشات فصلی که نکات مهمی از این گزارش را دارد را تماشا کنید. با ما همراه باشید.در پرشین حساب حتما آموزش حسابداری را دنبال کنید .

🎦 ویدیوی آقای حاجی محمدی در مورد گزارشات فصلی ماده ۱۶۹

از آنجا که مودیان موظفند در سامانه معاملات فصلی اطلاعات مربوط به شناسه ملی خود و طرف مقابل و کلیه مراودات مالی خود را ثبت و گزارش نمایند، سوالات بسیاری در زمینه نحوه گزارش این اطلاعات برای آنها پیش می‌آید. به دلیل اهمیت گزارش دقیق معاملات در زمان تعیین شده، در این مقاله از سری مقالات معاملات فصلی بر آن شدیم تا شما را با صورت معاملات فصلی، مشمولین ارسال آن، جرائم عدم ارسال و نحوه رسیدگی به آن‌ها آشنا نماییم.در ویدیوی زیر آقای حاجی محمدی به این سوالات پاسخ می‌دهد. نمونه‌ای از سوالات به شرح زیر است:

  1. چه کسانی می‌توانند معاملات را به صورت تجمیعی در سامانه وارد نمایند؟
  2. اگر تعداد خریدهای زیادی از یک نفر داشته باشیم و یا تعداد خریدهای زیادی از چند نفر داشته باشیم، آیا باید یک به یک اطلاعات را وارد نماییم؟
  3. قبوض آب و برق و گاز و دیگر هزینه‌های جزئی مانند هزینه‌های آشپزخانه و پست و مواردی از این دست هم باید در معاملات فصلی وارد شوند؟
  4. فروش و خرید با افرادی که شناسه ملی (کد اقتصادی) و اطلاعات ندارند، چگونه باید در فهرست گزارشات فصلی ارائه شود؟
  5. هزینه مربوط به ملک و اجاره باید در کدام قسمت از گزارش معاملات فصلی باید ارائه شود؟
  6. شناسه ملی شرکت آب و برق و گاز برای وارد کردن در صورت معاملات فصلی از کجا دریافت می‌شود؟
  7. در قسمت معاملات خارجی باید ارقام به ریال وارد شود یا به نوع ارز؟

معاملات فصلی چیست؟

در تعریف معاملات فصلی باید گفت به کلیه مراودات مالی فعالان اقتصادی در یک فصل، معاملات فصلی گفته می‌شود. 
این مراودات عبارتند از:

  • کلیه اطلاعات مربوط به خرید و فروش
  • قراردادهای بازرگانی، پیمانکاری و حق العمل کاری
  • اطلاعات مربوط به صادارات و واردات اعم از بیمه و حمل و نقل بار
  • اجاره
  • خرید و فروش سکه طلا و ارز

صورت معاملات فصلی چیست؟

بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم ایران، مودیان مشمول موظفند کلیه گزارشات مربوط به مراودات مالی خود را تحت عنوان صورت معاملات فصلی در مهلت زمانی مشخصی در سامانه سازمان مالیاتی ثبت و ارسال نمایند.

قانون صورت معاملات فصلی

بر اساس مواد 169 و 169 مکرر ق.م.م، کلیه مشمولین ارسال گزارشات فصلی، موظف به اجرای تکالیف زیر هستند:

🔹 صدور صورتحساب برای تمامی معاملات خود

🔹 درج کلیه اطلاعات خود و طرف معامله در صورتحساب‌ها و قراردادها

🔹 ارسال فهرست معاملات و قراردادها به سازمان مالیاتی در مهلت مقرر

🔹 نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک مربوط به معاملات

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: تفاوت ماده 169 و 169 مکرر

قانون حد نصاب معاملات کوچک

مودیان مشمول ارسال معاملات فصلی خرید و فروش، می‌توانند برای خریدهای تا میزان 5 درصد مبلغ حد نصاب معاملات کوچک، موضوع تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات، معاملات مذکور را طی یک سطر به صورت تجمیعی در معاملات فصلی به شرح (معاملات کمتر از 5% مبلغ حد نصاب) درج نمایند.

اهمیت معاملات فصلی در حسابداری

ارسال لیست گزارشات فصلی که با عناوینی مانند معاملات فصلی 169، گزارش خرید و فروش فصلی نیز شناخته می‌شود، یک روش ابراز درآمدها و هزینه‌ها به سازمان مالیاتی است. این کار با هدف ایجاد فضای شفاف مالی و مالیاتی، پیشگیری از فرار مالیاتی و یا کتمان درآمد مودیان با پیگیری انجام معاملات از هر دو طرف معامله انجام می‌شود.

گزارشات فصلی چیست
گزارشات فصلی به معنی ثبت و ارسال اطلاعات مربوط به مراودات مالی و پولی طی یک فصل است

نحوه ارسال معاملات فصلی

ارسال فهرست معاملات فصلی به صورت الکترونیکی (غیرحضوری) انجام می‌شود. سازمان مالیاتی برای ارسال اطلاعات گزارشات فصلی دو روش برخط و غیربرخط به شرح زیر در نظر گرفته است.

روش های ارسال صورت معاملات فصلی

روشهای ارسال اطلاعات گزارش فصلی عبارت است از:

  1. روش آنلاین: (online) ارسال معاملات فصلی در سامانه مالیاتی
  2. روش غیر آنلاین: (offline) ارسال گزارشات فصلی با نرم افزار  TTMS

 شیوه کار به این صورت است که پس از ثبت اطلاعات در سامانه الکترونیکی ارسال صورت معاملات مودیان مالیاتی به یکی از دو روش فوق و تایید اطلاعات با استفاده از “ثبت نهایی” گزارش شما برای سازمان ارسال می‌شود؛ پس از آن تنها یک بار امکان ویرایش اطلاعات برای مودیان وجود دارد.

به دلیل پرتکرار شدن سوالات درباره نحوه تنظیم گزارش فصلی به شکل اصولی و همچنین ارسال بی‌نقص اطلاعات برای سامانه سازمان مالیاتی، تصمیم گرفتیم با تهیه دوره غیر حضوری آموزش گام به گام صورت معاملات فصلی، سطح آگاهی حسابداران و مدیران مالی را بالاتر ببریم و به آن‌ها در ثبت دقیق اطلاعات گزارشات فصلی کمک کنیم.

📌 نکته

دقت نمایید که ارسال صورت معاملات فصلی ماده 169 مکرر تنها به صورت غیرحضوری امکان پذیر است و هیچ راهکاری برای ارسال حضوری وجود ندارد.

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی

دوره مالی تکمیل و ارسال گزارشات فصلی خرید و فروش همان گونه که از نامش پیداست، به صورت فصلی یا سه ماهه تعریف شده است. به این ترتیب، مودیان مشمول موظفند در مهلت ارسال معاملات فصلی مشخص شده پس از پایان فصل، نسبت به تکمیل و ارسال گزارشات مربوط به کلیه مراودات مالی خود را به سازمان مالیاتی اقدام نمایند.

مشمولین ارسال صورت معاملات فصلی

بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، مشمولین ماده 169 معاملات فصلی به شرح زیر هستند:

🔸 کلیه اشخاص حقوقی

🔸 صاحبان مشاغلی كه حسب نوع و یا حجم فعالیت جزو مشاغل گروه اول مالیاتی در گروه بندی جدید مودیان، موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیاتها، محسوب می‌شوند

📌 نکته

دقت کنید که بر اساس دادنامه شماره 2461 تا 2463 دیوان عدالت اداری و همچنین بخشنامه ۲۱۰/۴۹۳۵۷ مورخ ۹۸/۱۰/۱، بند ج ماده 9 آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 ق.م.م ابطال شد. به عبارت دیگر، صاحبان مشاغلی که مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، تنها در صورتی که جز گروه اول مالیاتی هستند مشمول ارسال معاملات فصلی اشخاص حقیقی خواهند شد. در غیر این صورت الزامی برای گزارش اطلاعات خرید و فروش‌های خود ندارند.

چه اطلاعاتی در معاملات فصلی درج می شود؟

مودیان مکلفند در صورت معاملات فصلی ماده 169 کلیه اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادهای خود را بر اساس استانداردهای سازمان مالیاتی ثبت و گزارش نمایند. این اطلاعات بر اساس نوع معامله یا قرارداد متفاوت است؛ اما درج اطلاعات زیر در کلیه گزارش‌ها ضروری است:

  • اطلاعات هویتی و مکانی طرفین معامله یا قرارداد
  • اطلاعات مربوط به مجوزهای فعالیت طرفین معامله یا قرارداد
  • اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادهای طرفین معامله
  • اطلاعات مالی و پولی و اعتباری و سرمایه‌ای
  • اطلاعات مربوط به دارایی‌ها، اموال و املاک و نقل و انتقال آنها
  • موارد مربوط به ارزش افزوده

همچنین برای مواردی نظیر صادرات یا واردات درج اطلاعاتی نظیر ارز مورد استفاده و نرخ برابری آن و یا اطلاعات و مجوزهای مربوط به ورود یا خروج قانونی موضوع معامله از جمله شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی طرف قرارداد (جهت واردات) الزامی است.

اصلاعات قابل درج در صورت معاملات فصلی
کلیه اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادها و اطلاعات هویتی طرفین آنها در گزارشات ثبت میشود

معافیت های گزارش فصلی

بر اساس پنجمین فصل از آیین نامه اجرایی تبصره (3) ماده 169 (اصلاحی مصوب 1394/04/31 قانون مالیات های مستقیم)، مودیان الزامی به درج موارد زیر در فهرست ارسالی گزارشات فصلی خود ندارند:

🔸 خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار

🔸 خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم‌الشرکه

🔸 سود و کارمزد و جریمه‌های بانکها، صندوق تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق‌های قرض‌الحسنه

🔸 حق عضویت اعضای مجامع حرفه‌ای، احزاب و انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح

🔸کمک‌ها، جوایز و هدایای بلاعوض

🔸 مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (به استثنا مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر مالیاتی، حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاه‌های اجرائی پرداخت می‌شود

🔸 سود سهام و سهم الشرکه

🔸 حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم؛ (اگر مبالغ پرداختی برای پرسنلی باشد که در فهرست حقوق بگیران قرار دارند، در اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم الزامی به ارائه مبالغ پرداختی به ایشان نیست و موارد مذکور در زمره مالیات بر حقوق محسوب می‌شود)

🔸 وجوه پرداختی بابت حق نگهداری (شارژ) ساختمان محل فعالیت و آبونمان‌های پرداختی

🔸 مواردی که معامله محسوب نمی‌شوند و یا معاملاتی که با مشاغل فصل چهارم باب سوم قانون مالیات های مستقیم و اشخاص حقوقی نباشد، مشمول ارسال فهرست معاملات فصلی نیست. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وام بانکی
  • هزینه استهلاک
  • هزینه حقوق موضوع تبصره ماده 86 حقوق قانون مالیات‌های مستقیم
  • بیمه تامین اجتماعی

📌 نکته

معافیت کالا و خدمات ماده 9 تا 12 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، به معاملات فصلی ربطی ندارد. در واقع معافیت این کالاها و خدمات، آنها را از ثبت سند معاملات فصلی در سامانه گزارشات فصلی خارج نخواهد کرد.

جرائم تخلف در صورت معاملات فصلی

علیرغم اینکه ثبت و ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی مشمول پرداخت مالیات نیست، عدم ارسال صورت معاملات و یا تخلف در ثبت دقیق و شفاف معاملات، مشمول پرداخت جرایم معاملات فصلی است. بخشی از این جرایم به شرح جدول زیر است:

شرح تخلفنرخ جریمهماخذ محاسبه جریمه
عدم صدور صورتحساب فروش کالا و یا ارائه خدمت2%مبلغ مورد معامله
عدم درج شماره اقتصادی خود2%مبلغ مورد معامله
عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله2%مبلغ مورد معامله
استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران2%مبلغ مورد معامله
استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود2%مبلغ مورد معامله
عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان طبق روش­های تعیین شده1%مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است
جدول جرائم معاملات فصلی

📌 نکته

اصلاح صورت معاملات فصلی ارسال شده، تنها در صورتی که در مهلت تعیین شده انجام شود، مشمول جریمه نخواهد بود.

تفاوت صورت معاملات فصلی با ارزش افزوده

از آنجا که دوره مالی معاملات فصلی و ارزش افزوده هر دو به صورت فصلی تعریف می‌شود، گاهی عده‌ای این دو را یکسان در نظر می‌گیرند. در صورتی که گزارشات فصلی و مالیات ارزش افزوده با هم متفاوت هستند.

✅ مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است که با نرخ مشخصی از کالاها و خدمات مشمول این قانون دریافت می‌شود. همچنین مهلت تسلیم اطلاعات آن که در قالب اظهارنامه ارزش افزوده ارسال می‌شود، 15 روز پس از پایان هر فصل و مهلت پرداخت مالیات متعلق بر اساس قانون دائمی تا پایان ماه پس از انقضای دوره مالیاتی مذکور (فصل مذکور) است.

✅ صورت معاملات فصلی یک تکلیف مالیاتی است که در جهت شفافیت بیشتر فضای مالی و مالیاتی انجام می‌شود. در واقع ارائه گزارشات فصلی بار تازه‌ای از پرداخت مالیات بر دوش مودیان تحمیل نخواهد نمود؛ به بیان دیگر در قانون، مالیاتی تحت عنوان مالیات معاملات فصلی تعریف نشده است. همچنین مهلت مقرر برای ارسال گزارشات فصلی، با مهلت ارسال ارزش افزوده متفاوت است.

مهم ترین شرط گزارشات فصلی

مهم‌ترین شرط برای تایید صحت گزارشات فصلی و استناد به آنها، تطابق اظهارنامه ارزش افزوده با گزارشات فصلی و اظهارنامه عملکرد است. به عبارت دیگر، مجموع مبالغ مذکور در گزارشات یک ساله معاملات فصلی در زمینه خرید و فروش و درآمد و هزینه باید با مبالغ مذکور در اظهارنامه ارزش افزوده و اظهارنامه عملکرد مطابقت داشته باشد.

5 نکته مهم درباره صورت معاملات فصلی 169 

1- نحوه گزارش فاکتور برگشتی در معاملات فصلی

  • ثبت فاکتور برگشتی به عنوان یک فاکتور جدید در فصلی که برگشت خورده
  • انتخاب گزینه “برگشتی”

2- خرید از اشخاص حقوقی در گزارشات فصلی

  • انتخاب گزینه “مشمول ثبت نام مالیاتی”
  • ثبت مجموع فاکتورها به صورت تجمعی (جمع فاکتورهای یک شخص)

نکته: فاکتورهای مربوط به اشخاص حقوقی حتی اگر مبلغ آنها کمتر از حد نصاب باشد، باید به صورت تجمعی ثبت شود؛ ثبت تجمیعی در معاملات فصلی مربوط به اشخاص حقیقی است. 

3- تکلیف صورتحساب خرید بالای 5% حد نصاب در گزارشات فصلی

اگر مجموع صورتحساب خرید بیشتر از حد نصاب معاملات کوچک باشد:

  • انتخاب گزینه “مشمول نظام مالیاتی”
  • ثبت مجموع فاکتورهای خرید از یک شخص حقیقی در یک رکورد با تمام مشخصات

اما اگر مجموع صورتحساب خرید کمتر از حد نصاب معاملات کوچک باشد:

  • ثبت مجموع فاکتورها به صورت تجمیع 5%

حد نصاب گزارشات فصلی معاملات کوچک برای سال 1400 معادل 32,500,000 ريال بود؛ و حد نصاب معاملات کوچک 1401 معادل 50،000،000 ریال است.

4- اهمیت تاریخ پرداخت و زمان معامله

ملاک تشخیص زمان معامله در معاملات فصلی و ارزش افزوده به صورت زیر است:

  • گزارش معاملات ماده 169 مکرر: تاریخ پرداخت
  • ارزش افزوده: تاریخ انجام معامله

بنابراین وجود مغایرت در این مورد در صورت وجود اسناد و مدارک مستند موجب رد دفاتر قانونی نخواهد شد.

5- مشمولین گزارش تجمیعی خرید

گزارش تجمیعی برای خرید برای دو گزینه میسر است:

الف) مشمولین ماده 81 ق.م.م (درآمد حاصل از کلیه فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگلها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف هستند)

ب) افرادی که ملزم به ثبت نام نیستند

مشمولین ثبت تجمیعی صورت معاملات فصلی
برای فروش به دو گروه می‌توان گزارش تجمیعی ارسال نمود: مشمولین ماده 81 و مصرف کننده نهایی

کلام آخر

ارسال صورت معاملات فصلی یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی مودیان است. این تکلیف اگرچه پرداخت مالیات به دنبال ندارد، اما معیاری برای تعیین مالیات مودیان خواهد بود؛ به همین خاطر، از اهمیت ویژه‌ای برای سازمان مالیاتی برخوردار است؛ و عدم اجرای دقیق تکالیف و یا اجرای آنها در زمان نامناسب، جرایم سنگینی برای مشمولین آن به دنبال دارد. از آنجا که تهیه و تنظیم گزارشات فصلی پیچیدگی‌های خود را دارد، برای تکمیل و ارسال نیازمند کسب مهارت و آموزش‌های مناسب در این حوزه هستید؛ تا بی‌اطلاعی شما منجر به مطالبه مالیات غیرمنصفانه از شما نشود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

92 پاسخ

  1. معاملاتی که فی مابین می شوند هم در گزارشات فصلی باید رد بشود؟
    کلا همه فاکتورها (اعم از هدیه یا فی مابین ، با واریزی یا بی واریزی) باید ثبت شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      لازم است بدانید هر گونه فعالیت اعم از تجاری و غیر تجاری است که منجر به خرید کالا و خدمات و دارایی یا تحصیل درآمد در ازای فروش کالا و دارایی یا ارائه خدمت برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون می شود، باید در گزارشات فصلی ثبت شود.

  2. سلام
    وام دریافتی را در کدام قسمت سامانه ۱۶۹ باید ثبت کنیم؟
    و سوال دوم اینکه
    آیا هزینه بهره وام در سامانه ۱۶۹ باید ثبت شود؟

    1. سلام کاربر گرامی
      بخشنامه مالیاتی به شماره 200/1400/13 مورخ 1400/02/29، به عدم لزوم درج اطلاعات مربوط به تسهیلات بانکی دریافتی در سامانه صورت معاملات فصلی اشاره دارد.

  3. سلام خدمت شما
    آیا اطلاعات ارسالی من از یک ارگان دولتی در خصوص خریدها ، در سامانه مالیاتی ، مورد بررسی قرار میگیرد و آیا نمونه فاکتور هم برای اداره دارایی ارسال میشود .

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغلی كه در گروه بندی جدید مودیان، حسب نوع و یا حجم فعالیت جزو مشاغل گروه اول مالیاتی هستند، مشمول ارسال صورت معاملات فصلی هستند. در این آیین نامه استثنایی برای ارگان‌های دولتی در نظر گرفته نشده است. همچنین سازمان مالیاتی هر کجا نیاز باشد نسبت به رسیدگی فاکتورها اقدام خواهد نمود.

  4. سلام خانم مصدقیان
    توضیحات کامل سوال خدمت شما:
    جریمه تشخیصی ممیز مالیات از محل اضافه کردن فروش از محل ورودی به حساب جاری شرکاء؛ حوزه رسیدگی کننده مبلغ را به عنوان درآمد کتمان شده از محل ورودی وجه به حساب جاری شرکاء برای شرکتم جریمه ماده 169( عدم اعلام در موعد مقرر و عدم صدور فاکتور مطالبه کرده) در حالیکه این فروش را خودش از محل ورودی پول به حساب جاری شرکاء تشخیص درآمد داده
    حال سوال بنده اینه که :
    1-آیا بنده باید فاکتور صادر کنم (برای دریافت بخشودگی جاریم ماده 169)
    2-اگر قرار بر صدور فاکتور هست بنام کی صادر کنم -جرای شرکاء؟؟؟؟
    3-بنام چه کسی در سامانه ماده 169 ثبت کنم ؟جاری شرکاء؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      در بخشهای قبلی پاسخ سوالات شما به روشنی مشخص شد؛ طبق دستورالعملهای سازمان مالیاتی، مبالغی که تحت عناوين جريمه يا خسارت و … به دستگاههای اجرايی پرداخت می‌شود، مشمول ارسال در گزارشات فصلی نیست. اما در صورتی که مبالغ درآمد هستند باید بنام واریز کننده وجوه فاکتور صادر نموده و در سامانه در فصل مربوطه ثبت نمایید. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، جهت دریافت وقت مشاوره با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

    1. در صورتی که مبلغ تشخیص داده شده درآمد نیست، مانند استقراض از یکی از اعضای هیئت مدیره، از درآمد نبودن این مبلغ ربا اسناد و مدارک نزد سازمان مالیاتی دفاع نمایید
      اما در صورتی که مبلغ تشخیص داده شده درآمد است، در هر حال این درآمد از یک منبع تامین شده است. با پیگیری منبع تامین درآمد در صورتی که این درآمد از فروش کسب شده است، نام و مشخصات خریدار را در سامانه ثبت نمایید.

  5. درود
    با تشکر از زحمات شما
    آیا درآمد تشخیصی حوزه رسیدگی کننده مشمول ماده 169 و باید ارسال کرد؟
    حال فرض بر اینکه باید ارسال شود( چون فروش هست) به نام چه کسی ارسال شود

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که درآمد تشخیصی حوزه مالیاتی مربوط به فروش شما باشد، باید نسبت به اصلاح صورت معاملات فصلی در دوره مربوطه و ثبت فروش به نام طرف مقابل با ذکر مشخصات کامل وی اقدام نمایید (مگر اینکه مبلغ آن کمتر از حد نصاب معاملات فصلی باشد). در غیر این صورت بر اساس دستورالعملهای شماره ۲۴۴۶۸/۲۰۰/ص مورخ 90/10/27 و شماره ۳۹۵۴/۲۰۰ مورخ 92/03/07 در خصوص اجرای ماده ۱۶۹ مكرر قانون مالياتهای مستقيم، مبالغی که تحت عنوان هدیه یا جایزه، سود سهام، سود بانکی و مواردی از این دست کسب شود و همچنین مبالغی که تحت عناوين جريمه يا خسارت، انواع عوارض و ماليات (به استثناء ماليات و عوارض قانون ماليات برارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمركی و موارد مشابه به دستگاههای اجرايی پرداخت می‌شود، مشمول ارسال در گزارشات فصلی نیست.
      برای رفع مشکلات شما در خصوص گزارشات فصلی و نحوه ارسال و یا اصلاح آن، آموزش صورت معاملات فصلی پرشین حساب را به شما توصیه می‌کنیم.

  6. سلام
    اطلاعات فروش به افرادی که کد اقتصادی یا کد ملی نداریم و مبلغ بالای حد نصاب هست با توجه به اینکه امتناع دیگه وجود نداره لطفا عملیاتی و با توجه به فرمت حال حاضر توضیح بدید که تحت چه عنوانی باید اطلاعات رو ارسال کنیم؟؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      برای معاملاتی که مبلغ آنها از 5درصد حدنصاب بیشتر باشد، باید اطلاعات کامل طرفین معامله ثبت شود.
      بهتر است با افرادی معاملات بالاتر از حد نصاب انجام دهید که اطلاعات کامل ارائه میدهند. در صورتی که به اطلاعات طرف مقابل دسترسی ندارید به ناچار در قسمت تجمیعی ارسال کنید.

  7. سلام، آیا نیاز هست لیست بیمه ماهانه را در معاملات فصلی اعلام کنیم ؟ من چند مرتبه 13 مورد غیرمشمول را مطالعه کردم اما مقداری شبهه دارم در عدم ارسال.
    سپاسگزارم

  8. سلام و عرض احترام

    بارنامه هایی که توسط شرکت های حمل ونقل برای شرکت(به اسم شرکت یا شخص) صادرمی شوند در معاملات فصلی، شرکت این بارنامه ها را به اسم راننده باید گزارش کند یا به نام شرکت حمل ونقل ؟ممنون میشم اگر ماده قانونی یا بخشنامه ای در این خصوص هم هست عنوان بفرمایید.

    1. سلام کاربر گرامی،
      به نام راننده ثبت میشود چون رویداد مالی بین خریدار (شخص دریافت کننده خدمات) و راننده رخ داده است.

  9. سلام وقتتون بخیر
    ممنون از مطالب خوبتون
    من مهندس ناظر هستم. میخاستم بدونم آیا من هم باید اطلاعات پروژه هایی که کار میکنم رو در معاملات فصلی ارسال کنم؟ و اگر پاسخ بله هست ممکنه نحوه ارسال رو هم بفرمایید
    متشکرم

    1. سلام کاربر گرامی،
      بله لازم هست که اطلاعات ارسال شود. در سامانه صورت معاملات اگر مهندسین ناظر کارفرما هستند اطلاعات قرارداد و اگر پیمانکار اطلاعات خرید و فروش را تکمیل نمایند.

    1. فهرست پرداخت قرارداد، در خصوص مواردی است که پرداخت بابت قراردادی انجام میشود. که برای هر فصل برای پرداختهای صورت گرفته بابت قراردادها تکمیل و ارسال می‌شود.

  10. سلام ببخشید میشه سوال منو زود جواب بدین؟
    اگه سال مالی شرکت اواسط یکی از فصول باشه، ارسال اطلاعات معاملات فصلی برای اون فصل چطوری انجام میشه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      چنانچه انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصلهای سال شمسی باشد، برای فصل شمسی مذکور دو فهرست معامله تنظیم و ارسال می‌نمایند، به گونه‌ای که از ابتدای فصل شمسی تا پایان سال مالی یک فهرست و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان فصل شمسی مذکور نیز یک فهرست جداگانه تسلیم نمایند.

  11. سلام وقتتون بخیر
    من چند تا سوال ازتون داشتم
    ما از کجا متوجه بشیم که کدوم شرکتها به نام شرکت ما گزارش خرید و فروش ارسال کرده اند؟ آیا راهی برای اطلاع از این مورد هست؟
    اگر هست چطور باید به نام اون شرکتها یا مبلغی که به نام ما ارسال کرده اند دسترسی پیدا کنیم؟
    اگر مبالغی که اونها ارسال کرده اند اشتباه باشه ایا امکان اصلاح مبالغ وجود داره؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام کاربر گرامی،
      ♦ سازمان امور مالیاتی گزارشی به نام “گزارش اطلاعات ارسال شده برای شما” در سامانه ارسال صورت معاملات فصلی ارائه کرده است که با دریافت آن از سایت میتوان به این موضوع پی برد که به نام شرکت شما، چه شرکتهایی خرید یا فروش ارسال نموده‌اند.
      ♦ برای مشاهده اطلاعات ارسال شده برای شما وارد سامانه صورت معاملات فصلی شده و گزینه “مشاهده گزارشات/اطلاعات ارسال شده برای شما” را انتخاب کنید. شما می‌توانید پس از انتخاب سال مالی و فصل مورد نظر، گزارشات ارسال شده از سوی طرف مقابل را مشاهده کنید.
      ♦ اگر به هر دلیلی از سوی طرف مقابل گزارشات اشتباهی در صورت معاملات فصلی درج شده می‌توانید با هماهنگی با طرف مقابل برای اصلاح یا حذف آن اقدام کنید.
      ♦ مزیت این گزارش در این است که شما می‌توانید مودیانی که فاقد اعتبار بوده شناسایی نمایید، هم‌چنین با بهره گیری از این گزارش می توان گزارش خرید یا فروش خود را کنترل کرده و از فاکتورهای خرید یا فروشی که سهوا جا افتاده زودتر مطلع شوید. اداره امور مالیاتی برای کاهش مغایرت های موجود بین شرکت هایی که مبادلات خرید و فروش فیمابین دارند این گزارش را قرار داده، در این گزارش لیست تمام شرکت ها به همراه مبلغی که به نام شرکت شما ارسال شده، موجود است. زمانی که مغایرت های فیمابین شرکت ها کاهش یابد، سازمان امور مالیاتی نیز بهتر می‌تواند رسیدگی کند.

  12. سلام وقتتون بخیر
    ممنون از مطالب خوبتون ببخشید یه سوال داشتم
    اگر موقع خرید یا فروش طرف مقابل شناسه ملی به ما ارائه نده تکلیف ما موقع ثبت اطلاعات چی میشه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورتیکه مبلغ هر صورتحساب (فاکتور) کمتر از ۵% حد نصاب معاملات کوچک باشد، در اینصورت الزامی به درج شناسه ملی خریدار یا فروشنده بر روی صورتحساب نیست و می‌توان فروش یا خریدها را به صورت تجمیعی و در قسمت “معاملات کمتر از ۵% مبلغ حد نصاب” درسامانه معاملات فصلی وارد نمود.
      در صورتی‌که خریدار از ارائه شناسه ملی خودداری کند به ناچار در قسمت تجمیعی ارسال کنید.
      لازم است خریدهای خود را از فروشندگانی انجام دهید که اطلاعات کامل ارائه میدهند.

  13. با سلام و خسته نباشید
    یه سوال داشتم
    برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی باید چه مسیری رو طی کنیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      وارد سامانه معاملات فصلی شوید. در منو اصلی بر روی گزینه «مشاهده گزارشات/اطلاعات ارسال شده برای شما» کلیک کنید. نوع گزارش، سال و فصل مدنظر را انتخاب و گزینه «بارگزاری» را انتخاب کنید.

    1. در سامانه صورت معاملات اگر مهندسین ناظر کارفرما باشند اطلاعات قرارداد و اگر پیمانکار باشند باید اطلاعات خرید و فروش را تکمیل کنند.

    1. سلام کاربر گرامی، حقوق و دستمزد (اگر مبالغ پرداختی برای پرسنلی باشد که در فهرست حقوق بگیران قرار دارند)، جز موارد معاف از ارسال در صورت معاملات فصلی است.

  14. سلام ممنون از مطالب عالی دوسوال داشتم
    1-ایا کالای دست دوم مشمول ارزش افزوده می شود
    2- ایا ملک ساختمان آپارتمان باید در 169 اعلام کنیم

    1. سلام کاربر گرامی
      اگر کالا مشمول ارزش افزوده باشد و خرید از مودی مشمول ارزش افزوده انجام شود باید پرداخت شود.
      ملک در معاملات فصلی ارائه میشود

  15. سلام عالی بود
    آیا هزینه حق الزحمه مشاوران مشمول ماه ۸۶ باید در گزارش فصلی ثبت و ارسال شود

    1. سلام کاربر گرامی، خوشحالیم از اینکه آموزش های سایت پرشین حساب برای شما مفید واقع شده است.
      تمامی معاملات و هزینه ها به استثنای موارد ذکر شده در دستورالعمل عدم شمول که در این مطلب مطالعه کردید، ثبت و گزارش میشوند.

  16. سلام
    با توجه به مجوز فعالیت ما که بصورت خرده فروشی (شخص حقیقی ) هستیم در معاملات فصلی فروش های خود را چگونه اعلام کنیم چون اطلاعات هویتی خریداران را در اختیار نداریم
    فروش هر فصل حدود 2 میلیارد تومان ولی بصورت خرده فروشی و صرفا به مصرف کننده نهایی که اکثرا شخص حقیقی هستند می فروشیم

  17. با سلام
    در قسمت صادرات و واردات تاریخ را از روی چه چیزی وارد کنیم ؟ از روی تاریخ کوتاژ میزنیم از روی تاریخ آخرین بارنامه یا برای صادرات از روی تاریخ مانیفست ؟؟؟؟؟

    1. سلام
      در قسمت گزارشات فصلی واردات و صادرات مقابل هر یک از فیلد های تاریخ مشخص گردیده که تاریخ کوتاژ ، اعتبار اسنادی و یا سند حسابداری نیاز هست . با توجه به مشخصه فیلد اطلاعات را وارد نمایید .

  18. با سلام
    شرکت ما از طریق کارگزاری بورس طرف قرارداد اقدام به خرید و فروش سهام می کند. آیا کارمزد پرداختی به کارگزاری که بر اساس استاندارد حسابداری جزو بهای تمام شده سرمایه گذاری ثبت می شود، در صورت معاملات فصلی به عنوان خرید توسط شرکت ما باید اعلام شود؟

    1. با سلام
      بر اساس ماده 13 آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 ، خریدو فروش و سود و كارمزد اوراق بهادار ، مشمول ارسال فهرست معاملات نمیباشند.

  19. با سلام
    ایا هزینه های مالی که شرکتهای کارگزاری بورس از شرکت ها طرف معامله دریافت میکنن مشمول ارسال معاملات فصلی هست؟
    شرکت ما در قبال اعتباری که از کارگزاری کرده است اقدام به خرید و فروش سهام مینماید و کارگزاری در پایان ماه مبلغی رو به عنوان هزنیه مالی خرید اعتباری از ما دریافت میکند. و مبلغ قابل توجهی هست ایا شرکت ما علاوه بر کارمزد خرید و فروش سهام که بنام کارگزاری اعلام میکنیم باید این هزنیه مالی رو هم اعلام نمایید؟
    متاسفانه خودکارگزاری ها این مبالغ را در سامانه معاملات فصلی اعلام نمیکنن

    1. سلام
      پاسخ سئوال شما نیاز به بررسی توسط کارشناس ما دارد لذا خواهشمند است در تلگرام یا واتس آپ شماره 09207112980 سئوال و درخواست خود را ثبت نمائید.

  20. آیا معاملات فصلی در خصوص هزینه های قبل از بهره برداری شرکت در حال تاسیس به اداره دارایی اعلام میشود ؟ متشکرم

    1. سلام

      چون طرف مقابل شما همه اطلاعات فروش را ثبت میکند شما نیز موظف به اعلام معاملات فصلی در موعدهای مقرر میباشید

    1. سلام

      بله

      طبق قانون موارد زیر مشمول ارسال صورت معاملات فصلی نیستند:

      ۱.خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار ؛
      ۲. خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه ؛
      ۳.سود و کارمزد و جریمه های بانکها، صندوق تعاون، صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسات
      اعتباری غیربانکی مجاز و صندوقهای قرض الحسنه؛
      ۴.سود سهام و سهم الشرکه؛
      ۵.حق عضویت اعضاء مجامع حرفهای، احزاب و انجمنها و تشکلهای غیردولتی دارای مجوز از مراجع
      ذی صلاح؛
      ۶.کمکها، جوائز و هدایای بلاعوض؛
      ۷.مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات(به استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات
      بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاه های اجرائی پرداخت می شود؛
      ۸.حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم؛
      ۹. وجوه پرداختی بابت حق نگهداری(شارژ) ساختمان محل فعالیت و آبونمانهای پرداختی.

  21. سلام خسته نباشید برا سال 1398خرید های که تو یه کارخانه تازه تاسیس داشتیم فاکتورغیره رسمی دادن بفرمایید برا ارسال لیست معاملات فصلی چیکار باید کرد ؟

    1. سلام

      فاکتورهای غیر رسمی قابل پذیرش سازمان مالیاتی نیستند ولی میتوان در گزارش خرید و در بخش نوع فروشنده با انتخاب گزینه ها آنرا گزارش نمود تا بعدا بررسی انجام بشه.

      ملاک پذیرش صورتحساب از سوی ممیزین مالیاتی مفاد مواد ۱۴۷و ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم است.

      ماده 147
      ماده 148

      عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب‌ مورد مشمول جریمه‌ای معادل دودرصد(2%) مبلغ مورد معامله‌ می­شود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روشهایی که تعیین می­شود مشمول جریمه‌ای معادل یک‌درصد( 1%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می‌باشد.
      ماده 169

      هزینه های قابل قبول مالیاتی

      ماده 19 مالیات بر ارزش افزوده – مودیان مکلفند در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی وحاوی مشخصات متعاملین ومورد معامله به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین واعلام می شود، صادر ومالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند. در مواردی که از ماشین های فروش اسنفاده می شود، نوار ماشین جایگزین صورتحساب خواهد شد.
      تبصره- کالاهای مشمول مالیات که بدون رعایت مقررات وضوابط این قانون عرضه گردد، علاوه بر جرائم متعلق وسایر مقررات مربوط موضوع این قانون، کالای قاچاق محسوب ومشمول قوانین ومقررات مربوط می شود.

  22. سلام
    فاکتورهایی که مشمول مالیات نیستند مثل فروش مواد اولیه یا فاکتور های اسنپ که بهشان ارزش افزوده تعلق نمیگیرد ، برای ارائه به دارایی و رد کردن فاکتور ها در ارزش افزوده و مالیات فصلی به چه صورت باید اقدام کنیم؟ آیا باید به صورت تجمعی بیایند؟ آیا در ارزش افزوده هم می آیند؟ ممنون میشم پاسخ بدهید

    1. سلام
      اینگونه فاکتورها که معافند در اظهارنامه ارزش افزوده در بخش خرید یا فروش معاف باید اعلام شوند و در گزارشات خرید و فروش هم اگر ارزش افزوده ندارند مبلغ ارزش افزوده را صفر بگذارید و اعلام کنید

    1. سلام
      ماده ۱۶ مالیات بر ارزش افزوده
      تبصره:
      نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خاص به شرح زیر تعیین می‌گردد:
      1ـ انواع سیگار و محصولات دخانی ، 12% مالیات ؛ عوارض 3%
      2ـ انواع بنزین و سوخت هواپیما ، 20% مالیات ؛ عوارض 10%
      نفت سفید و نفت گاز ، 1.5% مالیات ؛ عوارض 10%
      نفت کوره ، 1.5% مالیات ؛ عوارض 5%

      دستورالعمل: 13328
      چگونگی محاسبه و وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده جایگاه های عرضه گاز CNG

      نـظر بـه اینـکه در رابـطه با نـحوه اجـرای قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط جایگاه های عرضه گاز CNG سوالاتی مطرح می باشد. لذا با توجه به نامه های شماره 13465مورخ 27/8/1390 و 73955 مورخ 8/4/1390 دبیر محترم کارگروه تحول اقتصادی و با عنایت به هماهنگی صورت گرفته با مراجع ذیربط در خصوص عرضه و قیمت گذاری تکلیفی گازCNG (صورتجلسه مورخ 9/8/1390 معاونت مالیات بر ارزش افزوده) و به منظور وحدت رویه در رسیدگی به پرونده مالیاتی ارزش افزوده شرکت ملی گاز ایران و جایگاه های عرضه گاز CNG مقرر می دارد:
      1. با توجه به اینکه مالیات و عوارض ارزش افزوده در قیمت فروش تکلیفی گاز CNG لحاظ شده است بنابراین ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده، قیمت فروش تکلیفی پس از کسر مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلق خواهد بود.
      مثال: فروش تکلیفی گاز CNG توسط شرکت ملی گاز در سال 1390 به جایگاه ها مبلغ 2600 ریال تعیین شده ، و همچنین قیمت فروش گاز مزبور توسط جایگاه به مصرف کننده 3000 ریال تعیین شده است بنابراین مالیات و عوارض ارزش افزوده به شرح زیر محاسبه می گردد:
      الف- مالیات و عوارض ارزش افزوده شرکت ملی گاز

      ریال 100=(4×104÷2600)

      ب-مالیات و عوارض ارزش افزوده جایگاه ها

      ریال 4/115=(4×104÷3000)

      مالیات و عوارض ارزش افزوده منظور شده در قیمت فروش تکلیفی شرکت ملی گاز به عنوان اعتبار مالیاتی جایگاه های عرضه سوخت CNG قابل احتساب خواهد بود.

      2. مالیات و عوارض ارزش افزوده از جمله مالیات و عوارض ارزش افزوده اعمال شده توسط شرکت ملی گاز ایران در قیمت فروش تکلیفی گازCNG به جایگاه های عرضه گاز CNG که طبق مقررات این قانون توسط اشخاص مذکور از جایگاه ها دریافت و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می گردد قابل کسر از مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلق به فروش می باشد.

      3. جایگاه های عرضه گاز CNG در صورت احراز شرایط هر ی از فراخوانهای نظام مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ مشمولیت موظف به انجام تکالیف قانونی از جمله ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض خواهند بود.

      4. ادارات کل امور مالیاتی در رابطه با آن دسته از جایگاه هایی که مشمول اجرای قانون می باشند و تا پایان سال 1390 اقدام به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیاتی دوره مالیاتی گذشته و نیز پرداخت مالیات و عوارض متعلق می نمایند، بنابر اختیار حاصل از ماده 33 قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص بخشودگی جرائم مساعدت نمایند.

      دیدن دستورالعمل در لینک زیر :
      http://www.intamedia.ir/Pages/Action/LawsDocShow/3/1/3/14/2972

  23. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم هزینه کمک و اعانات به انجمن حمایت از بیماران کلیوی رو میتونیم در معاملات خرید و فروشهای فصلی به عنوان هزینه بیاریم ؟

    1. با سلام و درود
      اگر اساس نامه ان شرکت مورد تایید بهزیستی باشد یعنی مورد تایید بهزیستی باشد خیر نیاز نمیباشد اما اگر نباشد بله باید اعلام گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر میبایست موارد عدم مشمول در ماده 169 مالیات های مستقیم را مطالعه نمایید
      موفق و پیروز باشید

      1. سلام وقتتون بخیر ،شرکت ما از پرداخت ارزش افزوده معاف هستش و بنده معاملات فصلی رو که رد میکردم به ارزش افزوده توجهی نکردم به این خیال که معاف هستیم الان اعلام کردن که باید این موضوع رو باید اعلام میکردیم در سامانه 169 اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید ممنونم

  24. باسلام آیا بایستی خودرویی که از طریق مزایده فروخته شده ابت بیمه وعوارض و مالیات ارز ش افزوده در قسمت فروش ثبت شود ؟باتشکر

    1. با سلام
      اگر جزء اموال شرکت میباشد و شما گواهی ارزش افزوده دارید میبایست ثبت نمایید و در سامانه ارزش افزوده اعلام نمایید .

  25. اگر یه شرکت مهندسی مشاور با شرکتی قرارداد ببندد و در ارتباط با این قرارداد با شخص حقیقی دیگری قرارداد منعقد کند چگونه باید گزارشات فصلی خود را اعلام کند؟

    1. میبایست پیمان خود رادر سیستم گزارش فصلی ثبت نماید و در قسمت پیمانکاری سامانه پیمان دست ۲ رو انتخاب کرده و پیمانکار را اعلام نماید.

    1. با سلام خسته نباشید
      هر گونه خرید و فروشی که انجام میگردد در معملات فصلی نیز میبایست ثبت گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر شما میتوانید دستور عمل معملات فصلی را مطالعه نمایید

    1. تمامی معاملات و هزینه ها باستثنای موارد ذکر شده در دستورالعمل عدم شمول که در پست مطالعه فرمودید ثبت و گزارش میشوند

  26. بإسلام خريدهاي معاف من در گزارشات ١٦٩ با اظهارنامه ارزش افزوده مغايرت دارد، خواستم بدونم نحوه محاسبه جريمه به چه صورت ميباشد؟

    1. باسلام خدمت شما کاربر محترم
      با توجه به اینکه در یک جا شما اعلام نموده اید می توانید اظهارنامه ارزش افزوده را اصلاح نمایید تا مغایرت ایجاد شده بین اظهارنامه و گزارشات فصلی شما صفر گردد.جریمه عدم ارسال در گزارش اظهارنامه ارزش افزوده 1% مبلغ معامله ارسال نشده می باشد.موفق باشید.

    1. باسلام خدمت شما
      کلا یک مشاور مالی نقش بسیار مهمی در شرکت دارد چون مطمئنا مشاوران مالی دارای تجربه بسیاری در زمینه مالی می باشند و حضور یک مشاور مالی و راهنمای حسابداران و مجموعه مالی ضروری است.حال یک مشاور مالی بهترین راه کارها را برای پیشبرد اهداف کارفرما به مدیریت اعلام می نماید.گزارشات مالی از جمله گزارشات فصلی و اظهارنامه ها را نیز مشاوران مالی می توانند کنترل نمایند.موفق و پیروز باشید.

  27. با سلام
    مگه پیمانکاران حقیقی همان پیمارانکاران دست دوم که در ماده 104 معاف شدند نیستن؟

    1. سلام خیر ماده 104 مالیات تکلیفی حق الزحمه بوده که حذف شده که می تواند حقیقی یا حقوقی باشد

    1. سلام کاربر عزیز ماده 86 به این مورد اشاره دارد که در صورتی که پرداخت حقوق به صورت حق الزحمه انجام عملیات باشد مشمول 10 درصد خواهد شد و پیمانکار هم به صورت حق الزحمه مبلغ پرداخت میشود.

      1. سلام صندوق توسعه کشاورزی که از ارسال معاملات فصلی معاف می باشد آیا باید معاملات فصلی صفر رد کند؟ و تکلیف ارسال ارزش افزوده چه می شود؟

        1. سلام
          خیر نیاز به ارسال گزارش فصلی برای فعالیتهای معاف نیست
          ولی در بخش غیر مشمول در ارزش افزوده اعلام می شوند

  28. با سلام و ادب
    با احترام به استحضار میرساند اینجانب به عنوان عضوی از جامعه حسابداری از آقای میثم حاج محمدی که واقعا باعث افتخار و قوت قلب به حسابداران هستند کمال تشکر و آرزوی موفقیت و پیشرفت کامل برایشان دارم.
    آقای محمدی بنده نزدیک به 4 سال است که در واحد مالی شرکت های پیمانکاری مشغول به کار می باشم اما بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات کامل نتوانسته ام در امور مربوط به مالیات و صورت های مالی آموزش کافی را داشته باشم و علاقه شدید به حسابداری دارم اما به دلیل مشکلات نتوانسته ام در دوره ها ثبت نام کنم از شما خواهشمندم که راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام کاربر گرامی
      سپاسگزارم
      ما برای دوستانی که نمی توانند حضور داشته باشند ویدئو کلاس ها را آماده کرده ایم که بتوانند در زمان مناسب مشاهده نمایند
      البته پیشنهاد میکنم زمان مفید خود را فدای کار نکنید و وقتی برای آموزش پیشرفت خودتان برنامه ریزی کنید
      شاد باشید

  29. باسلام این فایل دانلودرایگان:فایل مغایرت صورت معاملات فصلی و ارزش افزوده
    چطوردانلودکنم اصلا جای دانلودنداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :